Ränta?
Tankade in räntorna i mina modeller idag. Stämmer det att statsobligationsräntan 5 åringen 1041:an steg från lägst 2.38 för att stänga i 2.74 igår 10/12?
På vilken nyhet då?
Jag har också en rusning i 5-årsräntan. Kör Vikingens kursdata. Bild på räntor mot OMXS30.
Tja, man undrar ju... men kanske ska långräntorna upp nu baserat på fokus på budgetunderskott o statsskulder? I USA blev yieldkurvan igår tydligen brantast sedan 80-talet.
Undrar vart pengarna går istället om man säljer treasuries? Till korta änden, eller till andra tillgångsslag?
Mvh, /Leif
wintrade
Vi har haft en 123-high på månadbasis i 5-åringen, vilket normalt är en mycket stark signal för nedgång. Jag följer bla. denna ränta för att hålla lite koll på vart bostadsräntorna kan tänkas vara på väg. Nu är det nästan concensus i marknaden att räntorna skall stiga. Man försöker nästan övertrumfa varandra i olika uppgångsscenarier. När det är sådan gemensam tro så bör de flesta vara positionerade för detta. Då vet vi hur det kan gå.....om inte profetsiorna infrias......
Jag tycker det ser skumt ut med denna rusning på 1 (en) dag. Räknar vi uppgången i % så är den mycket häpnadsväckande.
Ja, lite skumt. Fortsätter dock upp idag.
Frigörs pengar i SEK för att köpa långa papper i USD tro? Var väl ny stor emission där som WD G hade uppe i SPX-strängen. Drog ju upp USA-räntorna, men kanske också fick effekter här hemma?
Mvh, /Leif
Ser er tvååring också ut såhär?
Mvh H3NPHLO
bilden...
Mvh H3NPHLO
Ja, tyvärr ser den så ut......:-(
#0 Tack för att du startade den här tråden Peter PG!
Jag vet inte om jag har ngt svar på varför, men jag har några funderingar på om inte oro för det parlamentariska läget efter valet nästa höst kan dra upp räntorna?
Så har det ju brukat vara förr om jag minns rätt. Men tycker locket verkar ligga på denna gång angående sådan oro.
Di hade denna artikel i torsdags; Rödgröna får 50 procent, dessutom bilden kan ju bli mer komplicerad än så, där ingendera av blocken får egen majoritet, en i dubbel bemärkelse osäker situation.
I annat fall så borde ju en sådan spik tvärdyka igen, ska bli intressant att se till veckan, eller ska man tvingas binda ett par lån eller så redan nu i helgen?, var inloggad och testade idag utan att bekräfta i sista steget. Allt fungerade väl! (swedbank)
Vore ju även trevligt att få uppföljning av WD G i den här tråden, Läste vad du skrev ang räntor i "SPX vecka 50" tråden, tack för det!
Mvh Plytech
Inlägget är redigerat av författaren.
En site som jag hittade, där finns mycket att bita i Sloped Curve
Mvh Plytech
Bolånediagram från ovannämda site.
Ja från att legat endast med rörliga lån (8st) så band jag 2st till 2,45% nu på söndagskvällen (jag har 2 fastighetsbeteckningar). Kommer aldrig att löpa ut på ett valår! :)
Min planering är sådan (per fastighet) en dryg del rörligt, en del löpande på 2år, en del löpande på 3 år och en del löpande på fem år.
Jag vill även att lånens bindningsdatum skall fördela sig över året, hoppas på bra läge för att binda en del på 3 år ngn gång mars - april 2010 (Bradleydatum 1 mars 2010)
Femåringen vill jag ha ned mer innan jag binder den, får se nästa år om det blir ngt läge för det.
Mvh plytech
...att en sån ränteuppgång sker utan några större rubriker är obegripligt.
Det fanns flera plötsliga ränteuppställ under perioden 2001-2005. Jag har ju tidigare spekulerat i att vi nu är i ungefär samma fas som vi var vårvintern 2004. Se bild, stochastic i underkant är OMXS30 i svart o svensk 5-årsränta i blått.
Marknadskommentar från 2004-03-29 kan kanske skänka lite ljus över vad som drev utvecklingen då.
Mvh, /Leif
Nu har 5-åringen lugnat ner sig lite. Toppade på drygt 2,80 för att nu ligga i 2,64. Intervallet mellan 2,50 samt 3,0 är således intakt. Ett brott ur detta kan innebära stora rörelser i brottets riktning. Jag ligger kvar och bevakar....bryts det uppåt kan det vara läge att binda lite på hypotekssidan.
Tankade Vikingen nu intraday. Jävligt skumt. Högsta notering idag 3,12...för att nu ha gått ned 1 punkt till 2,71. Någon som sett denna rörelse eller är det något fel i databasen hos Avanza.
2-åringen är ännu mer utstickande...3.38 högst nu 1,63. Måste vara fel i databasen.
Intressant att studera 5-årsräntan. Nu är vi tillbaka på samma nivå vi var i december på 2,36-2,40. (Innan den "konstiga" rusningen uppåt) Den långa statsobligationsräntan har alltså vandrat i motsatt riktning än de "räntehot" som vi bombarderats med i pressen.
Vi får se vem som "vinner".....Verkligheten eller hoten.
går enligt min plan än så länge! :)
Intressant läge....man snackar om allt högre räntor....Tänk om Portugal......Spanien.....och GB får problem.....
Vad händer då....Sannolikt stiger SEK gentemot Euro....Var hittar vi i detta läge inflationen som skall höja våra korta räntor enligt "alla" experter.....
Nä...var lite kalla och avvakta med att binda era lån...
Därför röstade jag NEJ till införandet av Euro i Sverige....
Konservativ gammal gubbe kanske ni tänker...
Ja, det är jag.....;-)
Men det bjuder jag på....
Nu är statsobligationen 5 år nere på 2,20%. dvs. de nivåer vi hade för 1 år sedan. Den har gått tvärsemot spekulationerna kring bostadslåneräntorna.
Skönt att vi har SEK och inte Euro...;-)
Greklandsoron påverkar givevis kraftigt....men jag tror inte det är slut med oron kring medelhavsländerna. Fler kan tänkas bli inblandade med sina problem. Portugal först ut på banan av de övriga....
Jag har tid hos banken inplanerad tisdag 11/5 för ränteförhandling/bindning enligt min plan från #12, har skjutit på det en månad, men tänker binda en del på 3 år nu.
Tänkte även vara mycket hård i förhandlingen om ett femårigt lån, går det så går det, annars får det stå kvar rörligt.
Funderar på att binda de övriga rörliga på ett år till en framförhandlad ränta som jag önskar få lägre än den 3 månaders jag betalar nu, ge mig lite tips på argument och vad den räntan heter som de baserar sin största del i inlåningen på.
Är lite orolig för att den totala skuldmängden i världen kan bidra till höjda räntor trots kanske en vikande konjunktur, hur mycket skulle det vara realistiskt att tänka att det gör?
Jag är glad för lite respons i helgen, även om jag själv ej hör av mig förän på måndag.
Mvh plytech ej längre skuldfri men glad ändå!
Vem fan törs höja räntor i detta läge...???
Pigs eller vad dom heter får automatiskt höjd ränta....De andra törs inte....
Skönt med Sek iaf......:-)
Ja då redovisar jag hur det gick med mina ränteförhandlingar.
Jag "hotade" aldrig med att byta bank, utan vi hade 2 timmar trevlig samvaro med lägre ränta som fokus för samtalet.
Mina lån är alla bottenlån, totalt 8 lån fördelat på 2 fastigheter.
En fastighet (min bostadsfastighet har jag vissa planer på att sälja, så den vill jag ej binda lånen på så lång tid, för att slippa att senare behöva betala ränteskilnadsersättning. En 1/4 del är bundet sedan i höstas till 2,45 % på 2år. De andra 3 lånen band jag nu på ett år till 1,6% ränta, betalade innan 1,65% på 3 månaders bindning. (känns tryggt då vi har valår i år, det brukar trissa upp räntan)
Min skogsfastighet; också 4 lån varav ett bundet på 2 år sedan i höstas till 2,45%. Ett nytt ettårigt lån till 1,6% ett 3årigt lån till 2,93% samt ett femårigt lån till 3,83% blev resultatet.
Sånär som på ett lån är alla mina lån i lika stora delar men för enkelhetens skull räknar jag dem som lika delar här, och då gör det en snittränta på ~2,26%, kapitalet 1,7 miljoner lånades upp för köp av ungskog med en kontantinsats på 500.000. Den årliga volymtillväxten på den åldersgrupp som ungskogen nu har, beräknas till drygt 5 %
Jag var inne och tittade på diverse diagram på sidan slopedcurve.com som förberedelse, skrev ut "listränta 5-årigt bolån SBAB 1998-2010" och ritade med kulspetspenna en fallande trendkanal på 5-åringen som stämde av övre motståndet år 2008, och jag räknar med att 5 års räntan skall stämma av stödet (botten på kanalen) i slutet av 2011 då ~2,8-3,2 %. Nåväl jag har bundit en femåring till 3,83 procent idag, men försäkring för det oförutsedda kostar ju en del, och är också värt att det kostar. Mitt 2-års lån löper ju också ut vid den tidpunkten när jag räknar med att 5 åringen bottnar, då kan jag binda det oxå på 5 år om det slår in.
Mvh plytech
Vice riksbankschefen Karolina Ekholm höll ett anförande i tisdags 2010-05-11 "Prognosernas roll i penningpolitiken" varur jag klippt ut nedanstående stycke;
"Jag kan inte säga exakt hur stor sannolikheten är för fallande bostadspriser i Sverige. Det enda jag kan säga och som jag påpekade vid det senaste penningpolitiska mötet, är att den snabba ökningen av utlåningen till hushåll skapar vissa risker. Det kan leda till att en del hushåll belånar sig så pass mycket att de får svårt att betala räntor och amorteringar framöver. För att undvika en sådan utveckling, som skulle göra prisstabilitet och stabilitet i resursutnyttjandet svårare att uppnå, behöver räntan höjas inom en någorlunda snar framtid"
Ytterligare några kommentarer från mig angående ränteförhandling med banken, borde tyckas självklart, men kan ej nog påpekas. Väldigt viktigt att ej skaffa sig någon betalningsanmärkning, det är den viktigaste punkten och den kan man med stenkoll klara själv. Min inkomst är låg, men jag tog med mig min senaste Deklaration, den visade på ett rejält plus vid försäljning av fonder, bra att visa upp vid förhandlingen. Jag tillhör deras bästa kunder, och det fick jag aldrig höra innan jag lånade dessa för mig betydande belopp. Faktiskt riktigt behagligt att vara skuldsatt, när man inte är trängd.
Mvh plytech
Har också några kvm. mark. Har bundit 1/3 på 3 år. Köpt till ett par fastigheter under det senaste decenniet.
Måste ha nåt att åka 4-hjuling på...:-)
Skall ut och plantera 8500 plant till veckan...
Nån som hakar på...???
Bonitet 3,9 i snitt på mina kvm.
Inlägget är redigerat av författaren.
#27 jag skulle tänka mig att göra något annat...:)
Avser Du planteringen sailor...inte så kul...men nödvändigt....Jag kör för det mesta med fröträdställningar men ibland funkar inte det...
Men jag tänker inte binda något mer, tror detta kan ta en helt annan vändning än vad "experterna" säger...
SEK....bra, EURO inte bra...
Inlägget är redigerat av författaren.
Hej PG, håller med dig när det gäller 5-åringen, men att sitta med rörligt i höst under ett rörigt val är väl ändå onödigt? En ettåring tills allt klarnar är lugnast tycker jag. Har tyvärr för bråttom upp till norrbotten för att vara med om ngn plantering hos dig.
Sverige sitter i knä på EU. Om vår kära Mona kommer till makten...ingen skillnad...Förutom att hon talar engelska taskigt....För att inte tala om franskan...
Ohly....ja vad säger man....nä jag undviker detta...
Nä...lite gambler får man lov att vara...
#29 Euron bör väl snart vända och stiga..
Tar 8 veckor semester nu i sommar och har några trevliga saker inplanerade men mycket ligger planerat oplanerat..
Inget nytt. 1,91 stängde 5-åringen på igår. Vi ligger fortfarande i närheten av den nivån där vi bottnade för nån månad sedan på 1,86.
Jan 2009 hade vi 1,77 som lägsta notering. Vilket är den tidigare stora botten Vi ligger således i paritet med detta.
Blir det en stor dubbbelbotten eller skall vi igenom för ännu lägre nivåer. Som det ser ut nu verkar det som vi skall söka oss ännu lägre. Bla. beroende på att reaktionen upp blivit ganska blygsam. Det skulle isf. kunna innebära mera kriser och en ev. dubbel-dipp. Jag hoppas vi slipper detta. Börjar RIX höja nu är risken som jag ser det att man "som vanligt" tajmar fel. Med denna arbetslöshet och minimala inflationstryck är risken att en höjning ytterligare förvärrar situationen.
Men då det gäller vår RIX-bank så har den aldrig upphört att förvåna.
Lite avgörande läge således de kommande veckorna.
Börs upp......ränta upp.....Börs ner.....ränta ner....
Var en tid sedan jag skrev här...
Egentligen har inte så mycket hänt...
alla "experter" skrek/skriker ränta upp....bind nu etc...
Tja.....Ni ser själva vad som hänt på statsobligationssidan...
Vissa institut passar på att "smyghöja" för att tjäna lite mer pengar....Tror inte foundingen ser annorlunda ut...
För varje dag tjänar man nån krona....;-)
Jag körde en fast 3-åring i april på en mille. Får väl skylla på att få bättre nattsömn...etc. för att motivera det...
Annars blir det taskig backtrading....som vanligt...
Nä, då täckte jag en del...har kört rörligt i 20 år.....Och det kommer jag att göra på resten....
Hare...
Fortsätter utförslöpan även i Europa....(om vi följer US)...skall man inte binda en spänn....
Jag tror risken är stor för en rejäl dipp ytterligare....
Konstgjord andning håller vissa vid liv en tid...
Men förr eller senare kommer verkligheten ikapp...
Skall sova på saken och fundera ytterligare...
Skriv gärna om Edra funderingar kring räntan
Uppskattar dina tankar då du har viss erfarenhet. Själv har jag nu inga lån men är ändå intresserad då jag har både släktingar och vänner med lån som ej har lika mycket tid som jag att försöka sätta sej in i frågan om rörligt eller låst. Min nuvarande syn är att vi kanske får en upprepning från 2008 då ränterna vid nedstället dök kraftigt. Kan ju inte sjunka mer men jag räknar med nedställ på världens börser antingen i höst eller om "extend & pretend" håller ut till 2011 och att man därför kan hålla låga räntor längre. Derivat sidan är väl stor på lån kopplad till bostäder med diverse intrument och us tex skulle inte må bra av räntehöjningar på deras gigantiska statskuld. Min gissning är således rörligt kanske ett år till men att man bör vara på tårna.
https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=157763&mbFromPage=Första sidan
vet ej om länken funka men den leder till placera.nu syn - titel
- Därför är det inte
dags att binda lånen
Mvh 528 Jamenvisst
Sen är "bindningspremien" rent för hög nu. Ovanligt stor gap mellan 3 mån och bundna.
Med lite ny oro för framtiden borde 5 och 10 åringen komma ner en bit. Men nu kostar det för mycket att binda.
Håller med om att man fösöker skinna folk nu med att binda. Jag vill se betydligt bättre konjunktursiffror innan jag binder mer. Jag "överlevde" 500% 1992. Då som vanligt på den tiden så devalvera vi oss ur kriserna med därpå följande stora börsuppgångar. Det vapnet har vi inte nu utan vi har "bara" våra löften till EU.
Ser vi till gårdagens och dagens utveckling på Statsobligationerna tex. 5-åringen....så skall man vara kall ytterligare en tid. Inte synonymt med bostadsobligationer men dessa brukar oftast "visa vägen"
Du aldur, som är macroekonom, kan säkert också läsa ut en del av vad som hänt/händer.
Tror dock inte att denna låga räntenivå kommer i all oändlighet att stötta bostadspriserna. Där är arbetslöshet etc. betydligt viktigare faktorer.
Men conclusion....Avvakta....bind max 30% av era lån (för sömnens skull)
Men för fan,,,,,skyll inte på mig om det blir fel...;-)
Några tankar från en Jämtlänning en torsdagkväll i augusti anno 2010...
Man kan ju räkna dag för dag och diskontera till nuläge vad man tjänar på rörligt resp. tex. en 5-åring och 1 mille....Pengar blir det....
Hare bra....:-)
Inlägget är redigerat av författaren.
Kör även bollinger på räntor.....för den intresserade...
Har gett mig en del inputs under åren...
Det intresserar mig iaf.
Peter
Håller med dig fullständigt att räntan ska upp.
Tror på en reporänta på runt 4% i tidsintervallet 3-4 år. Sveriges ekonomi tar ju sig snabbt och repo räntan kommer snabbt att höjas till normal nivå. (Problemet är ju att folk fått för sig att 1-2% är neutral nivå, det är det inte).
Hela nord europa (excl Irland) ser ju i princip starka ut och ser ut att få ett snabbt uppsving, syd europa har ju mer belastning i form av underskotten och statskulderna och där kommer det gå långsammare. USA har ju också stora svagheter medan Asien ju ser väldigt bra ut.
Så det som möjligtvis kan hända är att USA och Sydeuropa bromsar uppgången en del och förlänger tidshorisonten nått år fram, men att räntan ska upp är helt klart. Mer frågan när uppgången börjar, hur snabbt det går och hur lång tid det tar innan vi är vid 4%.
Lite av det här ligger ju till del redan inbakat i dom bundna räntorna och är förklaringen att gapet är så stort. Kan oron om ekonomin i USA som ökat få ner gapet lite så är det nog ingen dum ide att börja binda delar nu i höst.
Det måste väl ändå vara bra korkat att binda ränta för lång tid. Tror man att räntan kommer att höjas, vilket de flesta torde göra, så kan man väl redan nu spara åt sig själv motsvarande belopp. Kanske i en aktie- eller räntefond. Så kan man ta av den när, om ett antal år räntan blir hög. Sedan när räntan har nått tillräcklig höjd torde det väl vända ner igen, åtminstone har det gjort så tididgare.
Dessutom är det väl så att om man binder räntan, men måste sälja huset av någon anledning innan de bundna åren gått, så får man betala ett ganska stort belopp till banken. Ytterligare en anledning till att det är korkat att binda räntan för en längre tid.
fortsättning på mitt inlägg #25
Det blev dags att ta ställning till totalt 4 lån till ettårsränta som löper ut i april. Den låg på 1,6% för mig, ny ettårsränta skulle hamna på 4,10%. Beställde tid för förhandling. Blev bjuden 3,85% det lägsta jag kunde få på ettåring. Valde att lösa 2 av lånen med överskott från avverkning och gallring. Därmed har jag ~ samma ränteutgifter som för ett år sedan trots ränteuppgången under året som gott. För mig så har bindningen jag gjorde för ett år sedan känts väldigt bra och riktig.
Har beställt 22000 granplant med plantering, samt helikoptergödsling av 23 Ha 40-årig gran-tallskog. Skrev kontraktet i Januari i år före oljeprisuppgång. Gödning från Jara.
Nästa reporäntebeslut och prognos publiceras den 27 oktober 2011. http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=29548
Vore nog dags att sänka reporäntan då, min egen åsikt.
Reporänta med osäkerhetsintervall.
Se diagrammet på kvartalsmedelvärden, tror på en anpassning mellan mörkaste blå och något ljusare blå linje, altså under 1% en bit in på 2012
Mvh plytech från den Svenska regnskogen i Norr
Aktualiserar den här tråden inför morgondagens reporäntebeslut, se # 44.
mvh plytech
Skall bli intressant att se om man törs höja. Resultatet av dagens EU-möte vill man nog avvakta innan slutgiltigt beslut tas. Intressant är att studera hur statsobligationsräntorna brottas med historiskt låga nivåer medan bankirerna kör bostadsräntor i en annan riktning. Enligt Wolf för att skydda oss konsumenter........Jag undrar om det är oss man är oroade över eller deras egna löner och bonusar..
Ingves har ju inte varit direkt vältajmad historiskt sett....
Wolf är bra på att snacka. Gled undan rätt elegant när så behövdes.
"KI spår ränteslakt under 2012
Uppdaterad 2011-12-21 09:38
Konjunkturinstitutet räknar med att Riksbanken sänker reporäntan med sammanlagt 100 punkter vid de två kommande penningpolitiska mötena i februari och april 2012, till 0,75 procent, men sänkningarna skulle kunna vara både större och snabbare.
Konjunkturinstitutet räknar med att Riksbanken sänker reporäntan med sammanlagt 100 punkter vid de två kommande penningpolitiska mötena i februari och april 2012, till 0,75 procent, men sänkningarna skulle kunna vara både större och snabbare.
Det skriver Konjunkturinstitutet i sin prognos Konjunkturläget, som publicerades på onsdagen."
Citerat stycke från Di
Bankerna däremot verkar ha slagit in på 5 årsplaner när det gäller räntesättningen //plytech
Jag förstår inte vad det är folk snackar om. Någon här som kan reda ut detta för mig?
Läste på DI igår om att bankerna inte trodde 3mån räntan skulle påverkas av sänkningen igår på 0,25. Eventuellt kanske de längre sänks om han sänker räntebanan.
På SEB så ser jämförelsen från igår och idag efter räntebeslutet enligt nedan. Och där kan jag konstatera att 3 mån räntan sänkte de en hel del medans de höjde de längre. Alltså tvärtmot vad de sa.
3 mån* 3,13 2011-12-20
1 år 2,45 2011-12-20
2 år 2,21 2011-12-20
3 år 2,30 2011-12-20
5 år 2,92 2011-12-20
10 år 3,35 2011-12-20
3 mån* 3,06 2011-12-21
1 år 2,51 2011-12-21
2 år 2,29 2011-12-21
3 år 2,34 2011-12-21
5 år 2,96 2011-12-21
10 år 3,40 2011-12-21
Och de sätter ju räntan efter stibors 90dagar. sänks styrräntan så sänks ju alltid denna
Finansminister Anders Borg tycker att bankerna har för höga marginaler och räntor på bolån och underkänner deras förklaringar som de enligt Borg "själva inte tror på". "
citat från SVD//plytech
Den rörliga räntan fortsätter nedåt.
Upplåningsräntan är väl den ränta som banken lånar till och sedan får jag som kund en marginal som blir bankens vinst.
Läser man på SEBs boräntor så ligger de skyhögt jämfört med vad man i verkligheten får. Varför annonserar de med så dåliga räntor när man i verkligheten får så extremt mkt lägre ränta?
Är det ingen på AG som orkar svara? :-)
Nu igen läser man att bankerna inte sänker. Vad är det för bullshit?
Den har ju sänkts två dagar i rad nu efter räntesänket.
Och vem i helvete får en så hög rörlig på 4,6% hos SEB?????
http://di.se/Artiklar/2011/12/22/254435/Handelsbanken-dyrast-pa-rorligt-lan/
#53 alla som inte förhandlar om sin ränta får väl 4,6%? Kan ju bero på tidsbrist, och så rullar det på bara. De som jobbar inom banksvären har väl en bättre sits med viss rabatt som är svår att uppnå för gemene man.
Vidare citat från Di idag;
"Det är orimligt att bankerna använder kapitaltäckningskrav som skäl till högre bolånemarginaler", skriver finansmarknadsminister Peter Norman i en debattartikel i Expressen.
Nu ger regeringen Finansinspektionen i uppgift att granska bankernas bolån"
Höga listräntor har de för det fall att de skulle vilja ge banklån till kvinnor, invandrare eller lågavlönade. Det är grupper som sällan kan få rabatt.
Ja låter ju troligt.
23 december 2011 kl 10:10
"Handelsbanken sänker listräntan på bostadslån för att inte ligga högst - men det innebär i praktiken ingenting enligt banken själv, eftersom kunderna förhandlar individuellt och banken inte har centralt satta räntor. Handelsbanken sänker tremånadersräntan med 0,46 procentenheter till 4,43 procent. Det är den ränta som visas på Handelsbankens hemsida.
De räntor som visas på listor som jämför bankernas boräntor stämmer oftast inte med verkligheten. Bra kunder, med många affärer samlade i samma bank, kan förhandla ned räntan, som därmed blir olika för olika kunder. Handelsbanken har haft de högsta listräntorna på bolån, men enligt bankens vd Per Beckman har man inte varit dyrast."
citat från SVD, fortsätter här med citaten då det är ett "hett ämne nu" där det nu tydligen händer en del.
Och här ett citat från december 21;
http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/kan_sbab_hj%C3%A4lpa_konkurrenssituationen
"Prisjämförelsesajter och diskussionsforum kan stärka kunden och förbättra konkurrensen. Men, i och med att bankerna idag är mycket mindre sugna på att låna ut pengar till dig så hjälper denna metod mycket sämre än förr. Om en bank inte bryr sig så mycket om att få fler lånekunder, hur meningsfullt är det då att kräva lägre räntor för att man ska bli kund hos dem? Man har som kund som kräver låga räntor inte något att erbjuda som banken vill ha."
//plytech
Jag börjar med citat på citatet från mitt senaste inlägg
"Man har som kund som kräver låga räntor inte något att erbjuda som banken vill ha"
Det stämmer då verkligen som kund hos Swedbank ingen rabatt på mina 3 månaders lån och endast 8 punkter på mitt fasta bolån kunde jag åstadkomma vid min senaste förhandling. Helt otroligt dåligt, ändå hade jag erbjudit mig att öka min inlåning hos dem.
Sweedbank verkar ej bry sig, vill ej ge ngt till bra kunder, resultat ingen ökad inlåning, utan jag löste tre lån. Bättre bemötande på Handelsbanken, men jag tror man kan lyckas bäst på SEB som bra kund idag. Men rejält minskad skuldsättning är ju ej så dumt det heller, nu fick det bli så, och tack vare tidigare mycket lägre ränta så vågade jag utöka mitt skogsinnehav när chans gavs.
//plytech

Visa sida
Ogilla! 105
Gilla!
Ser att Di har 1049:an som femåring och även där indikeras samma rusning....