Grupp: Huvudforum

Volym=Bullshit?

0
Ogilla!
3
Gilla!
2001-10-17 21:21:48

Jag har intensivforskat TA i en lång tid men kan inte hitta några själ till att volymen verkligen är användbar. På kanaler som t.ex. CNBC poängterar man hela tiden att volymen var stark eller tyvärr svag,det är liksom så viktigt. Jag kan bara inte förstå varför... Visst kan man köra med det traditionella snacket om att t.ex. volymen visar styrkan i en akties rörelse, eller att det bekräftar ett trendbrott, problemet är bara att signalerna oftast är falska ändå... Volymen visar väl hur aktiv tradingen är i en aktie. Detta i sig säger väl ingenting. Om många köper och säljer samtidigt vet de väl båda lika lite om utvecklingen. Då skulle man ju kunna anta att en aktie tenderar att gå upp då aktien stiger samma dag som volymen är hög eftersom det är flera som vill ha aktien då under en dag då aktien är populär. Problemet är bara att inte heller detta bevisar något.

Har någon här verkligen haft användning av volymen? Det är ju lätt att tro att den säger något, men när man rotar lite djupar in i saken är man inte så säker längre...

mvh

Eaglewizz

0
Ogilla!
0
Gilla!
2001-10-17 21:26:03

Jag har stor nytta av volymen, det gäller att veta hur man ska tolka den.

Det kanske inte är lika enkelt som det beskrivs i vissa TA böcker, utan kräver även lite erfarenhet också för att kunna tolka den.

Mvh Opss

0
Ogilla!
0
Gilla!
2001-10-17 21:31:31

Intressant, då är min nästa fråga: hur skall man tolka den???

Är du säker på detta Opss? Jag skulle gärna forska i dina antaganden för att se om jag kan hitta samband...

mvh

Eaglewizz

0
Ogilla!
1
Gilla!
2001-10-17 21:33:29

den säger mycket men man måste som sagt ha erfarenhet också, t ex på sommaren är den konstant lägre vilket man måste ha koll på

0
Ogilla!
0
Gilla!
2001-10-17 21:36:50

För mig handlar det om att sätta in volymen i ett komplext sammanhang tillsammans med en rad andra viktiga TA-komponenter. Och jag tycker det fungerar för mig, och min strategi. Dvs volymen är bara en komponent i helhetsbilden. Ensam är den lika värdelös som någon annan TA-komponent är ensam. Djupare än så vill jag inte gå in på detta, känner inget större behov att omvända eller bevisa för icke troende.

Mvh Opss

0
Ogilla!
0
Gilla!
2001-10-18 00:47:01

Konstigt...för jag ha gjort avancerade undersökningar där jag har testat en massa olika indikatorer tillsammans med volymen och volymen har inte inverkat på slutresultatet... Jag har haft datorn att räkna ut alltsammans...

Verkligen skumt...

mvh

Eaglewizz

0
Ogilla!
0
Gilla!
2001-10-18 00:54:32

Vad får du för skillnad med en enkel strategi testad på en längre period (20 år) där du använder MA, (enkelt, exponentiellt alt volymsviktat).

Inte så att jag säger att du har fel utan jag är intresserad av det skillnader du får.

0
Ogilla!
0
Gilla!
2001-10-18 01:12:06

många av dina antaganden är helt korrekta eaglewizz, på ett ställe gör du dock ett misstag och det är att säga att volymen inte utgör någon större betydelse, kika lite på sambandet mellan utbrott ur tekniska formationer för aktier i positiv trend med kraftig volymökning vid utbrottstillfället, undvik dock de aktier som gjort en bigrange day, eller endast ligger marginellt över utbrottspunkten för den teknsikaformation som den bildar vid dagens stängning, motstånden i de tekniska formationerna baseras ju på den punkt då en eller flera aktörer anser att en aktie inte längre är värd att ha i porföljen och är aktören tillräkligt stor orkar inte kursen tränga igenom denna punkt, andra aktörer uppärksammar detta och därmed skapas ett ännu starkare motsånd. När slutligen en tyngre aktör går in för att handla aktien i fråga kan det hända att denne aktör bryter det tidigare motståndet, tendensen är tydlig, ovaför dessa motsåndsnivåer finns ofta ett vakum, vilket gör att kursen inte sällan tar ett kraftigt skutt efter utbrottet. Nej usch vad trött jag är, vi får diskutera detta mer någon annan dag!

 

MVH T.I : )

0
Ogilla!
1
Gilla!
2001-10-18 03:48:37
Min teori är att hela indikatortänkande härstammar från den tiden
när börsen inte gjorde lika häftiga rörelser som i dagens läge.
Jag har inte tittat närmare på detta men har fått den uppfattningen.

På diagrammet kan man se det klassiska felet som dom flesta
indikatorer uppvisar. Om kursen byter riktning så hänger dom
inte med. Längst ner så har jag en egenutvecklat (E)RSI .
Den är inte helt färdigt men ger ganska bra indikationer på
olika marknadslägen. Återstår att få den att indikera uppgång
lite bättre, den långa trenden.

Men trots detta vetskap så använder jag dom indikatorer som jag
inte har tittat närmare på, som om dom visade rätt . ;)

Mvh kari

Upp till toppen
Kommentera

 

Tjäna mer pengar på dina aktieaffärer

Bli medlem på Aktieguiden gratis på 30 sekunder.

Som medlem på Aktieguiden kan du:

  • Läsa träffsäkra tips och analyser från duktiga traders
  • Ställa frågor till och chatta med aktieproffs
  • Få gratis tillgång till en över miljon inlägg aktiehandel
  • Skapa egna privata forumgrupper

För att få delta i diskussionerna på Aktieguiden krävs att du verifierar ditt mobilnummer. Läs gärna mer om varför verifiering behövs.

 

Redan medlem? Klicka här för att logga in.