Ryssland bottnar!
Med viss bävan skriver jag inläggsrubriken. Förra inläggets rubrik Ryssland rockar fett blev inte helt rätt....om man säger. Nåväl, det är bara att ta nya tag. Och nu tror jag verkligen att en botten är nära. Alltså den botten som jag angav redan för 10 dar sen i inlägget Rysslands stor konsolidering, (se #1). Den analysen stämmer ännu till 100%.
Det går nu också att räkna ihop en komplett vågrörelse ned från ATH under förutsättning att det blir en lägre botten inom några få dagar. Bildens räkning förutsätter dock att 851 ej underskrids.
I bilden finns fyra horisontella linjer som var för sig utgör potentiella vändningsnivåer. Tillsammans utgör dom ett mycket starkt stöd. Dessutom finns den stora gröna kanalbotten mitt i alltihop.
En enkel studie av volymen visar också att den varit avtagande under nedgången och nu har kommit ner på ganska låga nivåer. Säljtrycket har alltså minskat. Förr eller senare slår detta igenom i form av nån sorts uppgång.
Jag noterar också att just i morgon har nedgången sen ATH pågått i fib 13 dagar. (fib 3 dar ner + fib 2 dar upp + fib 8 dar ner).
Min bästa gissning är fortfarande att hela IM(4) blir en Running Flat. Detta innebär att ny ATH kommer att sättas inom några få veckor eller i vart fall upp till den nuvarande (1052).
Om under 851 så tar jag ett steg tillbaka och avvaktar. (882 som lägst hittills)
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Mojas, var har vi MTMS nu?
Vh Björta
Björta, som vanligt har vi ingen aning om var MTMS egentligen befinner sig. Men den dyker trots det upp i mitt analysprogram då och då ;-)
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Nån gång i en mycket nära framtid så smäller det som f-n ;-)
IDL=875,4
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Ivan föll ca 10 punkter direkt efter öppningen, men har sen dess konsoliderat i ett smalt intervall. Ser ut som dagens slutliga IDL ännu inte är nådd.
Om Ivan spikar dit en snygg hammare idag så är helgen räddad. Alltså en dip ner till 860-865 och därefter stängning vid ca 875 eller högre.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Mojas!
Kul med ny sträng.
RTS till -1,1
RTS-2 -0,77
RTX bara -0,68
Det verkar vara aktier som inte finns i RTS-2 och RTX index som drar ned RTS. Ett energi-index, Novgorod -16,67%.
Fundersam
#6 Det kanske finns en förklaring. Jag hade fel tidigare när jag påstod att RTS-2 och RTSI är helt skilda åt. Det påverkar inte resonemanget ang småbolag etc, men det är faktiskt en stor överlappning mellan RTSI och RTS-2. Sen finns det bolag i RTS-2 som inte finns i RTSI.
RTX-bolagen finns samtliga i RTSI men inget finns i RTS-2.
Min slutsats är att det är de mellanstora bolagen (MidCap) som går ner mest idag.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
RTX vid stöd.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
RSI för RTSI i weekly börjar se spännande ut. RTSI nära sitt stöd och nära undre BB.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Ny IDL=875,28
Stubinen är nu tänd och är 12 punkter lång. Hoppas bara Ivans krut är torrt.....
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Vi håller tummarna för att det håller!
Mvh
Fundersam
RTX: Kan fortsätta nedåt nån dag till eller vända omgående. Svårt att säga vilket, men vändning blir det här i krokarna. Håll i hatten......
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Överlämnar bevakningen helt i dina händer resten av dagen, då jag tyvärr måste ägna mig åt en världslig händelse som en pajad frysbox.
Mvh & Trevlig helg
Fundersam
#13 Trevlig Helg Du med!
IDL=873,49
10,5 punkter kvar ;-)
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
RTX har brutit sitt fallande kiltak enligt #12 och om det håller sig blir det en Bullish Hammer i daily. RTSI har gjort ett litet ryck, men ännu inte lyckats åstadkomma nån sorts signal. Men kanske är det nåt på g nu.......
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Bullish Hammer nu i RTSI. RTX har en Dragonfly Doji på g (Bullish).
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Jag är ruskigt impad av din energi följer dina strängar med STOR glädje eftersom jag sitter fulltankad i Ivan
Mvh Charliekatt
#17 Tack Charlie. Också fulltankad......
Är det en ED ner sen 1004 så ska det bli tjurrusning upp dit när det väl vänder.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#18 Här har du en till som sitter fulltankad med Ruskies. Hade ju kunnat få i någon "liter" till i tanken om jag väntat någon dag med att tanka, men varför klaga ;-)
People, enjoy the ride........................................
"Framgång består av en mängd små segrar"
Ibland brukar jag sportfiska med kastspö. Man kastar kast efter kast efter kast. För det mesta blir det ingenting men många gånger blir det bottennapp som ofta förväxlas med ett riktigt napp. Man tror att gammelgäddan har fastnat på kroken, men det är bara nate ller sjögräs eller en gammal gren. Men när man till slut verkligen har fått en fisk på kroken då vet man.
Och nu är det napp......
Frågan är om gammelgäddan har huggit eller om det är en mört, men det får framtiden utvisa. En botten nåddes idag med till visshet gränsande sannolikhet.
Väljer några argument för detta ur den stora högen: En CS Dragonfly Doji nära botten för våg 4 av närmast lägre dignitet (RTX prickade perfekt) och nära fib 0,382 korr av hela uppgågen sen maj-botten samtidigt som man med lätthet kan räkna ihop en komplett vågsekvens.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#20 Håller fullständigt med dig mojas. Dessutom har RSI daily (7) varit nere och vänt en bit under 30 (26,07) nära samma nivå som IM (2).A (25,22) tog slut. Det får mig också att tro att IM (4).C blir än mer dramatisk än nuvarande IM(4).A har varit när det är dags för den, eftersom IM (4) sannolikt är en Running flat och RSI normalt går lägst i slutet av en nedvåg av IM-dignitet. Alltså stora kliv nedåt när IM (4).B har gjort sitt så småningom är sannolikt att vänta.
Därför har jag planerat att försöka köra sälj-köp-tillbaka cykeln igen vid toppen av 4.B (hur jag nu ska lyckas pricka det ;-). Jag tror det kommer att löna sig. Vi får först konstatera att nuvarande vågräkning gäller (och just nu talar allt för det).
Men nu ska vi se fram emot resan uppåt ett tag framöver. Spänn fast säkerhetsbältet..............
Captain to ground control......... flight 4.B is ready for take off......................
"Framgång består av en mängd små segrar"
Mönstrade på med hälften i mitten av veckan och hälften igår. Väntar nu på vind i spinnakern...
Beträffande Ryssland gäller; när man inte tror att det kan gå upp mer, så går det upp mer och när man inte tror att det kan gå ner mer, så går det ner ännu mer.
Vilken fond är bäst att trada Ryssland? Är det Robur Ryssland? Ser att den inte har några köp- eller säljavgifter och att ordrar effektueras orderdagen.
Vh Björta
#23 Kan bara Roburs Rysslandsfond, men den följer RTSI nästan perfekt (dock med hänsyn till dollarn). Eftersom den innehåller en massa småbolag så blir RTSI:s rörelser i viss mån dämpade.
En order effektueras till dagens kurs som sätts ca kl 19. RTSI stänger 16.45 sv tid. För att få dagens kurs måste man ge order senast 16.30 vilket bara är en kvart före stängning och då vet man i stort sett hur det har gått. Tycker det fungerar utmärkt för mig.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Dagen börjar lite trevande men åt rätt håll än så länge.
RTS +0,3
RTS-2 +0,15
RTX +0,33%
Visst skulle det vara snyggt med en vändning här enl. bilden.
Mvh
Fundersam
#25 Ja det är också usel volym och neg div i mom. Men det kan ändå bli kanonfint. Se bild.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#23 Såvitt jag kunde se på min bank Föreningssparbanken så tar Robur 0kr i avgift vid köpet av fondandelar och 1% vid sälj. Är det korrekt mojas du som är van Robur Ryssland-handlare ;-) ?
I mina pensionsfonder via Skandia Link så väljer jag East Capital Ryssland. Där ingår inte Roburs fonder som ett alternativ. East Capital Ryssland kostar 2,5% i avgift vid inköp och inget vid sälj + 2,5% i förvaltningskostnad (vet ej när den debiteras dock, kanske bara för PPM/pensionsfonder ?).
"Framgång består av en mängd små segrar"
#27 Vet faktiskt inte eftersom jag handlar inom en kapitalförsäkring och där byter jag fonder fritt, men debiteras en årlig förvaltningsavgift.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
IDH=900,01 med ökande volym
Ivan rockar ;-)
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Jaha, då verkar Ivan ha vaknat till liv igen :-)
Flight 4.B has now started it's flight :-)
IDH=903,31
"Framgång består av en mängd små segrar"
Volymen kanske lite skral men annars så...
#31 Jag anser att det blev en perfekt Dargonfly Doji i fredags som i dag ser ut att konfirmeras av en (nästan) Bullish Marubozu. Dagens första lilla dip var också millimetrar från att skapa en Bullish Engulfing.
Ser hur som helst rejält bulligt ut.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
IDH=906,4 just nu.
Volymen var usel under första halvan av dan, men nu ser det lite bättre ut. Kan nog bli högre volym än i fredags åtminstone. Alltså i så fall stigande nivå med ökande volym. Ser mycket bra ut.
Dessutom behöver man inte oroa sig för nåt överköpt läge på en "stund". Även RSI i weekly har fått sig en rejäl kalldusch.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#33 Som grädde på moset drar dollarn igen ;-) 7,98 idag.
"Framgång består av en mängd små segrar"
#34 Ja det tackar vi för. Robur Ryss +3,7%. heja....
Jag har lagt uppdaterad volymanalys i en egen sträng. Länk
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Idag är en mycket bra dag hittills. RTSI stiger men inte så dramatiskt. Däremot är volymen betydligt högre idag. Känner jag mina volymkurvor rätt så kommer dom att visa att det är volymen som leder uppgången, vilket är mycket positivt för fortsättningen. Fast det har förstås bara gått 1,5 tim ännu.
IDH=915,56
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Det finns en ruggigt björnig våg-räkning som jag iofs inte tror på, men det är att en 4:e våg inleddes i fredags. Finns inget i vågorna efter ATH som motsäger detta. Dock faller denna grizzly platt till marken om 943 överskrids (överlappning med den tänkta våg 1.)
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Nu står det helt stilla, men det beror på att Ivan har satt RSI i 60 min på kylning. Kan ta några timmar. Kanske hela dan.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Ivan faller lite samtidigt som man kan se en komplett 5:a upp från fredagens botten. Detta ger följande tänkbara alternativ vid dagens IDH:
1) Bulligast: IM(5).1.1 (IM(5) startade i fredags)
2) Björnigast: IM(4).A.4.a.a (En stooor zig-zag ner pågår)
3) Huvudspåret: IM(4).B.w.a (En dubbel alt trippel zigzag upp till ny ATH)
4) Oproportinerligt alt till 3: IM(4).B.a (enkel zigzag upp till ny ATH där)
Samtliga alternativ innebär att vi troligen får vänta ett antal timmar innan nån form av uppgång kommer.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Det var trevligt att logga in i går kväll och se att det hade hänt saker. Robur och Alfred Ryssland hade rört rejält på sig. Men blev lite betänksam när jag såg volymen.
Blir lite lugnare när du säger att volymen ser bättre ut idag men nu sladdar RTX betänkligt.
Mvh
Fundersam
#40 Ja, storbolagen är inte riktigt med, men RTS-2 ligger på +0,42% just nu. Ett styrketecken.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Nu har Ivan fallit ner till Open vilket är en Bearsih Gravestone Doji, dvs raka motsatsen till fredagens Dragonfly Doji. En Close längre ner ger en Bearish Hammer. Inte riktigt bra. Fast dan är ju inte slut än ;-)
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Kan det vara så att oljeprisuppgången är slut ,så att Rysslands fonderna kommer
att fortsätta ner. Hoppas på kommentar. Tack för alla fina analyser !
Mvh phille
#43 Tack phille.
Min uppfattning numera är att oljepriset inte påverkar varken Ryssland eller de stora börserna i världen. Oljepriset har stigit kraftigt de senaste åren, men det har också de stora börserna gjort. Endast vid extrema rörelser i oljepriset kan det märkas på börsen tror jag.
Dock tror jag på en urblåsning nedåt för oljan inom nån vecka.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Ivan är sur idag. IDL=904,53 men med sjunkande volym. Skulle se ursnyggt ut med ett fall ner till ca 890 (0,618 korr) och därefter snabbt uppåt igen.
Om under ca 880 är det inge bra. Då stärks alt 2 i #39.
Ny högre IDH är förstås det bästa ur alla synvinklar.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#44
Tanken att oljepriset inte skulle påverka världens börser är inte helt självklar för mig då man ständigt den senaste tiden får läsa kommentarer som säger om USA-index t.ex, att dagens börs tyngdes etc. av stigande oljepriser och tvärtom. I RTS finns också stora enegi-index, Lukoil t.ex som har 25% i RTX och som står för våldsamma svängningar ibland. En följdfråga man kunde ställa sig vore vad sjutton är det som orsakar dessa kraftiga svängningar i Ryssland och styr deras energi-index?
Nu har RTS varit under 880 och vänt och RTX är återigen på plus.
MVH
Fundersam
Inlägget är redigerat av författaren.
Rätt bild!
Fundersam
#46 Som jag ser det så är oljepriset en faktor man brukar fokusera på för att förklara börsens kortsiktiga svängningar.
Ibland anses det vara dåligt med stigande oljepriser eftersom det kan dämpa efterfrågan (och därmed en risk att världsekonomin bromsar in).
När oljepriset faller så är det dåligt för att det kan vara ett tecken på sjunkande efterfrågan (och inbromsande världsekonomi).
Exakt samma resonemang används betr ex.vis inflationen. Det är dåligt med hög inflation, men lika dåligt med låg.
Det tycks alltid vara skit med allting, men börsen, den stiger ändå den.
Fast när det slutligen inte längre anses finnas nåt som är dåligt då faller börsen ;-)
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Bra kommentar Mojas!
Ligger också i linje med vad div. riksbankschefer och dyligt brukar säga: Oljepiset har ännu så länge inte nått smärtgränsen för vad samhällsekonomin tål. Du har nog rätt.
Tusan vad Ivan är orolig idag, börjar nästan tro jag såg fel tidigare när RTX var på plus -1,06% nu.
mvh
Fundersam
Försöker tränga in i den Ryska indexdjungeln. Hittade ett storbolagsindex S%P RUIX som omfattar i stort sett samma aktier som RTX. En av de allra största komponenterna finns dock inte med i RTX nämligen SBER, men i S&P RUIX finns den. I RUIX finns ca 70% av vikten i RTSI. Nackdelen är att detta index bara tycks beräknas i daily och ej med volym.
Yahoo ticker är RUIX.RS för den som är intresserad.
Obs. Detta är inte samma som S&P RUX vilket är nåt compositeindex med Yahooticker RTSIF.RS
Är det en djungel eller........
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#49 Tack Fundersam. Betr börsen i allmänhet tror jag att det blir en del dramatik nästa år. En botten i okt kanske. Finns ju fler på AG som tror så. Jag tror också att oljepriset kan bli en trigger under slutpaniken (oljan har säsongstopp på hösten). RTSI bör sätta en topp under Q1 2006 och falla tillsammans med övriga världen ett tag, men om oljepriset skenar kan det bli häftiga svängningar för Ivan. Kan bli ett fint tradingintervall på sisådär 30-40%. Vollan de senaste veckorna är bara en mild västanfläkt i jämförelse med vad som komma skall ;-).
Just idag klarar jag med lätthet att räkna hem en ej komplett abc ner. Våg 2 upp inom våg c ner pågår. Om detta stämmer så avslutas c ner i morgon och därmed är korrigeringen av uppgången sen i fredags klar.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#51 Tyvärr har ju dock dollarn fått "fnatt" idag och tappar rejält idag. Det betyder sannolikt att gårdagens uppgång raderas ut direkt i och med idag på respektive ryssfond tyvärr :-(
Men det blir ju mer uppåt så småningom ;-)
"Framgång består av en mängd små segrar"
#52 Nej, det var inge bra. Vi får väl höra med Hoel om han kan göra nåt åt saken ;-)
Här är den möjliga abc:n nedåt.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Vore kul om den här blir av.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#54
Den bilden kör vi på imorgon, jag ställer upp!
Har laddat hem RUIX-inexet kan vara intressant att jämföra, tack.
mvh
Fundersam
Kollade lite på några stora RTSI-bolag. Inget dramatiskt framträdde som motsäger uppgångsscenariot, alltså kommande IM(5).
Sibneft (SIBN) ser dock spännande ut om man säger.......
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#55 Ivan ligger nu och trycker precis under nacklinjen. Kom igen nu Ivan, det är ju så fint där ovanför. Varför tveka?
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Förresten så ska du passa dig Ivan så inte lilla OMX (877) kör om dig. Vore väl förargligt. IDH=909,41
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#43 #44 #46
Jag tycker att denna artikel ganska tydligt påvisar att oljepriset har en viss inverkan på den ryska ekonomin
Mvh
ex nihilo
Dags för ett ryskt ryck nu?
Efter gårdagens IDH så håller Ivan på med nån sorts konsolidering. Detta minskar sannolikheten för alt 1 i #39 och öker sannolikheten för alt 3 och 4, dvs huvudspåret att IM(4).B uppåt pågår.
Alt 2, det björnigaste, är dock inte helt uträknat förrän Ivan kliver över 943.
Ca 909 just nu
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Aaaaaajjjj
Fick se en sak som ser taget ut direkt från skolboken.......
Superviktigt att botten i fredags vid 873 håller och att volymen snart börjar öka igen.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Tillägger att det idag är skrämmande låg volym. Visserligen är huvudspåret att IM(4).B uppåt pågår och en B-våg ska ha låg volym, men inte nu i början av den.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Dessutom går RTSI upp och RTS-2 ned idag. Kan också vara en konsekvens av en B-våg upp men inte precis i början av den. Nä Ivan, det här går inte längre. Skärpning!!!
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Men vid närmare eftertanke så är det faktiskt en liten b-våg nedåt som pågår sen gårdagens IDH om huvudspåret är rätt. Alltså IM(4).B.b alt IM(4).B.w.b. Och i så fall är allt i sin ordning. Ivan, jag ber om ursäkt.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Det är nog ganska bra ändå. De två senaste dagarna har det varit låg volym, men det är också väldans små kluttar i dailygrafen. Och mina volymindikatorer kommer troligen att visa att uppgången sen i fredags har ett fint volymstöd. Återkommer senare.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Det som oroar lite är bredden. RTSI steg idag med 0,67% men det var bara 7 bolag på plus och 12 på minus. 31 st oförändrade och det är mycket även för RTSI.
Eller också är det bara ett tillfälligt ointresse från både köpare och säljare.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Blir väl en "Crazy Ivan" endera dagen.
För de som inte såg filmen Röd oktober så är det när en rysk ubåt gör en plötslig och oväntad skarp sväng för att avslöja eventuella förföljande ubåtar.
Uppdaterad volymanalys.
Lägg märke till hur volymen bromsar in före botten. Syns bäst för den röda. Efter botten har speciellt den gröna börjat dra uppåt. Även gårdagens minusdag gav Acc.volym.
Kan förstås bli nån minusdag, men det vore konstigt om inte RTSI står högre om några dagar.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Det jag gillar med dig Mojas är att du sticker ut hela hakan, och mer därtill.
Vad jag inte förstår, är varför du konstant haussar ett visst scenario utan stop loss.
Det är så väldigt förtvivlat med EWT eller EWP att man måste räkna om och om igen....... i en alldeles evig loop, för att komma fram till " yesterdays news"
Mvh TWA.
#70 hehe, ja jag har väl aldrig varit rädd om den kroppsdelen ;-)
Betr S/L så står den i #0 (sista meningen)
"yesterdays news" och "räkna om och om igen" förstår jag inte riktigt. Tidigt i våras la jag ut min TopCount som innebar en kommande stor uppgång som ännu inte är klar. Detta har inte förändrats en enda millimeter sen dess. Det var knappast "yesterdays news".
Sen dess har jag kompletterat EWP:n med bl.a. volymanalyser, vilket jag anser är ett mycket kraftfullt verktyg. Och eftersom depån har ökade med ca 50% på några få månader grundat på i huvudsak EWP och volymanalyser så är det väl ett bevis på att det hela fungerar.
Att depån efter toppen har stått still eller tom minskat något beror på att jag inte kan blanka Ryssland, men analysen sa att Ivan skulle falla precis så mycket som har skett (hittills är väl bäst att tillägga)
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Efte 20 min och det har varit handel i ett bolag av 50! (det största). Volymen är nära noll. Snacka om ointresse......
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Hehehehe!!!
De e nästa som att följa Ryssland "Live" här i dina Ryss-strängar.....
"Keep up the god work", Mojas, m.fl. !!!
Står med mössan i handen å tackar å bockar......
:o))
//Mvh
#73 :-)
Jag tror Ivan hade fest igår kväll. Hur ska man annars förklara att det efter en timmes handel bara är 5 bolag som omsatts och med näst intill obefintlig volym.
Helt otroligt.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#74 Hmmmm, nyss såg jag handel bokad idag på 10 bolag (date of last trade=27/10). 6 på plus mot 4 på minus.
Alltså en dubbling i antalet.
Samtidigt jag såg bara tradingvolym (belopp i USD) för 6 bolag, hur går det ihop ??? Och den volymen var ju klart liten!
"Framgång består av en mängd små segrar"
#75 RTSI beräknas beroende på senast betalt, men också förändringar i köp/säljkurser utan avslut ingår i indexberäkningen.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Lägesbild.
Fortfarande väldigt låg volym. Ser ut som en b-våg inför c uppåt. Högerskuldran enligt #54 kanske.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Det här RUIX indexet som du påpekade häromdagen tycks vara på dåligt humör idag Mojas! 1,83% minus.
mvh
Fundersam
#78 Jahaja. Där ser man.
Fint att du visade det via Finam. Hade missat att det fanns där.
Alltså går storbolagen ner rejält idag, men RTS-2 är oförändrad. Ett styrketecken som jag ser det.
RUIX har också en UHS på g som faktiskt ser snyggare ut än för RTSI....om den blir av vill säga......
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Apropå formationer! Kolla OMX30 daily, brr!
mvh
Fundersam
#80 Äh, vem bryr sig ;-)
RTSI faller men med synnerligen låg volym. RTS-2 fortfarande nästan oförändrad.
Vad det än är för typ av nedgång så är det definitivt inte början på ett större nedben. Ned till 890 är inget probelm, men 873 får absolut ej underskridas.
ca 901 just nu
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Snabba ryck på de tyngsta indexen, är det fortfarande låga volymer Mojas?
Mvh
Fundersam
#82 ja, fast volymen ökade lite vid den senaste dipen. IDL=896,29.
890 är ca fib 0,618 korr av uppgången från 873. Vid IDL är det nära 0,5 korr.
Potentiellt vändningsområde här i krokarna.
RTS-2 bara -0,15%
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Gillar inte läget som verkar vara vid ett avgörande som du säger.
Mvh
Fundersam
Ivan vid potentiellt fib-vändningsområde. Översålt i mom 60 min för att inte tala om 15 min. Nedgång med låg volym. En potentiell UHS. Småbolagen följer inte med ner. En komplett 3:a nedåt som kan vara en b-våg eller 2:a våg. Det stora GAZP nära stöd och översåld. Samt slutligen Fundersam som inte gillar läget. ;-)
Alltså dags för vändning upp nu eller inom några få handelstimmar.......
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Tittar i 5 min och ser att det faktiskt fattas en dipp ner. Kan komma idag eller senast i morgon.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Äsch, fel i #86. Det fattas ingenting. Det är en komplett vågrörelse.
Nu blir det upp upp upp.....
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Pust. Hoppas det håller nu när man gått in tungt.
Mvh
Fundersam
yay, tjööp =)
#89 se #54 ;-)
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
hehe se där, mojas, alltid steget före =)
dessa rysslandssträngar tenderar att bli så lååånga att jag oftast missar mkt =)
Mojas! Skall man köpa mera idag? Säkert många som köper nu efter Lön.
Mvh Stefano
Inlägget är redigerat av författaren.
89#
Man ska ju inte ta ut några segrar i förskott men nog ser "Ryssen" belåten ut enligt bilden.
Mvh
Fundersam
Jag köpte in mig på Nordeas nya Rysslandsfond idag... skall bli kul att se hur den rör sig.
Lovar att jag skall rapportera
//Sextra
"Vanitas vanitatum: Ett liv, ett kors, ett datum" - Nils Ferlin
Hemsida
#92 Man bör nog vänta till nacklinjen i #89 bryts. Finns fortfarande otäcka varianter, men jag ger dom låg sannolikhet.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
#92 och #95 Dessutom finns det en viss dollar att ta hänsyn till. Idag faller den kraftigt igen :-(
Hoel har i sin USD/SEK sträng potentielt ner under 7,70. Inte bra om det inträffar för ryssfonderna den närmaste tiden!
Fondminus att vänta.
"Framgång består av en mängd små segrar"
Om jag räknat rätt var det 20 aktier på minussidan och 8 på plussidan idag på RTSI. Volymen klart lägst sedan 10 oktober och första under 30MUSD sedan dess. Har du uppdaterat din volymbild mojas ? Den i #69 visar ju tydligt tecken på att nuvarande nedgången inte har stöd av volymen. Och borde förstärkas av dagens rörelser.
Som du definierade i Köpt & såld volym så är läget tydligt Underköpt nu, kanske ännu mer än vid nuvarande botten av IM (4).A den 21 oktober.
Frågan är om Ivan orkar sätta fart en fredag eller om vi måste vänta till måndag innan det tar lite fart uppåt. Fredag kanske blir en seg dag med låg volym när Ivan planerar helgen och lite drickbart ;-)
"Framgång består av en mängd små segrar"
#98 Orkar inte lägga in nån bild nu, men både den röda och den gröna föll tillsammans med RTSI. Dock föll dom återigen mindre än indexet. Alltså ökade underköptheten idag. Nån gång slår det igenom......
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Ge inte upp nu....
Det kommer en fortsättning !!!
:o)
//Mvh
mojas hälsar att strängen nu blev tresiffrig ;-)
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005
Inlägget är redigerat av författaren.
#100
Kul !! Nu är du med i "100-klubben"...
Men du har låååångt kvar till "1000-klubben".
;o)
Det är bara Fontstorleken som har lyckats med den bedriften.
Vet inte om du var med på den tiden.. Det var ett inlägg i Webmaster som spårade ur ordentligt, kom väl upp i drygt 1300 kommentarer. Men kul hade vi medan vi höll på.
;o))
//Mvh
Hallo Mojas!
Ivan trevar idag men tycks arbeta sig uppåt och RTS-2 verkar sladda en aning. Har du koll på volymen idag?
Mvh
Fundersam
Så här mot slutet av dagen ser det betydligt trevligare ut. RTSI IDH=909,71 och dollarn har återhämtat sig något till 7,87 för tillfället.
Däremot går RTS-2 ner till 1144,48 -0,54% just nu, vilket är nära IDL =1144,22.
"Framgång består av en mängd små segrar"
Vet nu inte om cup and handle finns i hourlyperspektiv. I vilket fall blev det en sorts sådan nu. Har inte en aning om dett betyder ngt eller ej eller hur volymen ser ut.
I vilket fall bjuder jag Mojas på denna kopp :)
Inlägget är redigerat av författaren.

Visa sida
Ogilla! 13
Gilla!
Den sista vågen är inte den starkaste. En vanligtvis tillförlitlig indikator för detta är MACD. (Det bästa är volym/internalsanalyser a la aldur, men det har jag inte)
Men ovsett hur man vrider och vänder på det så gjorde MACD ny ATH samtidigt med RTSI. Det kommer med all säkerhet högre toppar.
mvh
PS: Fibonacci & Elliott hälsar att även OMX blir fyrsiffrigt år 2005