DJIA turboeffekten
Inte för att DJIA är nåt att bry sig om egentligen. På AG har väl många sen länge betraktat DJIA som ett junk-index. Men trots allt är det många som tittar på DJIA och ser detta index som ett slags benchmark för alla världens börser.
Antag nu att DJIA sätter ny ATH inom några veckor. Detta skulle med all säkerhet bli en nyhet inte bara på ekonomisidorna utan även i de vanliga nyhetssändningarna. "Äntligen är det goda tider igen".
Ändå började dessa "goda tider" redan i okt-02 alt mars-03. Dock tror jag att den stora allmänheten lever i villfarelsen att det fortfarande är en björnmarknad ända tills DJIA når ATH trots att många andra index sätter nya ATH mer eller mindre dagligen.
Jag tror att om just DJIA sätter ny ATH så medför det en turboeffekt på alla index världen runt oavsett om det finns nån FA/TA som talar för detta.
Men återigen så är det ett lurendrejeri på g. 4-års-cykeln bottnar i år. Efter en makalös uppgång under tre år så tror jag det väntar en kraschliknande nedgång antingen nu i vår eller till hösten. Därmed är återigen den stora massan lurad......för att återigen bli lurad av den uppgång som därefter följer.......
Bilden visar hur oerhört nära ATH som DJIA faktiskt befinner sig. Säkert har de flesta AG-medlemmar obseverat detta faktum, men jag är tveksam till att den "stora massan" är mentalt medvetna om detta.
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.
#1
Håller med totalt, en topp kommer att göra sig gällande runt den 24 MARS, men har lite svårt att se om detta bull marknaden kommer att hålla i sig ända fram till hösten, sensommar är det upp i bästa fall, och därefter är det nedförsbacke som gäller.
MVH//_NEO_
Med risk för att verka vara negativ, så kan det vara som så att uppgången sedan 1985 ca 900% för (djia) är en bubbla och toppen av bubblan är en dubbeltopp under bildande,
Första toppen 4-5 år i tid och andra toppen något liknande, så det tar sin tid innan den är fullbordad, (titanic byggdes inte på en dag)
Men vi får väl hoppas att vi slipper det scenariot då det kan bli svårt för andra index att fortsätta med nya ATH under tiden
nä som omx köparna brukar säga "dont worry be happy" ;)
som sagt det har inte hänt så mycket sedan mars 2005.
919 månader sen toppen 1929
dj stängde under 11116.5
mvh
#3,4 Om man är lite positiv kan man se en pågående våg 4 i ett större perspektiv.Enligt principen att verkligheten överträffar fantasin så blir det en rejäl uppgång till innan toppen.Då kan vi snacka om turboeffekt!
Lägger in en bild i ny kommentar.
#5 2012 är det 1000 månader då kan det vara en vilktig vändpunkt.Behöver inte vara en topp.
Mvh Moment22
Inlägget är redigerat av författaren.
Ser ut att vara så här. Vi är i så fall i våg 4 inom våg 5.Hur var det nu vem var det som skrev en bok som kom ut i början på år 2000, någonting i stil med Nasdaq 20 000 Dow Jones 36 000. Låter väl lite väl saftigt!
Mvh Moment22
#7 Jag har IV i mars-03. Därefter V i form av en ED där våg [1] bör bli klar i år. Hela V "måste" bli klar 2010.
I nådens år 2010 så toppar Benner-Fib-cykeln samma år som nästa fyraårscykel bottnar. Kan bli dramatiskt.
Efter att Benner-Fib-cykeln har bottnat så har det aldrig blivit nån ny lägre botten för DJIA före nästa Benner-Fib-topp. Senaste botten för Benner-Fib var år 2003 så den botten kommer sannolikt att hålla 4 år till.
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.
Verkar vara många som är inne på scenariot med en stor tillfällig nedgång och att en ännu större påföljande uppgång sedan börjar någon gång under året, likt 1998. Jag tror dock att detta är resultat av konsensustänkande som sprider sig i det undermedvetna hos diverse TA-analytiker.
Som jag ser situationen (både FA- och TA-mässigt) så gasar allting tills det tar stopp. När det väl tar stopp är det stopp. Jag förstår inte alls vilken dynamik som ska leda till att ovanstående scenario infrias. Vi får se hur det går...
Inlägget är redigerat av författaren.
de senaste 3 åren topp mitt feb, ny topp runt 1 mars, ibland högre, ibland lägre, sen neråt-markerat göna linj se #2
stämmer med bradley oxå
men visst kan det dra uppåt härifrån både i dj och omx
kontroll nivåer
11116.5 och 982.5
mvh
ser ut som volymerna sakterliga ökar på veckobasis? (EMA60 på volymen)
#9 Guldivar
"...en ännu större påföljande uppgång sedan börjar någon gång under året, likt 1998."
Detta är dina ord. För min del så tror jag visserligen på efterföljande uppgång, men inte lika stor som den som har pågått de senaste tre åren.
"Jag förstår inte alls vilken dynamik som ska leda till att ovanstående scenario infrias."
Jag förstår inte heller, men jag använder uteslutande TA eftersom jag inte kan nåt annat. Och då slipper jag ju fundera på så svåra frågor. Det skulle t.o.m vara skadligt för min depå om jag ens försökte fundera ;-)
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.
Mojas jag känner inte till Benner-fib cykeln tror jag eller också gör jag det utan att veta att det heter så.har du beskrivit den någon gång för jag känner igen det?
Jag har vissa indikationer men inte på index utan aktie som påverkar index en hel del och det jag ser är i högsta grad hyperintressant och stämmer perfekt med topp 2010 och potentialen är överraskande och kanske extremt störande för känsliga björnar.Givetvis enbart TA inget fundamenta.
Hur jag har kommit fram till detta vill jag inte avslöja men hittills är det så klockrent man kan begära men jag vill vänta och se hur den närmaste månaden utvecklar sej.Det är inte riktigt som ni spekulerar ovan men jag antar att om aktien utvecklas som jag tror så kan inte index samtidigt rasa. Turboeffekten passar som hand i handske och frågan är väl i så fall om ägget eller hönan...
Ett huvudtips är att Horeas jämviktstrading kommer att gå utmärkt i 5-6 månader sedan behövs en annan strategi.
Får väl skriva ett inlägg om detta så smånigom om det fortsätter att utveckla sej som väntat.
Mvh Moment22
intressant, men det går inte att trada på
det enda säkra är att köpa nångång i okt, sälja dec
mvh
#15 Om du menar Benner-Fibcykeln så går det alldeles utmärkt. Köp när den bottnar och sälj när den toppar. Har funkat i 100 år. Senaste botten alltså för tre år sen och nästa topp år 2010. Blir väldigt begränsade courtagekostnader ;-)
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.
Mojas:så tror jag det väntar en kraschliknande nedgång antingen nu i vår eller till hösten.
Om det är bara en 4 y cycle som ligger till grund för denna scenario då skulle den inte vara så mycklet och förlita sig på men du kanske har flera anledningar (en av de är cyklisk)i så fall vilka är de?
Angående junk index betraktande av Dowjones ,vill jag bara säga att ,det var inte länge sen (under senaste bear marknaden) som bears betraktade Dj som King Index men nu när den går åt andra hållet då klassas det som junk index (asg).
Hur som helst ,det skulle förvåna mig markant om Dowjones gick upp och andra index inte följde med :O)
vem vet kanske uppgången fortsätter kommande tjugo år med ytterligare 900% fram till 2025 vilket skulle ge ( om jag räknar rätt) ca 120 000 för DJIA och cirka 10 000 för OMX ;)
då borde väl alla ligga på plus i ppm;)
men man undrar ju vad oljan kommer att kosta när djia passerar 100 000
och i gruvorna kommer det att bli låångt upp till ytan
#17 Metod, 4-årscykeln har historiskt varit rätt träffsäker och den ska alltså bottna i år. Den är nu right-hand translated vilket tyder på en snabb nedgång när den väl kommer. Det extremaste var 1987 då 4-årsbotten blev ett helt år försenad, men den kom och med besked.
Benner-fib befinner sig precis mitt i en uppgång och då finns inte tid till några utdragna nedgångar.
Sen så passar min vågräkning ihop med dessa cykler, men för att hinna med alltihop till år 2010 så får nedgången inte bli nån utdragen process. Vågräkningen säger också att det återstår en hel del på uppsidan innan nedgången kan börja. Allt detta tyder på en snabb nedgång, som troligen inte börjar förrän om flera månader.
Och visst kommer andra index att följa med uppåt, men jag tror det är DJIA som kommer att leda uppgången. Förra året var intraårsvollan för DJIA den lägsta någonsin. Bör bli högre volla detta år vilket också stöder scenariot.
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.
Jag har dragit ut några linjer (överdrivet) i OMX (mager databas dock)
Men faktum är att om upptrenden sedan 2002 håller samma takt framöver
så får vi ett nytt ATH 2007 och jämfört med det glada nittiotalet så toppar ? det mars 2010 på 3300 i runda slängar
Svart ABC är om björnen vaknar ;)
Det skulle vara intressant att se en trendkanal med längre data ( AFV generalindex ?)
Turbon i drift nu.......
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.
Blev en helt annan turbo. Här är förhoppningsvis rätt.
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.
mojas! citerar texten du la in i bild #0:
"nära nu"
"Och visst kommer andra index att följa med uppåt, men jag tror det är DJIA som kommer att leda uppgången."
Ja, väldigt nära nu :) Jag är grymt imponerad hur väl utvecklingen har följt dina prognoser, inte bara riktningen utan även i rätt i många detaljrörelser (syftar då på dina olika räkningar på omx, usa, olja etc.) Är säker på att många med mig värdesätter all tid du lägger ner, tack!
#23 :-) Tack Evil. På senare tid är det iaf några saker som har funkat. En är DJIA. Den mer än årsgamla räkningen (The NEDIA) funkar perfekt hittills. DJIA befinner sig i en "Post-Triangle-Thrust" som nu börjar få upp farten. Har faktiskt gått ganska fort de senaste månanderna. Fast man får låta bli att titta på 60-min-grafer ;-)
Målnivåer:
1) Triangemålet (minsta tänkbara mål) har uppfyllts.
2) (c)=0,618 x (a) vid ca 12700
3) (c)=(a) vid ca 14500
Tider:
(a) pågick 11 mån. Om (c) pågår lika länge så toppar DJIA i sep. Det blir totalt fib 21(+1) mån för två st uppben. (Triangeln pågick i fib 21 (-1) mån.)
Om DJIA håller sig upp så länge så torde det bli en rejäl krasch i höst.......
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.
håller med steff! hur ser prechter på dojjan nu?
#25
Där finns inga problem, han bara dividerar Dow med nån valutakorg bestående av Jamaika, Kenya och turkiska busspoletter så har han en snygg impuls ner.
En sann björn låter aldrig detaljer som verkligheten påverka en analys ;-)
Observera också att DJIA gått ner ca 30 % som mest, på två år efter "den stora IT-kraschen". Det var nån annan expert som också sa det att 2001 var ingen börskrasch, det var en nedgång inom en bransch, inget mer.
#26 lol oki =)
Angående Prechter: kollege Steve Hochberg skriver om att Djia,s uppgång kommer att ta slut om två veckor...
Another Prechter limit, in time...
"When everyone thinks alike, everyone is likely to be wrong."
Humphrey Neill
#16 Ja det är skitenkelt ;)
Latest from Glenn Neely
Mr Neely says:
For many weeks I've been warning about a MAJOR top in the U.S. stock
market. The size and speed of this week's decline was the event I've
been waiting for to confirm the end of the NEoWave Diametric formation
starting in early 2003.
This means the S&P has embarked on a 1-2 year bear market consolidation.
The early phases of this pattern should present some spectacular trading
opportunities. Our clients are already Short the S&P from as high as
1319.75 June.
"When everyone thinks alike, everyone is likely to be wrong."
Humphrey Neill
#31 Man kan ju iofs fråga sig hur många gånger tidigare deras klienter har shortat närapå den exakta toppen för att sedan få se ännu fler högre toppar :)
# 32
Jag tror att Glenn Neely (om jag inte missat nåt) har varit bull sedan länge och det är första gången han skriver om att toppen är inne... i motsats till Prechter...
"When everyone thinks alike, everyone is likely to be wrong."
Humphrey Neill
Lindsay`s Domed House
bild
"When everyone thinks alike, everyone is likely to be wrong."
Humphrey Neill
# 32
Det är kanske dags för Gleen Neely att börja jaga toppen som Prechter gjorde...
För det finns inget som är svåraste är att jaga toppen... Och den som lyckas behöver lite tur...
Från Schaeffer lhemsida äser man följande
Similarities between now and Black Monday
Today has been extremely ugly, yet again. It's funny, because just a few days ago we were making new highs and everything was great. Now we've had two of the worst days back-to-back in a long time and the situation looks a tad different. I've read in more than one place how, before the crash in 1987, the market was very weak for a few days. In fact it was in a multi-year bull market and near highs. Sound familiar? I'm not saying we're going to see a crash on Monday, but it's worth thinking about. Here's one more stat, Greenspan was nominated just a few months before the crash in 1987. Bernanke was nominated back in November.
Ryan Detrick
"When everyone thinks alike, everyone is likely to be wrong."
Humphrey Neill
dr. marc faber sa detta om ni har hört honom på bloomberg TV
"Dow Jones, say, would go from here - 11,000 to 33,000. That's what I think will happen with Mr Bernanke at the Fed because he has written papers and he has pronounced speeches in which he clearly says that the danger for the economy would be to have not deflation in the price of a fax machine or PC, but deflation in asset prices."
han sa också:
"We are in a global boom but it doesn't change the fact that it is an imbalanced boom and it's driven largely by credit creation in the US, leading to overconsumption, leading to a growing trade deficit, current account deficit, the accumulation of reserves in Asia and a global boom. But it is nevertheless an imbalanced boom and one day there will be a problem, certainly with the US dollar. The US dollar is a doomed currency. Doomed? Doomed. Will be worthless. Actually (every)one . . . should buy one US Treasury bond and frame it - put it on the wall so they can show their grandchildren how the US dollar and how US dollar bonds became worthless as a result of monetary inflation . . . And so I believe that he is a money printer. If I had been a university professor, I would not have let him pass his exams to become an economist. I would have said, "Learn an apprenticeship as a money printer.""
dr Marc Faber verkar väldigt arg.... på bernanke????
"When everyone thinks alike, everyone is likely to be wrong."
Humphrey Neill
*bump*
En fortsatt stark trend som har tendenser att bli parabolisk.
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

Visa sida
Ogilla! 1
Gilla!
mycke bra ,det var bäst .
darios