P&F OMXS30
Jag väljer att starta en ny sträng...
Jmf med läget vid stängning igår, har inte ett jota hänt idag - hittills!
Inte ett kryss, inte en nolla, bara fortsatta kortsiktiga rörelser i de olika aktierna - utan ngn större samordnad insats...
Här kommer P&F2,5 i bild
P&F4 ger en köpsignal över 980
P&F10 ligger sedan länge i köp - med ett mål vid ca 1000-1010 - men stöter huvudet i ett motstånd mellan 980-90 (kanaltaket i den uppåtgående trenden sedan mars. En liten rolig detalj: den linjen startar vid en box som noterades den 24/11 2008 - vid nivån 580. Ettårsjubileum idag!)
På nedsidan ser jag 962 som en stopp-nivå
MVH Nisse45
Hej Rumpino!
Här kommer P&F10 med den där linjen (trendtaket)
Inte för att jag vet ngt om relevansen i sammananget, men lite kuriosa kan man se det som!
Notera även 990-1000 nivån, där index kämpade rejält vintern 2008 efter januari-botten det året. Det blev ett kort genombrott av 1000-nivån i slutet av april - mitten av maj 2008, men sedan dess har vi varit under...
MVH Nisse45
Det blev till slut en notering under 967 - vem kunde tro det? :-)
Nu finns den på plats: En set-up för vidare "drag" över 977-80. Det är troligen 1000-hatten som lockar!
Alternativet är alltså att 962 brister, med påföljande test av 950 som en direkt följd...
MVH Nisse45
Högsta notering hittills är 974,48. Det duger inte för att åstadkomma notering ens i P&F2,5 (det krävs 974,5)
Således pågår fortfarande beslutsfattandet.....
Över 980 eller under 962 krävs för att få ngn fart på denna tillställning....
MVH Nisse45
Vill bara meddela att en setup numera finns även i P&F4.
En ev uppgång över 980 ger ett mål vid 1000 jämnt
På nedsidan uppstår egentligen ingen säljsignal förrän under 947. Om 960-62 släpper, innebär det endast att ett test av 950 indikeras.
Så är läget inför kalkonhelgen!
MVH Nisse45
Lägger in en bild på P&F4 med lite funderingar. Det är väl nästan omöjligt att säga med större säkerhet i vilken riktning nästa större rörelse kommer att ske, även om huvudtrenden är upp....och det finns lovande halvvägsformationer och uhs:er i många aktier o index!
Kommer jänkarna att shoppa loss på fredag? Det är väl det som kommer att avgöra - har jag en bestämd känsla av!
Imorgon kommer Europa troligen att dra sig så sakteliga uppåt - det brukar ju vara så när USA har helgstängt. Frågan är väl hur USA stänger ikväll? Litar de på sig själva och sina systrars o bröders shoppinglust och positionerar sig för det ikväll?
MVH Nisse45
Intressant utveckling en dag som denna, när USA är stängt och "alla odds" favoriserade en positiv utveckling..... ;-)
Men, säg det som inte varit "annorlunda" den senaste tiden...
960 sprack ganska enkelt och test av 950 står på menyn. Där får vi se vad som händer!
Just nu ser jag 964-65 som en slags "stopp" på ovansidan...
MVH Nisse45
So far, so good!
Testet kom - nästa fråga är: håller det?
Just nu är åter 962 stopp-nivå på ovansidan
Samma utveckling som i slutet av oktober (26/10) - då blev det sedan sidledes mellan 915-950 fram till den 4/11.
Här kommer P&F2,5 med en färsk rosa stapel. Funderingar i bilden.
MVH Nisse45
Med hänvisning till bilden i #6:
Index är framme vid 944.... och detta en dag då USA firar thanksgiving... Inte en helt vanlig utveckling en sådan dag!
Antingen studsar det som F-n härifrån, (var nu styrkan till detta ska komma ifrån när storebror ligger i soffan o tittar på TV...), eller så är det faktiskt så att ett äkta utbrott är ett faktum och 915 är nästa hållplats.....
MVH Nisse45
Europa tar initiativ på egen hand idag....
OM handeln i USA vore öppen och indexen hade följt terminen, så vore SPX väääldigt nära en fallucka nu....
I bifogad bild finns P&F över SPX, med en intressant setup.....
Jag tänker också på att vi idag har den 26:e och det är två handelsdagar kvar i november (fre - må). Undrar just vilka krafter som kommer att sättas in för att se till att stapeln blir vacker, eller för att undvika en gräslig sådan?
MVH Nisse45
Härligt att Du är tillbaka i gammal god form Nisse!
Värme
spearofdestiny
ja, så här mkt har jag inte fått läsa av nisse på länge. bistår väl med ett PF jag också.
Om det känns jobbigt, så ska jag gärna skriva mindre.
Vill bara meddela att det nu finns 19 fyllda boxar i senaste P&F2,5-stapeln. Senast det var så många, var i mitten av maj (24 st). Botten på den stapeln har sedan dess inte passerats! Ned till 915 är det ytterligare 4 boxar.
Varning för lång stapel alltså!
I P&F4 har jag 12 fyllda boxar, vilket inte är särdeles anmärkningsvärt. Det kom 14 säljboxar i månadsskiftet sep-okt.
MVH Nisse45
Nisse,
Vi vill att du skriver väldigt mycket och delger oss dina poffar samt kommentarer.
Alla inlägg är berikande, så länge vi håller oss på en saklig nivå och slipper diverse tramsinlägg.
Mvh Jope
För din skull Jope! :-)
Fyndköparna strömmade till! SEB skrev ju att det var ett bra köpläge efter denna frossbrytning...
Ja, vi får väl se hur det blir med den saken - det är för tidigt att säga (utom för de som hann köpa vid botten och nu har en bra marginal på nedsidan)
SP-terminen ligger klart under 1083 för närvarande - (falluckan för SP500)
Månadsskifte på måndag kväll - just nu ligger index några ynka punkter under månadsskiftesnivån.. Det finns nog en del krafter som gärna vill hyfsa till månadsstapeln
Tidigt bottenläge en fredag - brukar inte bli lägsta notering för dagen.
Halvdag i USA - med troligen låga volymer
Många om och men...
I bifogad P&F4 finns en setup-med spelregler
MVH Nisse45
Tack Nisse,
Men jag är väldigt övertygad att det är betydligt fler än jag som uppskattar dina inlägg.
Sedan är det en helt annan sak vad man drar för slutsats och aggerande.
Mvh Jope
"Vässa kniven" nu Nisse. Klart vi uppskattar dina inlägg och bakomliggande analyser. Har du inte sett barn i sandlådan.....dom klipper till varandra i huvudet ibland, som en ren vänskapshandling...eller för att skapa kontakt. Det är väl samma sak här på AG....eller?????
Mvh Ann
Nisses inlägg är bland de absolut bästa och mest intressanta här på AG
Nisse, tänk att dom som stör sig på din syn av börsen/marknadsläget ändå läser och kommenterar dig flitigt ;-)
Du vet vilka, så det är bara och ignorera och fortsätta skriva för oss som uppskattar dina inlägg.
952,04.... med minsta möjliga marginal alltså
Innebär att både P&F2,5 och 4 indikerar "faran över", dvs att 972 är nästa anhalt.
En rejäl reversal som, om den håller dagen ut, innebär att både dags- och veckostapel blir riktigt positiva inför fortsättningen.
Det är ju stängning som egentligen är det avgörande beträffande stödnivåer och stannar det häruppe har egentligen inget allvarligt hänt! (Mer än att det nu är upplagt för ännu mer divergenser om index drar upp mot 1000-nivån igen)
Stopp-nivå på nedsidan är gemensamt för de båda: 940
Intressant är ju fortfarande 1083 för SPX...., men terminen har ju klättrat upp igen, så den kan ju hålla!
EDIT: Kan ju tillägga att utvecklingen de senaste dagarna är väldigt lik det som skedde i mitten på maj i år - slutet på den inledande nedgången från maj-toppen. Vi fick en reversal den 14:e, följt av någon dags tvekande och sedan drog det upp mot, men inte över maj-toppen. Det dröjde ända tills 15/7 (två månaders sidledes alltså.)
MVH Nisse45
Inlägget är redigerat av författaren.
Det står o väger.... vid månadsskiftesnivån
Första viktiga nivån på nedsdan är 944,5 - därefter 940
Uppåt gäller det nu att dra över 952 igen och sedan fortsätta uppåt
En bild på SP-future med en jämförelse av denna senaste toppformation med toppen i mitten av oktober. Hyfsad likhet, men om det sedan blir repris - det får vi se så småningom! Vi är ju nu inne i månadsskiftet och dessutom ska börsen gödas med PPM....
MVH Nisse45
Tack skall Ni ha för denna veckan.
Värme
spearofdestiny
952 ? Nisse, OMX läser dig...
#23 :-)
952 - med knapp marginal. men ändå!
Antydan om nya toppförsök - längre vill jag inte sträcka mig.
Ingen rök utan eld - brukar man ju säga, fast ibland blir ju börsreaktionerna ganska häftiga enbart p g a rökridåerna. Man kan ju fråga sig hur det hade sett ut i graferna om USA hade haft öppet i torsdags?!
Det ser mer o mer ansträngt ut, men inga viktiga stöd är förlorade...
I bilden syns P&F4 som är väldigt samstämmig med P&F2,5 för närvarande.
P&F10 fick en ny kolumn förra veckan och ligger förnärvarande i en "sälj/rekylstapel" med 910-20 som mål, och man kan se 960 som den nivå som ändrar på detta! Över 960 och en ny köpstapel har uppstått, med 980 som motstånd. Över 980 ger köpsignal mot 1020
MVH Nisse45
En icke helt oväntad utveckling - faktiskt!
veckorna har ju inletts positiv senaste tiden, så varför inte idag också...(amatörerna köper.....)
Vill bara nämna att brytpunkten nu är uppflyttad till 942. Under den nivån innebär att fredagens botten behöver testas igen...
Det finns redan en setup i P&F2,5. Köpsignal OM över 959,5 - mål beroende på var pågående rörelse landar... (just nu ca 970)
960 höll i morgonens attack, vilket innebär att P&F10 stödjer fortsatt rekyl mot den stigande trenden.
Tänker också på att november tar slut idag - hoppas på en ljusare december, med mer solsken!
MVH Nisse45
amatörerna har gjort bra med stålars senaste året.
Amatörerna köper (enligt Nisse), hur gör då proffsen?
Bifogar ett intressant chart från credit suisse som tror på en 5-procentig "sell off" inom kort..
30. November 2009 av Peter Jensen.
NASDAQ COMPOSITE INDEX.
Förenade Arabemiraten har erbjudit sig att hjälpa Dubai, vilket bidrog till att stabilisera utvecklingen i Europa under fredagen. Det räckte dock inte till för att lyfta USA efter det stora fallet efter stängningen i i torsdags. De kommande dagarna kommer fokus att riktas mot resultatet av helgens detaljhandeln i USA där "Black Friday", dagen efter torsdagens Thanksgiving, är den första stora dagen för julklappsinköp.
Nasdaq visar en preliminär 3-fas nedgång sedan den 18 November för test av området runt 50 dagar gl. medelvärde, och supportzonen mellan 2091 och 2135.
Index måste nu snabbt fortsätta accelerationen ner under 2091, för att bekräfta den rad av varningssignaler vi fått angående en långsiktiga topp i 2205nivån.
I så fall vänds upptrenden till nertrend på mellanlång sikt och siktar minimum på test av 2025 nivån.
Det finns då också god sannolikhet för att indexet kommer att fortsätta ner under 1951 och 1800-1844 zonen för att testa den övergripande upptrenden vid 200 dagars gl. medelvärde.
Så här långt liknar dock senaste 1 ½ vecka återfall bara en naturlig paus i upptrenden. Därför måste vi också vara medvetna om att brott av 2179 snabbt kommer att stabilisera basen för en fortsättning upp förbi 2205 till 2219-2230 och ev. 2268-2298 innan vi får en hållbar topp.
Slutsats: Korrektivt återfall till 2091-2135 stödzon.
Det måste till ytterligare acceleration ner under 2091 innan vi kan anse att toppen är satt.
#26 Tro de´!?
MVH Nisse45
ja, jag vet inget. men jag gissar utifrån det du skriver. hur har det gått själv? handlar du öht?
Håller med rumpino, med all respekt till allt du skriver nisse, jag är och har varit en av många som jämt läser allt du skriver men samtidigt undrar om du handlar enligt dina analyser.
Min största fråga handlar om hur du brukar agera, enligt vad dina diagram skvallrar eller vad du själv tror. Jag får inte så sällan två olika budskap och det händer nästan jämt när dina diagram ger ett positivt budskap då brukar du komma med en bearish kommentar som får ändå en att tveka.
Vill du inte berätta om dina affärer så är det bara att hoppa över mitt inlägg och köra vidare.
Lycka till!
För mig personligen anser jag att det är irrelevant och helt oväsentligt om Nisse45 handlar eller ej. För mig är det P&F-charten som är de intressanta (samt olika tolkningar av dessa).
Sen är det förstås upp till var och en att event. delge sin egen handel i den utsträckning man önskar..om man nu vill.
Gabriella
VIX upp 20% i fredags efter Dubaioron
Ovanligt nertryckt OMX jämfört med SPX.
...(amatörerna köper.....) Här får du se ett amatörtköp... drygt +6000 på exakt 11 minuter.
| Valuta | Symbol | Trans. typ | Affärsdag | Antal | Pris/st | Courtage | Lokalt värde | Totalt |
| SEK | TOXS0F900 | Sälj | 2009-11-30 16:31 | 210000 | 0,48 | 20,16 | 100779,84 | 100779,84 |
| SEK | TOXS0F900 | Köp | 2009-11-30 16:20 | 210000 | 0,45 | 18,9 | 94518,9 | 94518,9 |
Mvh sharshar
POFF
intressant läge i 4 o 2,5.
Konstaterar att vi fått köp i både 4:an och 2,5:an nu på förmiddagen. Men nu fick vi sälj i 0,5:an...Men den senare kanske redan är inaktuell..
Gabriella
Över 968 = köpsignal mot 980 men troligen även 1000
950 är numera en ganska "given" stop-nivå för rörelsen som startade förra fredagen.
MVH Nisse45
Ursäkta en obildad som lägger sig i det hela.
Motstånd: 962.236, 969.83
Pivotpunkt: 958.436
Stöd: 950.841, 947.041
Mvh slaskhasen
Svängarna blir svårare och svårare att begripa sig på...
Fredagens köpsignal i P&F4 är "inställd". Det innebär inte att en säljsignal har triggats, men nu krävs 976 för att skapa en ny köpsignal.
Säljsignal blir det först om 948 passeras på nedsidan. Säljsignal på lite längre sikt kommer först om 910-20 passeras.
OM dagslägsta inte håller, ökar risken betydligt för att 950 ska testas igen.
MVH Nisse45
vilken rörelse är det du ej förstår?
ny poff.
Vit-makt-rörelsen, bland andra!
MVH Nisse45
:))
hmm .. att du funderar över sånt i poff-strängen
nu går det upp
Inlägget är redigerat av författaren.
Den här "rörelsen" funderar jag också på: ;-)
..."91 procent av 33 tillfrågade fondförvaltare tror att den svenska börsen kommer att utvecklas positivt 2010"....
Jag tillåter mig att fundera - men här kommer ett "rättesnöre" i form av en P&F2,5 som fångar de lite kortare rörelserna...
Över 974,5 = köpsignal (men det svåra hindret finns ju något längre upp)
Under 959,5 = säljsignal med mål strax under 950 (ett stigande stöd finns dock redan vid ca 955)
(Det är nog, trots allt, positivt om det blir en dragning nedåt mot den 9/12... (9-månaders jubileum))
MVH Nisse45
#45 Tänk om det är liars market? :)
Så vad du säger är att 91% av alla begagnade bilförsäljare säger att det är bra att köpa en begagnad bil.
Wow, jag är stunned. Jag trodde dom skulle säga att vi skulle placera våra pengar någon annanstanns än hos dom.
;-)
Snacka är en sak, agera en annan ;)
Mycket snack på liten fondmarknad, eller?
Förresten tycker jag omx ser lite småbullig ut när 974 bryts
vad menar du
med vad?
#49
absolut ingeting, var bara utråkad
#53 & #54 Ni är inte dom enda......har börjat göra pausgymnastik en gång i timmen......för att inte helt slockna.
Mvh Ann
En till synes ändlös väntan på make or break....
Om ni har riktigt tråkigt kan ni alltid kolla in Ankan på Aftonbladet.....här snackar vi smarta tjejer....och roliga!!
Ann
Paul Anka har i dagarna lagt in om skilsmässa.
Han har mina fulla sympatier.
Ja, jag trodde jag hade fullt upp att oroa mig om den globala uppvärmningen, den svaga ekonomin, världshungern, terrordåd osv. tills Kvällspostens framsida upplyste mig att "Anna Anka riskerar förlora miljoner".
Så nu ska man oroa sig för det också.
AA har blivit vår allas räddning och maskot. Har du inget att tala om på jobbet, på AG, bland vännerna så är det bara att dra till med Anna Anka så blir det fart på samtalet...:-)
En del ovidkommande tugg sedan senast.... tristessen gör sig påmind?
#45 funkar bra fortfarande.....
just nu är det dessutom en säljsignal i P&F4 som pekar mot 936
Just där index befinner sig nu, ca 954-56, finns ju ett stigande stöd från bottenläget 27/11
MVH Nisse45
Lägger in tre bilder med text:
Först översikten i form av P&F10 där läget är "fullkomligt neutralt" inom en stigande längre trend.
MVH Nisse45
P&F4 där vi har en pågående sälj, med mål vid 936
MVH Nisse45
P&F2,5 där vi har en setup efter gårdagens släpp och studs
MVH Nisse45
Man kan väl hävda att det läge index befinner sig i just nu, har inneburit köpläge vid liknande situationer sedan lång tid tillbaka.... liknande nu, eller är det dags för något annat?
Man kan ju också konstatera att tidsperioder motsvarande de senaste två veckorna normalt sett brukar innebära ett lyft på börsen (pga PPM inte minst). I år är det en högst medioker utveckling - i princip oförändrat sedan 23/11 om man bortser från svängningarna.
950 tycks vara en slags balansnivå
I P&F2,5 fick vi en säljsignal i förmiddags. Den är fullt aktiv så länge index är under 954,5.
Över 960 förebådar test av 972 igen
mellan 947-60 är "tidsfördriv"
MVH Nisse45
För alla eventualiteters skull.....
Tidsfördrivet innebar att ytterligare en setup skapades i P&F2,5
Ett brott av 944,5 "borde" innebära hög risk att 920 är nästa station.
I vilket fall som helst är det en trebotten sälj i nämnda diagram.
Å andra sidan, ett lyckat test av 945 och vändning uppåt därifrån, innebär att potentialen vid en passage av 960 är ca 985 (utifrån P&F2,5)
Men, just nu gäller det som står i #65
MVH Nisse45
#66 Vi ser lite olika nivåer men du har ju nämnt 936 tidigare, en nivå som jag av andra skäl än P&F (kanske 935) också tror blir en studs (kanske tillfällig). Sen tror jag 925 bjuder på stöd men hela området ner mot 916-925 känns relativt "stödigt" :)
Håller med om det! :-)
MVH Nisse45
Det finns inte mycket att tillägga idag, men som jag ser det, är gårdagens lägsta väldigt avgörande för fortsättningen.
Passeras den (vid stängning) - då tror jag starkt på nivåerna för julibotten - mellan 750-800
Håller den - då är det sannolikt högre topp på G, även om jag inte alls tror på ngt vidlyftigt rally.
Men, det är bara vad jag tror....och som vanligt avgör marknaden om jag har fel eller rätt...
MVH Nisse45
Toppningsproceduren kan ju fortsätta minst 6-7 veckor till mo man ser till USA-weekly vilket skulle innebära att innan februari händer inget häpnadsväckande på nedsidan. Då är det ju inte osannolikt att vi går upp ungefär härifrån (marginellt), sett både i tiden och nivån, men att det inte blir några större rörelser upp heller.
Men det återstår ju att se.
Så kanske det kan bli...
Om jag tittar på DAX, ser jag att gårdagens lägsta (ca 5610) är precis lika avgörande som 940 för OMXS30 och 1083 för SPX.
Jag ser i konsekvensens namn (OM gårdagslägsta bryts) 250 pkt "som i en liten påse" = 5360 (bottenläget i början av nov) ;-)
MVH Nisse45
#70 kanske kan bli som i bilden Bradley.2010?
Mvh Jamenvisst
Vad tror ni om denna gaffel??
M V H
Förlåt, det blev i fel sträng:(
Inlägget är redigerat av författaren.
Den är säkert lika god som alla andra gissningar vi företar oss.... i brist på bättre vetande! ;-)
En tolkning utifrån P&F:
Som jag skrev tidigare idag, ser jag gårdagens lägsta som en viktig nivå. Att 940 klarat sig innebär samtidigt att potentialen i ett ev lyft över 980 fortfarande är ca 1020. (P&F10)
Ett nedslag under 940 först skulle medföra att vi får en potentiell tre-topp köp vid 980 om index vänder upp igen efter ett sådant nedslag. Potentialen skulle då bli närmare 1100... (rent tekniskt) (P&F10)
På kort sikt: köpsignal om över 957 - potential mot 965. (P&F2,5)
Säljsignal om under 939,5 - potential ca 930 (P&F2,5)
MVH Nisse45
# 73
Se upp!
Är på gränsen att bli en fallande kniv nu:(
MVH
Läget är detsamma som igår, utifrån P&F-perspektivet.
Idag - 11/12 - en månad efter novembertoppen (enligt min noteringar den högsta i år) i OMXS30 (12/11). Vi har ju en hyfsad spridning på årstopparna om man ser på de större indexen.
DAX toppade 20/10
Nikkei toppade redan 31/8
USA-indexen i förra veckan
Jag vet inte om det har ngn betydelse, men jag tycker det är värt att notera.
MVH Nisse45
957 verkar segt..... (hur ska det då gå vid 960-65?)
Ny setup i P&F4 enligt bifogad bild
MVH Nisse45
when in trouble, double.
Dubai räddas!!! Yipee! Allt är som innan sandlådekrisen!?
Oväntat? Inte det minsta!
Ändå kommer detta att resultera i ännu en gap-öppning....
I det korta perspektivet:
Köpsignal över 957 och sälj under 940
I det längre: Köp över 980 och sälj under 920
Med tanke på de låga volymerna, ska man kanske förvänta sig ungefär precis vad som helst under resterande dagar av året??
MVH Nisse45
För övrigt: tittade lite på diverse aktier och vad som hänt sedan juli-augustirallyt dog ut efter två månaders uppgång från slutet av juni. Man får en ngt splittrad bild....
24/8 är min mätpunkt - snart 4 månader sedan dess
Den som köpte index på dagshögsta den 24/8 - för en swing, ligger idag 2-3% plus....
Snart 4 månader - och ingenting har hänt-egentligen.... Man kanske inte ska förvänta sig så värst mycket resten av året heller?
Tittar man på enskilda aktier, har det hänt desto mer i vissa och t o m mindre i andra. Ericsson stängde då på 67:60 - i fredags: 67:05
HM: 24/8 stängning på 413:50 i fredags: 394:50
Nordea: 24/8 stängning på 75:40 i fredags: 72:80
Telia: 46:10 i fredags 51:30
Handelsbanken: 183:50 resp 200:50
Autoliv har stigit med ca 25%, Volvo är i princip oförändad, NCC har stigit med ca 30%, medan ABB har backat ca 6-7%
MVH Nisse45
Om man mäter från den 19 aug som bara är 3 dagar tidigare så får man mycket trevligare resultat.
Du får ursäkta, men jag kan tyvärr inte låta bli att fråga:
Varför tar du inte från den 23/6 eller från den 9/3 istället om du ändå ska räkna från ett bottenläge?
Mitt val av den 24/8 - som är ett "topp-datum", beror på att vågen från den 23/6 kan sägas var klar då.... (med mina ögon sett)
MVH Nisse45
Du behöver inte be om ursäkt för att du ska ställa en fråga.
Om nu den vågen var klar då får du ju mäta från när nästa våg började. Jag tolkar det som du försöker intala dig själv att börsen inte gått upp i höst.
Hösten tog slut den 30/11, då börsen stängde på 936..... ;-)
Nu är det vinter! och kylan kommer krypande.... :-(
MVH Nisse45
Det känns nästan löjligt att överhuvudtaget kommentera det som sker på börsen för närvarande....
Totalt trendlöst - som en halvdöd fluga som flyger omkring mellan två fönsterrutor. Ibland blir det ett ryck och sedan blir det alldeles stilla - tills nästa ryck kommer.... men till slut ligger den där på rygg och har gjort sitt....
Här kommer en bild på P&F2,5 - där det blir lite markeringar, trots allt.
Som jag skrev för någon vecka sedan, index får allt svårare att klara av att hålla sig ovan sina trendlinjer.....
Är det dags för ännu en avstämning (vid ca 965) - innan vi får ytterligare ett släpp - mot kanske 920-30 denna gång?
Idag har det för övrigt gått mer än 30 dagar sedan nov-toppen för OMXS30:s del (högsta hittills 12/11). (OMXSPI har sin högsta notering den 8/12)
950-52 får nog betraktas som en kanske viktigare nivå hädanefter....
MVH Nisse45
Det känns nästan löjligt att överhuvudtaget kommentera det som sker på börsen för närvarande....
:-)
ett tips i all välmening, kolla på aktier också, inte bara index. man kan faktiskt finna rörelser, trots att gårdagen var en mkt trist dag.
Tack för tipset Rumpino! ;-)
Det var det jag försökte beskriva i inlägg #80, men det framgick kanske inte så tydligt....
MVH Nisse45
Med hänvisning till #85
Ingen avstämning - i alla fall inte hittills....
Svaghet? Eller bara HM:s och ericssons fel? ;-)
Dippen under 949 antyder test av 940 igen
Vi har en ny set-up:
Över 962 ger signal uppåt med 972 som mål (P&F2,5
Under 940 ger i nuläget en sälj mot 925 (P&F4)
MVH Nisse45
Inlägget är redigerat av författaren.
hur resonera? om Köpenhamn blir bra, då borde det väl bli dyrt, kostsamt för företagen?
Test av 940 igen, den höll, och nivån framstår som än viktigare....
Bifogar P&F4 med lite tankar...
MVH Nisse45
Jag tycker inte 940 sticker ut, ens i något perspektiv. Möjligen en pseudonivå men inte mer. Sett i ett längre perspektiv och om man vill skala upp marginalerna så långt det går så står hoppet till 958 (därav 948-53). Under är möjligen något svagare men ingen större panik så länge vi är över 916-28.
Sett i ett kortare perspektiv ser världen något annorlunda men det brukar inte intressera.
Värme
spearofdestiny
euro-kryss
Värme
spearofdestiny
Ja, det kan behövas lite värme i denna kyla.....
Det gäller att plocka russinen i kakan - när börsen är som den är dessa dagar!
Index är ju inte mycket att hänga i julgranen - som det ser ut just nu.
Över 962 ger köpsignal i P&F2,5 - men potentialen är ngt begränsad (970)
Över 964 ger köp i P&F4 - med potential 980 (först vid stängning ovanför 980 kan man tro på t ex 1000)
Under 940 ger sälj i båda ovanstående - med ett första mål vid ca 920, men även 900-910 ligger "bra till". Under 940 innebär trebottensälj i P&F4 (som det ser ut i diagrammet just nu)
Jag räknar med att 952 är en nivå som kommer att "visa vägen"
MVH Nisse45
Som en motvikt till allt bullande och troende på jul-rally kommer här en bild (dagens rörelse finns inte med)
Ta den med en stor nypa salt....
MVH Nisse45
ANNANDALE, Va. (MarketWatch) --
Confused about where the stock market is headed?
Welcome to the club. The investment advisory industry has an extraordinarily cloudy crystal ball too.
As one indication of that cloudiness, consider that there is today virtually no difference in the consensus stock market forecasts among the best stock market timers and among the worst. That is, the market timers who have successfully timed the market in the past are neither more bullish on balance than the worst timers, nor more bearish.
This suggests that investors may not want to bet all or nothing on the stock market going up or down over the coming months.
Hela artikeln: http://www.marketwatch.com/story/no-contrast-between-forecasts-of-best-and-worst-2009-12-16
Så blev det då en test av 952 också.....
Den höll (i alla fall för nu) och därmed kvarstår hoppet om 980 i denna swing.
Lägger in en bild på Brent-oljan - bara för att visa att det inte är "givet" att konsolideringar bryter i trendens riktning.....
(För övrigt kan man väl även jämföra med konsolideringen/bottenformationen i OMXS30 under förra vintern. Håller det på för länge - då blir det ofta motsatt rörelse istället! Och om det bryter i trendens riktning brukar kraften inte öka i takt med konsolideringens "längd". En tre-topp i P&F är en jättefin köpsignal, medan en fyr-, fem- eller t o m sex-topp är mer tveksam... )
Detta gör att jag har en beredskap för ett ev falskt utbrott på ovansidan, parallellt med en beredskap för att det bryter ned
MVH Nisse45
950 testas rejälare nu....
Faller börsen för att dollarn stiger, eller är det tvärtom ;-)
Här kommer en bild på P&F2,5 med ett par olika tolkningsmöjligheter.
Det är väl ngn slags lösendag imorgon, så jag vet egentligen inte vad man ska förvänta sig de närmsta timmarna.
förresten: Ericsson är ngt av det svagaste jag sett på länge och ändå lyckas aktien hänga sig kvar i det "sista halmstrået" - vid ca 64-66. Alla medelvärden pekar nedåt och kursen ligger underst.... Det kan nog gå undan på nedsidan om det allmänna börsläget skulle råka försämras! (50:-/aktie är nog ingen omöjlighet)
MVH Nisse45
Kanske tom 40:-?
Värme
spearofdestiny
#98... det är inte alls uteslutet...
Eftersom man inte ska utesluta någonting vad gäller markandens förehavande, måste jag ju meddela att dagens dipp har fört med sig att set-upen i P&F4 numera ger en tre-topp köp om över 964. Mål ca 1000
För övrigt gäller tankarna i #97 och #93. Även #94 kan sägas leva...
SPX skulle behöva komma under 1098 för att skapa en ny set-up. Under 1093 kan nog anses vara smärtgränsen på nedsidan. Just nu gäller ett mål vid ca 1135-40 OM 1123 passeras
MVH Nisse45
På nedsidan är inget uteslutet. Det är en annan sak på uppsidan.
Värme
spearofdestiny
Jag ger F-n i detta nu! Over and out!
MVH Nisse45
Hyffsat enahanda. Behövs ett rejält dopp i grytan för några nya bud.
Värme
spearofdestiny
#100
Du får väldigt gärna utveckla dina tankar lite till och bli mer precis i vad du avser.
Mvh Jope
På uppsidan är väl potentialen begränsad.
Värme
spearofdestiny
Ha, Ha
Det var ju en uttömmande beskrivning.
å andra sidan är jag benägen att hålla med dig.
Mvh Jope
Om Du vill ha uttömmande beskrivningar kan Du väl läsa Bibeln istället.
Värme
spearofdestiny
Hoppla, Hoppla
Här sprider vi värme och "jul-litteratur" !
Var nog inte riktigt den typen av berättelser jag syftade på, även om det kan vara berikande läsning.
Mvh Jope
Svårt att veta vad Du syftar på. Du får utveckla om Du kan.
Värme
spearofdestiny
POFF!
#108
Du skrev en kommentar på Nisses inlägg och det var den jag syftade på.
Dvs nyfiken på din syn på det som komma skall avseende nivåer och tidsaspekter ?
Mvh Jope
#110
Jag är inte mkt att räkna med ens i full sving. Nu är det dessutom sämre än vanligt pga lite ledig tid. Jag lutar mig bara på det som är skrivet sedan tidigare.
I det meddellånga perspektivet kan vi nog fortsätta konsolidera 43-53 men efter lunch har jag ingen aning.
Värme
spearofdestiny
idag skall ni rulla termis. jänk, tysk, estoxx etc
Får man passa avstämningen lite men on truck så långt iaf.
Värme
spearofdestiny
så då.
Värme
spearofdestiny
då så
Värme
spearofdestiny
#112. förstår inte riktigt varför det blir så här men det är nån rullning som görs
Om inte Du förstår så inser Du säkert hur illa ute vi andra här.
Värme
spearofdestiny
Värme
spearofdestiny
1:a 41-44
2:a 46-48
Värme
spearofdestiny
Hmm ja.
951-53 innan 957-60.
Stabilt öv 943. Kortare sälj om u 941 (bekräftas u 939).
Värme
spearofdestiny
här kommer de! P O F F !
nisse verkar tagit jul.
tänkbar flagga mot 952 härifrån men 46-48 kvar att betvinga. ev kan vi få en avstämning av haka på.
förmiddagens avstämning av 941 var väl annars dagens manöver.
Värme
spearofdestiny
45-47 att bevaka för avstämning.
Värme
spearofdestiny
Kommer vi att bryta igenom 964 med mål 1000 nu enligt Nisse #99 ? Skulle bli en bra final på 2009!
Mvh Cykleristen
Inlägget är redigerat av författaren.
#124
Det vet jag inte.
Värme
spearofdestiny
Värme
spearofdestiny
2:a 57-60
1:a 51-55
948
1:a 45-47 (stämdes av igår em)
2:a 41-43
Värme
spearofdestiny
Sköna moves
Värme
spearofdestiny
jt säger tusen. varför nöja sig med niohundraåttio?
Då blire rally då.
Värme
spearofdestiny
att bevaka för avstämning ca 949-52
Värme
spearofdestiny
nådde bara 54. 3-4 bevakas därvidlag. kort sälj u.
63-64 följer 57-60 i spåren.
Värme
spearofdestiny
i spår.
POFF ngn?
Värme
spearofdestiny
Ser ingen svaghet. Knappt märkbara små rekyler tyder på styrka.
Värme
spearofdestiny
#133
Medan rumpino julhandlar får jag bistå med en POFF
hoppas det blev rätt
wtf, har du varit vid mina skärmar!?
tihi tihi
Värme
spearofdestiny
när katten är borta...
:-)
Vi fick en ny 4a. Det var trevligt.
Värme
spearofdestiny
se! on truck igen.
nu är det bara tuppen att beveka så bevaka. skåda!
Värme
spearofdestiny
En sista kommentar innan jul....
940 blev en falsk trebottensälj-signal i P&F4
Nu återstår att se om 964 i första hand ska nås, i andra hand ge en köpsignal mot 1000 och i tredje hand: se om den blir äkta.....
Över 980 ger numera en betydligt större köpsignal i P&F10 - målet är uppemot 1080 - rent teoretiskt (en tretopp-köp)
GOD JUL!
MVH Nisse45
god jul nisse
tack detsamma Nisse!
Värme
spearofdestiny
God Jul, Nisse och alla andra.
SOFUS
titta va kul. o nu är 4an en sjua-8.
72an kan blinka lite julaktigt.
Värme
spearofdestiny
God Jul Nisse och alla andra!
3:a 72-74
2:a 66-69
1:a 63-64
961
1:a 57-59
2:a 53-55
Värme
spearofdestiny
det är jul, så vi bjuppar på sista torsell för året.
hälsa
Värme
spearofdestiny
falluckorna är väl nästan rödlistade?
Värme
spearofdestiny
3:a 72-74
2:a 67-69
1:a 63-64
961
1:a 57-59
2:a 53-55
Påminner om att den kortare rörelsen har pot upp till ca 972-73
Värme
spearofdestiny
Gamla tuppen här. Hyfsat pregnant innan 3-4
Värme
spearofdestiny
Räknar vi denna avstämningen som flagga så har vi 74 från dagens rörelse.
Värme
spearofdestiny
Ny lägre topp kring 67 och nu lägre botten. 963 viktigt, ny sälj under
Värme
spearofdestiny

Visa sida
Ogilla! 19
Gilla!
HEJ!