ParisAB, MYCKET verkstad i Skogen...
(Separat bevakning i egen sträng med klipp från annan sajt):
"...EN order på halva börsvärdet till Parisab ! 2004-02-26 02:51:20
Parisab, fick sent igår en order på 9 miljoner, hela börsvärdet i Parisab ligger kring 19milj !
Förra veckan kom deras rapport, visade på en "turnaround" under 2003, -0,27kr blev till en vinst på 0,13kr (börskurs igår 1,05-1,25).
I grunden finns en mycket bra produkt "Catech" som skogsnäringen visar större och större intresse för..."
"...Re: Parisab rusar, som väntat 2004-02-26 11:47:46
Märklig situation. Antag att en större sågverkskoncern gör en stor beställning på kantautomater, låt oss säga dubbelt så stor som den som offentliggjordes igår. Då skulle beställaren för samma belopp kunna köpa hela Parisab, och få det egna kapitalet och en lönsam rörelse på köpet.
Jag behöver väl inte säga att Pari är undervärderad? (retorisk fråga)..."
Länk till Årsredovisningen 2003 för ParisAB
ParisAB är alltså ett Verkstadsföretag, som förser sågverk med specialutrustning. Företaget är Marknadsledande i Världen och har ett "sensationellt lågt P/E-värde på ca 3" (Torsdagen den 26/2).
Rekommendation: Läs årsredovisningen och bedöm själva...
mvh/viotto
Inlägget är redigerat av författaren.
(Läsvärt Klipp från annan sajt):
"...Pricer vs Parisab 2004-02-26 13:45:14
kursen är densamma idag, kring 1,35kr, där upphör likheterna...skulle man milt sagt kunna säga.
Pricer börsvärde 628milj.
Parisab börsvärde 20milj.
Pricer oms. o orderingång 62 och 23 milj.
Parisab 47 och 49miljoner.
Pricer resultat -52milj.
Parisab +2,4milj.
Pricer ps-tal 10, pe-tal (minus massor).
Parisab ps 0,4, pe 9.
Pricer säljer för 0,14kr/aktie.
Parisab 2,50kr/aktie..."
P.S. ParisAB:s p/e-tal 3 i #0 var i hastigheten för lågt beräknad. I #1 har ni det rätta. D.S.
Parisab blev en riktig besvikelserysare under våren 2004, med en förlust och nyemission, som sänkte börskursen från max ca 1,40 kr till nyemissionskursen (1:2) på 0,40 kr. Nu kommer en köprekommendation från Börsveckan samt följande klipp:
"...Re: Parisab - analys 2005-01-26 15:02:18
Mr Rockerfeller,
För tillfället bör ju storm fällningen initialt ge överflöd av sågtimmer lokalt i drabbade områden. Dock borde tyvärr denna tvångsavverkning bidra till ökade omkostnader för råvaran även på kort sikt. Ökade transport o lagrings-kostnader, skogsförstörelse o liknande. Detbör ju ge större insitament för att ta vara på råvaran på bästa sätt. Problemet är antagligen kapitalbristen för sågverken, viklket hämmar investeringsviljan. Jag anser ändå att man inser att investering kommer att löna sig.
Själv sitter jag på en del Parisab sedan en längre tid och har även ökat senaste tiden, då jag anser att företaget ändå med tiden bör få sitt genombrott. Ojämn lönsamhet ar dock grusat den stabila aktieutvecklingen så här långt.
Byggkonjunkturen ser nu i alla fall ut att stabilt öka igen efter magra perioden mellan 92-02. Byggvaruhusen ser ut att öka lönsamheten i regionen runt Stockholm-Uppsala området i alla fall och nya kedjor börjar etablera sig , Bauhaus, K-Rauta o liknande. Begagnat priserna på småhus ligger fortsatt också nära nyproduktions kostnad, vilket på sikt även kunna bör ge stöd för fortsatt nyproduktion och ge såg-näringen ökad efterfrågan och därmed högre marginaler. Det kan ju ta ytterligare tid men det ser i alla fall bättre ut nu på efterfrågan än för ett par år sedan.
Aktien är ju värderad som om det vore krisläge. Vid minsta tecken på en ljusnande orderingång och en ökad kostnadsmedvetenhet bör kursen kunna dubbla även från dagens 40-öre nivå. Intresset för aktie idag är ju i alla händelser intressant.
Tidigare har jag trott att det kan dröja till slutet av Q1 eller början på Q2 innan nya ordrar kommer in. Om de kommer tidigare kan utvecklingen bli intressant redan tidigare.
sjusang
Re: Parisab - analys 2005-01-25 14:40:20
Håller helt med angående Parisab. Bolaget är attraktivt värderat och börjar närma sig styckningsvärde. Har hittills valt att endast köpa för 5% av min portfölj men överväger att öka mer. Ser man till bolagets historik har det alltid svängt en hel del i Paris. Marknadspositionen är bra så jag tror att pendeln svänger tillbaka ännu en gång. Men det kan ta ett tag.
superioryield
Parisab - analys 2005-01-21 16:24:31
Den besvärliga stormen under trettondagshelgen krävde flera dödsoffer och orsakade skador för tiotals miljarder kronor. Inte minst är skogsägarna hårt drabbade. De stora volymerna stormfällt timmer som nu måste tas om hand kan leda till att priserna på såväl massaved som timmer för sågverken sjunker.
Visserligen får man räkna med att mycket av den stormfällda skogen måste gå till massaved. Och säkert kommer en del inte att hinna tas om hand. Men förhoppningsvis kan åtminstone en del bli sågtimmer.
Av sågverkens kostnader står timmer för 75 %. Resten är personal, maskinavskrivningar, energi och liknande. Under året som gått har lönsamheten varit svag för sågverken, vilket har berott på att priserna för timret har varit relativt höga medan priserna för sågade trävaror varit låga. De har lett till att de inte haft råd att nyinvestera. Parisab, som levererar utrustning till sågverk, har drabbats hårt av försenade beställningar och tvingades göra en nyemission nyligen.
Lägre priser för sågtimmer och normaliserade priser för sågat virke kan stärka sågverkens lönsamhet och skapa utrymme för investeringar. Parisabs anbudsvolym var redan före stormen större än vid motsvarande period förra året. Då fick de in ett antal stora beställningar i början av året. Historiken talar för att det kan bli likadant i år eller bättre, även om efterarbetet från stormen temporärt kan minska intresset för nybeställningar.
Priserna på sågverkens produkter kan också stiga något framöver eftersom det kan komma att byggas fler småhus. Nyligen köpte Industri Kapital småhustillverkaren Myresjöhus just av det skälet att de förväntar sig en god marknad för småhustillverkare de närmaste åren.
Kursen är nu hårt pressad i Parisab. Efter nyemissionen finns det knappt 27 miljoner aktier till en kurs av 0,40 kr, vilket ger ett börsvärde på knappt 11 mkr. År 2003 omsatte Parisab 48 mkr och det blir något lägre 2004. En omsättning på 50 mkr kan enligt prospektet från november ligga inom räckhåll för 2005.
Parisab kommer nu att fokusera på att stärka lönsamheten i bolaget. Det bör inte vara orimligt att räkna med 4 % i vinstmarginal över en konjunkturcykel, vilket blir en vinst på 5,3 öre per aktie. Vinsten kan på sikt bli högre än så genom att eftermarknadens andel av den totala omsättningen i bolaget kan bli högre. Omsättningen bör dessutom kunna stiga uthålligt framöver då Parisab förbereder inträde på nya exportmarknader.
Men även med en vinst på blott 5,3 öre per aktie känns Parisab undervärderad i nuläget. Ett p/e-tal på 10 känns inte för mycket och då skall aktien stiga med 30 % upp till 53 öre per aktie. Även med denna kurs kommer inte p/s-talet att vara högre än 0,28.
Å andra sidan har Parisab haft uthålliga problem att nå en rimlig lönsamhet ända sedan bolaget blev publikt 1996 och har under denna tid förlorat mer pengar än vad de har tjänat. Men de har nu stärkt ekonomifunktionen i företaget med en ny ekonomichef, som är civilingenjör från Industriell ekonomi.
Utvecklingen och framtiden är visserligen osäker, men kursen 53 öre per aktie kan nog vara en rimlig avvägning av chans/risk i nuläget. Detta bygger dock på att de får in någon order ganska snabbt eftersom det torde vara ganska tomt i orderboken för närvarande, efter det att de stora beställningarna till Van Roje och Stallinger levererats.
Får Parisab dessutom in stora order under de närmaste månaderna kan kursen stiga mer än så. Marknaden har överreagerat förut vid kurssättningen av Parisabs aktie och kan göra det igen, denna gång åt det positiva hållet.
Mr Rockefeller..."
Fick en köprekommendation i veckans nummer av Börsveckan.
"Ett utmärkt köptillfälle
Börsveckan ser köpläge i Parisab.
Maskintillverkaren Parisab spås kunna nå en vinst i storleksordningen 4 miljoner kr före skatt. Det innebär ett P/E-tal på 4-5. För den som kan stå ut med lövtunn likviditet är det ett utmärkt köptillfälle i aktien, skriver tidningen Börsveckan."
#4
PARISAB på NGM-listan fick fart efter rekommendationen i Börsveckan Måndagen den 31/1. På Tisdagen hitintills 12,5% plus från 40 öre till 45 öre betalt.
Torde kunna fördubblas till ca 80 öre eller mer, ifall vinsten 4 Miljoner kr kommer in. Årsrapport den 18/2.
mvh/viotto
(från #4):
"...Maskintillverkaren Parisab spås kunna nå en vinst i storleksordningen 4 miljoner kr före skatt. Det innebär ett P/E-tal på 4-5. För den som kan stå ut med lövtunn likviditet är det ett utmärkt köptillfälle i aktien, skriver tidningen Börsveckan..."
Parisab upp ytterligare 4 öre på morgonen Torsdagen den 3/2 till betalt 49 öre. Men som skrevs ovan, så är omsättningen låg. Det blir nog svårt att få tag i några större poster på låga nivåer. Spreaden också hög.
Men kommer det in en vinst på 4 Miljoner kr, så låter P/e-talet ca 5 mycket attraktivt. Återstå att se rapportdagen den 18/2.
mvh/viotto
(Klipp från annan sajt):
"...Parisab 2005-02-17 11:36:54
Knappt någon skrver om detta bolag här. Detta superbilliga bolag. Det är klart de är väldigt små. Men hursom helst är uppåtsidan stor och nedåtsidan betydligt mer begränsad. Imorgon rapport. Finns både det som talar för och emot q4 brukar vara deras svagaste kvartal har jag läst men det finns mkt som talar för att det blir annorlunda den härgången. Stot orderingång i augusti och detta bör väl kunna ge ett bra q4 resultat ? De skrev vidare faktiskt i den senaste rapporten (tror jag , kan varit ngn kv. rap. tidagre) att de trodde på vinst för helår 2004.
Vidare rör sig denna aktie mycket cykliskt. Titta tillbaks några år och se hur den rör sig upp och ner (och tycks vara på uppåtväg nu).
Ev. gynnas de av allt de nerblåsta träden i småland. Vet dock inte detta kanske är de nichade på ett sätt som gör att de inte gynnas nämnvärt av detta (någon här har dock hävdat detta ).
Jag är lite skraj för att ligga över rapporter rent generellt men jag tror jag gör det vågar mig på det denna gång.
Långsiktigt är det hur som helst en av de aktier jag absolut skulle rekomendera. notXperienced..."
Tilläggas att Parisab kommer med rapport Fredagen den 18/2.
Nyss...(Torsdag den 17/2)...rörde sig plötsligt betalkursen upp 10% från 40 öre till 44 öre. Nånting på gång ?!
mvh/viotto
Inlägget är redigerat av författaren.
(Klipp igen):
"...PARISAB: ORDER FRÅN POLEN TILL PARISAB
Parisab AB (publ) har erhållit en order för en Catech 1000 kantautomat. Beställare är sågverket Tartak Olczyk, Polen. Anläggningen ska levereras november 2005.
-Beställningen från Tartak Olczyk är speciellt glädjande eftersom Polen därmed blir en ny marknad för Parisab och den första beställningen av en Catech 1000 utanför Norden, säger VD Rolf Tedestedt. Vår bedömning är att Polen blir en mycket spännande marknad de närmaste åren.
Parisabs representant i Polen, SCANTEC Polska, har medverkat till den framgångsrika affären.
Parisab har i juli erhållit en order från AB Rundvirke.
Parisab utvecklar och säljer system och utrustningar för sågverk och är ledande inom området kantautomatsystem och optimeringssystem. Bolagets aktie är noterad på NGM Equity..."
(PARISAB-aktien rusade upp från 48 öre till högst 57 öre på nyheten men föll tillbaka till Köp 51, Sälj 55.)
mvh/viotto
(Klipp från Dagens Finans):
"...Catech: Catech Har Driftsatt Ny Kantautomat För Moelven
Nyköpingsföretaget Catech AB (publ), till helt nyligen Parisab, har i dagarna driftsatt världens modernaste kantautomat hos Moelven Notnäs AB i Torsby, Värmland.
- Jag vill påstå att vi nu har levererat och kört igång världens snabbaste kantautomat för hantering av brädor i sågverk, säger VD Rolf Tedestedt från Bettna utanför Nyköping. Kantautomaten är utrustad med Catechs unika optimeringssystem Catech OptiScan.
Kantautomaten Catech 4200 är en beprövad modell som moderniserats i flera avseenden och bland annat utrustats med Catechs egna optimeringssystem Catech OptiScan. Catech OptiScan genomför minst 5.000 mätningar på bråkdelen av en sekund och mäter brädans båda sidor samtidigt. Volymsutbytet blir därmed uppseendeväckande högt.
Moelven, med huvudkontor i Norge, tillhör Finnforest, som är en av Europas ledande aktörer inom träindustrin.
Catech lämnar delårsrapport för perioden januari-september den 27 oktober..."
(Börsklipp):
"...Re: Catech, 100% upp??? 2006-02-09 14:51:02
Moelven har avsatt 30 Mnkr till investeringar i år!! Man lär vara mycket nöjd med Catechs kantautomatik man köpte förra året. Fler leveranser från Catech på gång?..."
Catech (hette tidigare Parisab) har en ny turbokantmaskin som väckt en viss uppståndelse. Kan bli en storsäljare...
mvh/viotto
(Nya superkantmaskinen lämnar positiva avtryck i order och resultat):
"...Catech: Affärsläget
Affärsläget i Catech har utvecklats positivt under och efter semesterperio-den. Efterfrågan avser både eftermarknaden och försäljning av nya an-läggningar. Ett antal intressanta order har tecknats och orderstocken är tillfredsställande. Merparten av orderstocken kommer att avräknas under 2006 och därför står styrelsens prognos om positivt resultat för såväl tred-je som fjärde kvartalet fast. Resultatet för helåret bedöms också bli posi-tivt.
Bolagets soliditet är låg men bedöms höjas successivt under året genom att resultatet blir positivt. Likviditeten förbättras ochsuccessivt genom den ökade faktureringen och förbättrade lönsamheten.
Som en gardering har bolaget styrelse och VD utarbetat alternativa planer, som kan effektueras snabbt om det finansiella läget mot förmodan försäm-ras. Bolaget har cirka 1000 aktieägare med Sorb Industri AB och Hammar Invest AB som de två största ägarna. Aktien noteras på NGM-börsen.
Catechs kantautomater och system anses av många sågverk som de för-nämsta på marknaden. Catech kommer att fortsätta att leda utvecklingen inom segmentet kantautomater och fortsätta att stärka eftermarknad och service till kunderna.
Catech lämnar delårsrapport den 26 oktober 2006..."
Inlägget är redigerat av författaren.
(Klipp från annan sajt. kv2 den 13 juli blir intressant. Kursen upp 10 öre, eller 8%, till 1,36 kr Onsdagen den 4/7):
"...Re: Dags att köpa Catech! 2007-07-04 04:16:08
Ja, Catech bör man definitivt hålla ögonen på om man är intresserad av att placera pengar i ett litet bolag med hög vinsttillväxt kommande år.
Q1 omsattes 8,4 Mkr med ett resultat på 441Tkr, eller knappt 2 öre per aktie.
Orderstocken var 18Mkr och skulle levereras under Q2-Q3. Då har man samtidigt inte räknat in ordrar som kommer in under Q2-Q3 och som hinner levereras under den perioden.
Jag har räknat på en omsättning på 31,4Mkr YTD Q3, vilket endast innebär ytterligare 5Mkr i order och leverans under Q2-Q3. Jag tror definitivt att detta är i underkant men för tillfället utgår jag från dessa siffror tills jag ser rapporten nästa vecka. Då får vi ny info om orderstocken.
Men som sagt, omsättning på 31,4Mkr kommer kunna ge ett resultat på ca 2,2Mkr eller 8 öre per aktie. Detta efter Q3.
För helåret har jag tidigare prognosiserat omsättningen till 46,5Mkr, men detta kan jag vara tvungen att revidera i nästa vecka. Tror dock att vi kommer kunna ligga i närheten. En omsättning på 46,5Mkr borde ge ett resultat på ca 4,7Mkr, dvs 17 öre per aktie. Sätt sedan ett relativt rimligt P/E tal (jag använder 13) på detta och ge en småbolagsrabatt på 15% så får jag en aktiekurs på 1,93. En uppsida på 53 % således.
Detta är dock en något optimistisk beräkning, jag skulle definitivt behöva mer fakta innan jag kan helt rimlighetsbedöma detta. Helt klart är iallafall att ledningen förutspått kraftig vinsttillväxt under kommande år.
Aktiekursen närmade sig 1,60 inför förra rapporten och vi har denna vecka sett att köparna börjar samlas. Nu tror jag inte att vi kommer upp mot 1,60 inför rapporten denna gång men definitivt skulle vi kunna se en resa upp emot 1,45-1,50.
Ser verkligen fram emot halvårsrapporten i nästa vecka. Kommer hålla koll på orderstocken så väl som omsättningen. Dessutom ska det bli intressant att se balansräkningen. Denna var svag i samband med Q1 men jag tror inte vi behöver höja någon varningsflagga. Troligen var det lite dålig timing mellan kundfordringar och leverantörskulder. Men ska definitivt hålla koll på detta också.
Dags att köpa Catech! 2007-07-03 16:59:38
Catech utvecklar , marknadsför o säljer marknadens mest högteknologiska kantautomatsystem för sågverk,Catech har levererat över 200st till sågverk över hela världen.Delår 13 JULI-07. Styrelsen förutser kraftigt ökad vinst för 2007.Aktiekursen borde stå inför en kraftig uppvärdering!
catech 2007-07-02 09:46:19
Catech-Köpsignal snart!Delårsrapport 13 juli..."
En vecka senare dvs den 11/7 stiger Catech igen på NGM-börsen inför den troligen mycket fina kv2-rapporten. (Om man inte hunnit med och köpa Catech, kan man gå in "bakvägen" via Hammar Invest på Aktietorget, som äger betydande poster i Catech och som har dalat från introduktionskursen 80 öre till strax under 50 öre...ganska oförklarligt för detta fina verkstadsföretag.)
mvh/viotto
Inlägget är redigerat av författaren.
(Klipp från annan sajt om Catech och Hammar Invest):
"...Re: Catech-köpsignal 2007-07-12 05:14:08
Förutom Catech så finns det ett annat intressant bolag inom delvis samma branch, nämligen Hammar Invest. Aktieutvecklingen har sedan introduktionen i mars varit väldigt svagt och aktien har nu sjunkit tillbaka till 48 öre. Totalt börsvärde är 48 miljoner.
Företaget består numera av 4 grenar, eftersom ett nytt företag har tillförts koncernen. Hammar Truck AB är det senaste tillskottet och de är verksamma som underleverantörer till timmerindustrin. Jag vet inte, har inte kunnat höra mig för ännu, men jag gissar att detta företag är under uppbyggnad.
Jag har tidigare räknat med att Hammar Invest ska göra ett resultat på årsbasis som uppgår till ca 10 Mkr där huvuddelen kommer från Hammar Mekan. Denna prognos står fast inför Q2 rapporten och skulle isåfall innebära att företaget handlas till ett P/E tal på 4,5 om man korrigerar för innehavet i Catech (företaget äger ca 2 miljoner aktier i Hammar Invest).
Tidigare i vår drabbades företaget av negativ publicitet pga påstådda likvida problem. Detta gör såklart att man bör vara extra vaksam och försiktig vid eventuella placeringar i företaget. Men i förra veckan meddelades att man ingått finansieringsavtal med Handelsbanken och Norrlandsfonden och detta torde ha väsentligt minskat risken för eventuella likvida problem.
Nu räknar jag inte med någon kursrusning inom kort i Hammar Invest, såvida inte Catech kommer med en kanonrapport. Annars tror jag att det dröjer framemot Q3-rapporten innan vi får se en kraftigare korrigering uppåt. Jag tror iallafall att den kommer. Kurspotentialen är enligt mig hög.
Catech 2007-07-10 12:15:22
Delår presenteras på fredag,Styrelsen förutspår kraftigt ökad vinst 2007.Köpläge!..."
(Korrigering kom till klippet i #14):
"...Re: Catech-köpsignal 2007-07-12 16:34:28
Det ar saklart Hammar Invest som ager aktier i Catech. Oavsett vad jag svamlade om tidigare..."
Bra kv2 och halvårsrapport från Catech. Läs själva:
http://www.dagensfinans.se/press1.php?id=106864
Aktien borde gå upp på detta. Betalt 1.27 kr, vilket faktiskt är en liten nedgång. En stund rätt stor spread mellan köpare och säljare, men köparna börjar nu hänga på låset.
mvh/viotto
Inlägget är redigerat av författaren.
(Klippta kommentarer från annan sajt):
"...Re: NG News 11:56 > Catech 2007-07-13 16:38:39
Problemet ar val att Catech inte offentliggor sina order lopande utan lamnar istallet kvartalsvis info ang orderstockens storlek. Ifjol hostas lamnade de dock ett pressmeddelande dar de meddelade att orderingangen varit ovanligt stark. Jag tror att man isafall far hoppas pa ett sadant meddelande snarare an att enskilda orders ska kommuniceras.
Men jag haller med dig, uppsida pa 50% finns definitivt. Onskar bara balansrakningen sag starkare ut men det kommer senare i ar. Soliditeten stiger iallafall ratt bra kvartal for kvartal.
Re: NG News 11:56 > Catech 2007-07-13 16:06:50
Tja, bolaget handlas som nämts sannolikt runt ett PE-tal på 7-8 på ÅRETS vinst. Det är för lågt mtp den tillväxt vi ser fn.
Jag tror gott och väl att aktien kan ge 50% på uppsidan. Och, det är alls inte säkert att vi behöver vänta till Q3, enskilda orders kan ändra läget fort.
Tater
Re: NG News 11:56 > Catech 2007-07-13 14:44:12
Ja, jag håller med. Rapporten såg generellt bättre ut än jag hoppats.
Q2-resultatet var 400 tkr bättre än jag räknat med.
Orderstocken var ungefär på den nivå jag hade räknat med. Jag hade hoppats den skulle vara ett par miljoner högre men 14,2 Mkr är helt ok!
Jag tror att årsomsättningen nu kan komma uppgå till 42-45 Mkr och med ett resultat på 4.6 Mkr, vilket skulle innebära 17 öre/aktie.
Detta innebär att aktien isåfall handlas med ett P/E tal på 7,5 vilket är väldigt lågt. Framförallt mtp att utsikterna för 2008 är goda. Man skulle definitivt kunna klara av en uppvärdering till åtminstone P/E på 10 vilket således ger en kurs kring 1,70.
Svagheterna i rapporten är balansräkningen, men denna kommer ju förbättras kraftigt under resten av året. Man har upptagit ytterligare 1Mkr i lån och det hade jag inte räknat med. Kassan var i princip obefintlig vid Q2 slutet men detta beror på att man har höga (kund-) fordringar som inte betalts ännu. Detta kommer ske allt mer under Q3-Q4 då man fortsätter leverera anläggningar.
Jag tycker fortfarande att rabatten i aktien är relativt hög. Tror dock inte vi får någon större kursrusning förrän vi närmar oss Q3 rapporten..."
(Catech, namnändrat från Paris AB, har haft problem med sin superkantautomat, men verkar nu ha fått ordentlig fart på orderingången):
"...NG News 09:21 > Catech 2007-11-26 09:27:02
Rekordhög Orderingång
Intresset för Catechs kantautomater ökar och Catech har under oktober och november gjort affärer för cirka 30 miljoner kronor, d.v.s. lika mycket som under årets första nio månader. De nya affärerna ska levereras under 2008. Orderstocken och Catechs flexibla modell med utnyttjande av underleverantörer innebär att Catech har kapacitet för en väsentlig tillväxt under 2008..."
Visa sida
Ogilla! 2
Gilla!
Va trgaiskt att en styrelsemedlem gjort sig av med så många aktier under 2003 i såna fall.