AFV-genindex
Med dagens stängning fattas det "bara" drygt 7% till ATH för detta index. Det sattes i början av år 2000. Skulle inte förvåna mig om vi skall upp och testa ATH fördetta index nu under de närmaste veckorna. Då har vi fått en 1:1. Där i närheten bör vi få en korrigering. Varför OMX inte hänger med kan i stort bla. förklaras av Eric:s kursutveckling som inte hängt med i uppgången.
Mvh PeterPG
Skulle vara intressant att höra vad AFV virituosen mbrab säger om detta. Tiitar man på kurvationen för AFV så ser en avstämning snygg ut. I dessa stora relationer anser jag att ett filter på 2-3% i vardera riktning är acceptabelt. På OMX hade vi ju 1120 området som .618 relationen för hela den stora rörelsen. Vi såg hur index vid ett flertal tillfällen "surrat" kring detta värde. (Senast förraveckan, när vi var ned till 1129)
Mvh PeterPG
Toppningen var 2000-03-07 på strax över 400. Jaja,spännande blir det att se om vi når dit.
Mvh PeterPG
#1, ja - det saknades total verklghetsförankring för värdering i tillväxtbolag. Nu har vi snarare en rätt hög värdering i "normala" företag, men den är förankrad i nuvarande vinstutveckling.
Momentum
Har dragit lite A B C D kanaler i vecko graf skulle matcha bra med 2000 toppen.
Men som sagt var en Mbrab syn på det hela skulle sitta fint.
mvh casse
Läs här IT..
Mvh PeterPG
Vi är en god bit på väg nu. Close igår på drygt 387. Ja tror vi skall upp och nosa som jag skrev i 0. Bör bli någon form av reaktion i närheten. Säg inom plus minus någon %.
Mvh PeterPG
Uppe i 391 nu. Vi kämpar oförtrutet vidare ser det ut som. Undrar vad mbrab tycker......???
Mvh PeterPG
Säg den glädje som varar för evigt. Ser vi ur ett långt perspektiv som från år 2000 så är ett filter på ett par % helt acceptabelt. Kan således betraktas som en 1:1. Världen är inte perfekt. Historien kommer att visa om detta var en topp av större betydelse eller ej. Hur som helst så är risken MYCKET STOR att vi får en negativ key week reversal denna vecka. Detta är enligt mitt sätt att se det mycket negativt. Personligen fick jag sälj i mitt korta system på 1193 (OMX) i måndags. Eftersom mina långa ligger kvar i köp så är jag neutral nu. (Kör enbart terminer på index). En negativ kwr är det även på OMX om vi inte orkar över 1205 i morgon. I dagsläget får den chansen bedömas som mycket liten. Nu är vollan relativt hög och innan nästa riktning ges så bör det slå mellan hopp och förtvivlan under en period. Börjar ansluta mig till slakhanes tankar. (Om man får tro). Handlar däremot enbart efter mina signaler. (Blir för dyrbart annars)
Mvh PeterPG
Hann bara skriva ovanstående för ett par timmar sedan. Nu är cirkusen igång. Då jag skrev var det plus över 1% på omx. Var ute en sväng och eldade -1,2% närjagkomtillbaka. Nä håll händerna borta härifrån nu tills röken skingrats. Kommer att ligga många döda börskaniner efter vägarna nu.
Mvh PeterPG
#10
"Kommer att ligga många döda börskaniner efter vägarna nu."
:-))
Vh Björta
Blev en negativ reversal för veckan. Nu är det kommande vecka som avgör en del av digniteten för densamma. Samma mönster på OMX. Vi har reaktionsdatum till veckan bla. Bradley. Skall bli intressant att se om vi sätter en tillfällig botten kommande vecka och på vilken nivå. Marknaden reagerar nu surt på negativa nyheter som man tidigare struntade i. Sedan har man som förevändning haft Kina och Greenspan.
Mvh PeterPG
Bradley för 2007 (standard). Nästa datum fredag den 10 mars, men de viktigaste tydligen de sista 4 under året. Men de skriver +/- 4 dagar kring datumen kan vändningen komma (upp eller ner säger Bradley inget om), så vi ligger nog hela nästa vecka och veckan efter i en sådan zon.
Inlägget är redigerat av författaren.
Återkommer till en omx-sträng som mbrab skrev i. Han hade AFV 377-78 som vattendelare för framtida kursriktning. Blev en klockren analys av honom. Nu ligger AFV på 361.91. Intressant blir att se om vi skall uppmot vattendelaren igen. Jag välkomnar dig mbrab att utveckla dina synpunkter i denna sträng.
Mvh PeterPG
Hej Peter PG!
Jag tar mig friheten att kopiera in mbrabs inlägg från en OMX-sträng den 8/3:
Det kan ju sägas gälla fortfarande, även om det har hänt lite sedan dess! Hoppas att mbrab inte har ngt att invända! Det är ju ändå trevligt med en separat AFGX-sträng. Det är ett index som nog ger lite tydligare signaler än OMX. Här kommer inlägget från 8/3:
... Några ord om hur jag ser på AFGX
Efter den högsta kursen på nästan sju år vid 391 den 26 febr, kom det fall som man inte kan kalla en överraskning. Från AFGX 329 i slutet av nov till 391 den 26 febr, vad blir det? Jovisst, 62 punkter. En fibrelation. Fallet till 356 ligger vid av mig i några sammanhang omskrivna märkliga 47-punkterstrappan, räknat från botten 121 i okt 2002.
Inte ny ATH
Att vi inte nådde en ny ATH på AFGX betraktar jag som det intressantaste just nu. Vi hade inte mer än 3 % kvar upp. Nu försöker indexet att arbeta sig igenom motstånd vid 373-nivån. Vad jag väntar om så sker är den reaktion, som bör komma vid 377-378. Där har vi en 61,8 % återhämtning, exakt vid 377,60. Där ligger också en botten på en mindre reaktion ner i febr, inte så väsentlig, men kan utgöra visst hinder. Skulle det bryta igenom här, vilket jag ser som tämligen besvärligt, är det signal för fortsatt uppgång.
OMX
OMX brottas med sin 1184-nivå och har sin motsvarande fibrelation jämfört med AFGX vid 1188, där kommer en Köpsignal på ett 4-punkters P-&F-diagram. Lite tätt på dom här nivåerna, men jag tycker ändå att signalen känns kunna stämma, o m den kommer Jämför man AFGX med OMX konstaterar man att OMX hade nästan 25 % upp till sin ATH. Där ser man vad Ericsson kan åstadkomma. Som f ö har runt 590 % upp till toppen i mars 2000.
Men nedåt då...
Det är inte alls så att jag t r o r det ena eller det andra, jag försöker bara utveckla hur jag ser det, om det ena eller andra skulle inträffa. Skulle inte brott uppåt komma, då har vi en Failure Swing. En sådan ser jag som "livsfarlig" och skulle kunna innebära AFGX 320 på sikt. I och för sig "bara" där vi befann oss senast i sept 2006.
Några ord om Nasdaq
Ett under de senaste månaderna tappert index. Jag har följt vandringen och sedan början av dec 2006 har det envist vägrat att bryta ner genom 2400. I tre månader höll nivån. Högst under tiden 2531, är bara dryga 5 %. AFGX gick på samma tid upp 19 % med sina 61,54 punkter. Nasdaq bröt den 28 febr ner till 2343, men är nu uppe och slår kring 2399, så visst är det spännande.
Jag håller för egen del koll på
främst AFGX 377-78 och OMX 1188. Det är fina motstånd, bra signaler om dom bryts, men vid vändning ner kan det gå fort. Jag ser det som att här avgörs börsens fortsatta inriktning.
mbrab hade för övrigt 353 som mål när AFGX bröt ned genom 371 för ett par veckor sedan. Det målet prickades nästan till 100%. Nu är det ju ett test av den botten som pågår. Vi får se vad som händer med det testet....
Annars ser ni ju nästa mål i texten ovan!
MVH Nisse45
Bra Nisse. vore kul att hålla liv i denna sträng. AFV är ju ett bredare index än OMX. Därför anser jag att AFV är ett bra komplement.
Mvh PeterPG
# 8
Aktiva
PeterPG, jag såg inte kommentaren förrän nu, förlåt. Jag har oftast inställt på "skapade", men jag kanske ska ändra till "aktiva". Tack för att du är intresserad av mina funderingar.
Reaktion vid AFGX 377-378
Jag skrev att AFGX borde få en reaktion ner vid 377-378, med 377,60 som idealmål. Och det ska erkännas, att jag började bli lite tveksam att det skulle bryta upp. Vi hade en dag med som högst 381,23 det var den 12 mars, m e n det var endast en dag, som det var en sistakurs över 378,00 och det var just den 12:e vid 378,53. Här fick vi en signal, men jag skulle snarare vilja betrakta den som falsk. En mycket tunn signal skulle man kunna säga.
Långa bilden intakt
En signal som ínte tar, även om den nu var blygsam, innebär normalt en reaktion i motsatt riktning. Vilket vi också fått. I det stora sammanhanget ser jag bilden som intakt och den försiktiga bedömning jag gjorde om att vi har en Failure Swing på gång stämmer än så länge. Snarare har jag styrkts i tron på den. Och får jag uttrycka min personliga syn är den dessutom väldigt snyggt uppbyggd. Den bilden är AFGX f ö inte ensam om, det finns ett stort antal såväl index som aktier som ser likadana ut just nu.
Livligt
Nu är det minst sagt jojo-rörelser på börsen, och de skutt som nu finns för senaste dagarna på AFGX-indexet är sällsynta. Min bedömning är att de i första hand röjer en stor osäkerhet. Att börsen skulle kunna falla mer har inte gått in i medvetandena ännu och det är helt naturligt. Någon på AG liknade förloppet med det som var efter ATH mars 2000. Mars till sept det året var många tvivlande på en nedgång och det var först den 9 oktober - bekant datum - som den stora säljlinjen bröts, då vid AFGX 315. Den nivån lyckades vi därefter inte nå förrän i september 2006.
Sammanfattning
Jag kan i nuvarande läge inte se något som talar emot att den inslagna vägen kommer att följas, och ser för min del idag inte anledning att tro på någon ny topp om man inte kommer igenom den fastlagda nivån AFGX 377-378. Men jag är beredd på väldiga kast - som igår och idag.
Mvh Mbrab
#17 Det var fantastiskt roligt att få läsa detta inlägg - och dessutom i en AFGX-sträng!
Tack mbrab!
MVH Nisse45
# 15 Nisse45
Jag har absolut inget att inget att invända.
Betr AFGX är vi nu uppe och testar nivån 369,58 som nåddes den 2 januari i år nedgången därefter bottnade 6 dagar senare vid 358,81. En nedgång på 3 %. Inte så hävt motstånd men dock....
Det var upp som högst till 369,71 på fm och just nu ligger vi på 368,59. I kort perspektiv vågar jag inte ha någon uppfattning. Efter ruschen upp har det ju bara varit sidledes.
Intressant iakttagelse ang 2 januari. Jag snodde tanken och lade in i mitt senaste inlägg i OMX-strängen bland lite andra tankar!
MVH Nisse45
Tack för ditt intåg i strängen mbrab. Du behövs.
Mvh PeterPG
Nu är vi där igen! 377 på AFGX idag igen!
Över och bullarna jäser vidare!
MVH Nisse45
Ja en mycket stark marknad får man lov att tillstå. Kan du nisse lägga in ett P&F chart med 4 punkters skala.
Mvh PeterPG
Stängde 377,12. Spännande fortsättning kan vi nog räkna med. Snart kvartalsskifte och förvaltarna vill putsa sina siffror. Likaledes lösen på index på fredag. Brukar ofta stiga från onsdag lösenveckan till lösendagen. (i 70% avfallen). Själv är jag neutral i mina positioner så jag försöker varken baissa eller haussa. Däremot reflektera.
Tillägg: OM Omx stänger över 1201 i morgon långar jag eftersom då ger mitt korta system köp. (De långa systemen ligger i köp sedan augusti)
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.
Inlägget är redigerat av författaren.
Ser man på. Stängning på 379,39. Vi gör ett nytt försök på uppsidan. Fortsätter vi uppåt? Jag tror det. ( OBS tron kan försätta berg ibland) Nu har ju marknaden lurat oss alla ett par veckor och högen med döda börskaniner växt. Jag fick däremot ingen köp i mitt korta system varför jag forsätter att sitta på läktaren. (Gäller OMX) Spännande blir det eller hur mbrab?
Mvh PeterPG
Nu börjar det snart brännas. Ligger runt 394. Eftersom vi slagit fram och tillbaka några veckor nu och fått ett brott på uppsidan så gör vi troligen ett toppförsök denna gång. Fick fö. köp på AFGX i går i mitt korta system. Tror således på ATH.
Mvh PeterPG
Det närmar sig..... 400,60 idag - hittills. ATH 403,14 ligger definitivt inom räckhåll! 0,6% fattas.....
MVH Nisse45
AFV skriver själva om ATH. Inte enligt mina siffror. (Jag litar mer på mina)
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.
#28 de går på slutkurserna 6 mars 2000 och idag.
Momentum
ATH på AFGX 403,17 är noterat!!
Igår var det högsta stängningskursen, idag högsta noteringen! Kan det verkligen bara promenera förbi utan eftertanke?
MVH NIsse45
AFV har varit till och är i närheten av ATH. Detta borde innebära en paus i uppgången normalt sett. Vi borde sannolikt inom någon/några veckor få en motreaktion nedåt. En 1:1 av detta stora format som tagit 7 år att nå bör inte gå obemärkt förbi. Vi får väl avvakta ett tag och OM det börjar gå nedåt börja att räkna på fib.relationer i den riktningen i stället. Spännande blir det. Vi får väl spana efter negativa KRD samt KRW, som kan vara ett av de första tecknen på en rekyl.
(Med tanke på den starka utvecklingen, utdelningsperioden till trots, så börjar jag luta åt att det kan bli en extern trigger till ev.nedgång, dvs. något utanför marknaden)
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.
410.33 är nivån innan dagens övningar. Har den lilla korrektion vi haft varit tillräcklig? Fortsätter vi uppåt härifrån utan något mer på nedsidan? Då är marknaden mycket stark. Vi har dubbeltopp i 4 punkters P&F. Visst kan det bli ett överslag uppåt. Vi har harvat mer eller mindre sidledes under ett antal veckor nu. Samlat kraft för vidare uppgång? Ja, jag tror det. Jämför med S&P 500. Den stackaren ligger också och brottas med sin ATH. Skulle vara intressant att höra AFGX virituosen mbrab syn på läget. Spännande blir det. Går det uppåt härifrån kan det bli en våldsam fart ett tag. Man kan använda gamla ATH från år 2000 som S/L. Jag tror dock att fortsättningen uppåt bör komma ganska omgående om jag skall köpa detta scenario.
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.
Ser man på. Dubbeltoppen i P&F har nu resulterat i en köpsignal. (jag kör den konservativa varianten med 4 punkters på denna nivå som AFGX är nu)
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.
Ja, vad skall man säga, köpsignalen mitt på dan blev ju ganska bra....Nu tror jag det fortsätter uppåt ett stycke till...Vi får börja räkna på relationer uppåt....Dock fortfarande inom feltoleransen för ATH. Återkommer....
Mvh PeterPG
Ja, blev en uppgång ett par veckor efter detta inlägget.
Vad händer nu då? Ja, med den marknad vi haft det senaste halvåret så blir man fundersam. Har suttit och räknat på lite nivåer på nedsidan. Jag har jämfört botten i juni 2006 med den förmodade toppen juli 2007. Tror att man måste se i så stora perspektiv. Första relationen hade vi på 385. Den sprack. Nu har vi 0,382 på 363. Där är vi i närheten av nu. Borde (fan trot) bli en reaktion uppåt här i krokarna. Stor eller liten vet jag inte. Nästa relation dvs. 0,5 ligger på 346. Dit är det en bit till. Skall man försöka sia om något (har haft många fel förut) så tror jag att vi sett årets topp. Vi skall ju ha i minnet att vi noterade ett antal ATH under försommaren. (Nisse, fyll gärna på med lite P&F charts..)
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.
Har inga för AFGX tyvärr! Däremot vet jag att mbrab har en nivå mitt emellan dina = 356. Jag tror det motsvaras av marsbotten och 1120 på OMX.
MVH Nisse45
Slaget om fib-relationen på 363 är i full gång. Kombatanterna kör index åt olika håll och fort går det. Skarpt ner för att sedan köra upp det, och sedan nedåt igen. Vi har en lägsta notering idag på 358. Håller inte området härikring tror jag vi kommer att besöka nästa relation på runt 346. Dit är det dock en bit, närmare 4,7%. Men med dagens volla kan vi vara där fortare än vi anar.
Mvh PeterPG
Se där, bullsen har ännu inte gett upp slaget kring 363:an. Spännande fortsättning följer med all säkerhet.
Mvh PeterPG
Ja, hej vad det går, kombatanterna är rätt sargade nu efter fredagens övningar. Båda utropar att de kommer att ha segern i sin hand. Låt oss titta lite på de de olika sidorna ser ut. 363 relationen höll i fredags. Vi fick en lägsta notering på drygt 358 men man kravlade sig upp och stängde på 369. Således allt väl för optimistgänget. Tills vidare. Tittar vi nu på relationer uppåt så finns den första 0,236 redan 373. Vänder vi nedåt där kan nog pessimisterna få vatten på sin kvarn. Nästa relation som kan vara av intresse ligger på 381 (.382). Dit är det drygt 3% fn. Vi fick dock en snygg KRD på index i fredags. Lyfter vi blickarna rejält uppåt ligger 0,5 relationen på 389. Dit är det dock drygt 5%, krävs nog en rejäl återställare för att vi skall hinna dit i det korta perspektivet.
PS. (Optimisterna fick oväntad hjälp från det stora landet i väster, doping helt enkelt, hävdar pessimisterna, fusk tycker dom)
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.
Tack för den, Peter! Helt klart är att AFGX är mer "exakt" i sina rörelser än vad OMXS30 är. Nu vet vi vad vi har att navigera efter.
MVH Nisse45
Lägg märke till att inlägget i 39 avser det korta perspektivet. Räknat från toppen i juli. Jämför vi med det långa som bekrivs i inlägg 35, så sammanfaller ,236 ned i det långa med ,382 upp i det korta. Således borde vi få någon slags "större" reaktion i omådet 381-385.
Mvh PeterPG
Kort resume; Högst 377,89. Endast 0,82% till 0,382 relationen(AFGX 381) (korta perskektivet) Se mitt inlägg ovan.
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.
Ny dag nya insatser i lyckohjulet. Idag har vi varit (hittills) och tangerat 385 som jag skrivit om ovan. Dubbeltopp i P&F i den klassiska varianten. Nu får vi se.......jag anser det ganska öppet nu....upp eller ner...
Mvh PeterPG
Kan i sammanhanget nämna att AFGX 200-dagars ligger på 382,66 just nu.
Mvh PeterPG
Japp, 200 dagars passerades utan större svårigheter. Index ligger nu uppe vid 387. Således har vi hämtat tillbaka 50%. Toppade på drygt 388 i fredags. Köpsignal i P&F. Ser helt plötsligt ganska bra ut......Vi kan nog fortsätta upp en bit till....Sett i korta perspektivet ligger nästa relation på 396 dvs. ,618 upp från botten...Får se om denna nivå bjuder på "större" motstånd...
Mvh PeterPG
Ett chart med den konservativa P&F-räkningen. Skulle inte förvåna om vi skall upp och göra en attack. Den fallande linjen är bruten.
Mvh PeterPG
Nu börjar AFGX att andas frisk luft....:-) (eller hur Nisse??)
Mvh PeterPG
Visst är det så.... :-)
(Nisse är ju utburen för länge sedan....)
MVH Nisse45
Nisse har nu hämtat sig från smällen och står troligen i samma ringhörna som PeterPG för tillfället..... :-)
Skulle vara trevligt med några bilder och nivåer på AFGX - själv har jag inga (bilder)!
363 bör väl testas?
MVH Nisse45
Inlägget är redigerat av författaren.
Nu testas 360 nivån. Bör bli någon form av reaktion uppåt här. Om inte då skall vi sannolikt betydligt längre ner. Kolla chartet i mitt tidigare inlägg. En rad med nollor till 360 är det enda som hänt.
Mvh PeterPG
På vilken nivå ligger raden med nollor från aug-sep? Är det 360? I så fall har vi en 4-botten just nu?
MVH Nisse45
Sälj på 360 effektuerad.
Mvh PeterPG
Man kan ju med fog prata om dans på slak lina för AFGX just nu: 360 sedan kl 9.30 cirkus.
Vikten av linjen är tydlig!
MVH Nisse45
OK Peter!
AFGX som högst 371 idag. Vad tror du?
MVH Nisse45
Jaa du....vad skall man tro...den här marknaden är helt hysterisk...i båda riktningar..Var fan mycke skönare när jag jobba i bank en gång i forntiden...och fick kurserna på telex 2 gånger om dagen...Vi kunde inte ens stava till optioner....:-)
Skall jag nödgas tro blir det att vi kommer att söka oss nedåt.
Mvh PeterPG
:-) Tack för din "tro" Peter!
Man vet ju inte riktigt vad man ska tro.... Vilken nivå har du ovan 372.
MVH Nisse45
Har inte fått 372 än.....:-)
Mvh PeterPG
Nu harvar vi i ingenmansland.... alla skyller på FED-väntan.....att vi höjde en kvarting går mer eller mindre spårlöst förbi....Jag tror att 358-60 är en kritisk gräns för ev.nedgång. Nu är vi vid 368 nivån....360 var botten i den förra lilla sättningen...Således; så länge denna nivå håller är det lungt.....går vi under får jag ta fram luktsaltet... :-)
Mvh PeterPG
Inget nytt under solen.....ingenmansland fortfarande...när vi väl valt riktning kan det gå mycket och fort...vi har varit ned till drygt 360 igen, och sedan tuffat lite uppåt...Rådet blir avvakta på utbrott i någon riktning...Denna marknad är utställarens...
Mvh PeterPG
Mycket förnuftig inställning tror jag!
MVH Nisse45
Snabba svängningar....ner på 361 idag....som högst, 368 strax efter öppning....Fortsättning följer i nästa avsnitt...:-)
Mvh PeterPG
Har brutit 360-nivån. Handlas runt 355. Nu är det ett lite avgörande läge...skall vi attackera 360 underifrån.....skall vi upp och känna av bara....Skall man tro (förutom på söndagarna) så fortsätter det nedåt..Jag longar def. inte i detta läge.
Mvh PeterPG
#62 Det är nog en klok taktik! Om det eventuellt går upp igen över 360 (med styrka) så kan man ju börja fundera på det kanske. Den där procenten man eventuellt missar kan ju kvitta......
MVH Nisse45
Visade sig att mina tankar i 62:an infriats. Tittar man på lite längre perspektiv så har jag kollat lite fib-relationer.
Vi hade en botten juni 2006 på 273.
Toppen inföll juli 2007 på 420.
Idag har vi varit ner på 0,5 relationen på 346.
Vi borde rimligen få en reaktion uppåt. Om inte är marknaden mycket svag.
Nästa relation är 0,618 på 329. Dit är det i dagsläget 4,9%.
Går det ända dit ner vill jag påstå att vi står inför en mer långvarig nedgång. När det går ned så pass mycket så får vi visserligen rekyler uppåt men tittar man historsikt så är det ett mycket svagt tecken. Vi får hoppas att vi inte skall ner så mycket.
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.
Ja reaktionen upp blev mycket blygsam. Hittills har relationerna stämt över hövan. Nu är vi vid det kritiska läget.(Och fort gick det dit) Vi har stöd av toppar sedan april-maj 2006 där index rörde sig i dessa regioner kring 330-335 nivån. Vi har även botten november 2006 kring 330-nivån. Vi befinner oss idag vid 333.
Stora reaktionsområden således. Vi skall rimligen göra en resa uppåt kring dessa nivåer. Hur hög den blir (om den kommer) får jag återkomma till. Jag skulle således avvakta nya positioner på korta sidan just nu.
Att långa gör inte jag iaf. Det ser alldeles för osäkert ut.
Har ni inga positioner just nu. Håll kvar vid detta. Är så lätt att komma fel utan mycket tighta S/L. Dessutom kommer ofta nervositeten och då tänker man inte rationellt. Plötsligt har alla pengar man tjänat under disciplin försvunnit under vånda.
Mvh PeterPG
.....Stora reaktionsområden således. Vi skall rimligen göra en resa uppåt kring dessa nivåer. Hur hög den blir (om den kommer) får jag återkomma till. Jag skulle således avvakta nya positioner på korta sidan just nu.....
Förnuftet säger att du har rätt Peter! Men "känslan" säger något annat....
Jag håller med dig helt o hållet i vad du skriver, men det känns som att risken är överhängande för ett rejält släpp, trots översåldheten (FEAR) ! Denna nedgång med stängning kring dagslägsta varje dag är ju inte direkt något som ger köpsignaler!
USA (DJIA och SPX) balanserar på viktiga stöd nu!
MVH Nisse45
Lite uppföljning. Toppen sedan mars-april 2006 tjänade som stöd för vår rekyl. Den ligger kring 330 nivån. Nu går vi normalt in i en starkare period på börsen. Uppåt har vi 360 nivån som det största motståndet. Det var denna nivå som agerat betonggolv under våra föregående sättningar. Till 360 nivån har vi nu drygt 4% upp. Vi borde rimligen dit för att känna oss för. Själv inväntar jag lämpliga formationer innan position intas. Fortfarande betraktar jag denna rörelse som en rekyl i en nedåtgående marknad. Vi får se vad som (Om) händer vid 360 nivån. Över densamma börjar jag vädra lite morgonluft igen.
Således läktarplats just nu. Bryter vi nedåt under 327, då kortar man.
Mvh PeterPG
Tack för att du följer upp AFGX, PeterPG.
Tungt vid 358-360
Precis som du säjer, ser jag också det tunga motståndet ligga vid 358-360-området. Ett genombrott uppåt här skulle förvåna.
Men även ett vid 346,5
Just nu kämpar börsen med ett motstånd vid AFGX 346,5, som måste klaras först. Det hänförs sig till tiden 12-14 nov då det bildades en liten stödformation här, vilken till slut inte höll. Kan vara nog så knivigt att bryta den också, även om jag med hänsyn till det översålda läget och några små positiva indikationer ser det som möjligt. Vi får bevaka nya tester hävidlag. Ett genombrott innebär sannolikt 358-360.
Hausseindex
Betr Hausseindexet som du ju brukar följa ligger det nu på 20,79 % för börsen totalt. Kan nämnas att det inte har varit så lågt sedan stora botten i oktober 2002. Det här gäller pr gårdagen och jag kan inte säja om några köpsignaler kommit under dagen som fått indexet att vända upp. För att gälla som en större botten borde vi nedåt 10 %. Man måste därför vara försiktig med den snabba uppgång vi fått igår och idag och i första hand se den som en rekyl i nedgångsfasen.
Mvh Mbrab
Eftersom man inte kan tillföra något kan man bara säga....Tack...mvh
Hausseindex....många drar på smilbanden och säger det är stenålder...det är möjligt att det är...men då är ju metoden testad sedan länge...Och i de långa, jag menar långa, sambanden hittar ingen av er något bättre. Tack mbrab för ditt besök i strängen....hoppas det blie en vana...:-)
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.
För de intresserade kan jag omtala att vi hade en 123 low i detta index denna vecka. Ni får själva dra era slutsatser.
Mvh PeterPG
Konstaterar att inget har hänt i detta index sedan årsskiftet. Slår fram och tillbaka i en konsolidering. Ingen av av oss vet åt vilket håll det bryter ut....Så spaning gäller....Ganska trist således...Hausseindex indikerar uppåt...
Själv har jag haft en liten malör i form av brusten kroppspulsåder....Därav den lite låga aktiviteten från min sida.
Men jag räknar med att överleva för att kunna positionera mig för utbrottet......(på AFGX)
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.

Visa sida
Ogilla! 9
Gilla!
Det jag omedelbart tänkte på när jag läste det här var hur annorlunda situationen är idag mot 2000. Hysterin lyser med sin frånvaro. I allfall hittils, tyvärr :-)
/Varja
Have a great day! Unless you choose not to.