Ni som var med...
när hissen gick nedåt förra gången 2000-2003.
Villka strategier lönade sig.
Jag utgår från att puttar och blankningar är det optimala.
Men skall det vara OMX puttar eller att leta upp svaga aktier,
som kan ge mest.
Eller dör bara marknaden.
Vill minnas att det var något åt det hållet förra gången.
Volymerna avtog hela tiden och marknaden bara gick in i björndvala, fram tills våren 2003, och dubbelbottnen.
Hur analyserar man en nedgång rätt.
Och villken streategi ger mest utdelning,
historiskt sett.
Mvh /Bengt, som håller med IC om framtiden
Citat: tendens.se Tisdag 2007-03-13
"OMXS 30 har återhämtat sig snabbt efter nedgången från 1 233 till 1 119. Toppnoteringen är från måndagen den 26 februari lägsta noteringen landade en vecka senare den 5:e mars. Nu har det gått ytterligare en vecka och index står nu inför ett viktigt avgörande. I en förväntad rekyl får index inte falla under 1 119 om vi ska kunna sikta mot högre nivåer.
På uppsidan utgör 1 213 ett första motstånd och om den nivån bryts handlar det om den viktiga nivån 1 248, som fortfarande får gälla som en idealisk toppnivå i år. I och med att trenden fortfarande är stigande behåller vi en positiv grundsyn. Det är först efter en lägre topp 30 dagar efter den senaste toppen som vi kan börja se ett eventuellt trendbrott. Då handlar det om perioden 26-28 mars som ska ge oss mer information om vad som kan vara på gång.
Den senaste nedgången kan vara en reaktion som marknaden behövde för att tordas gå igång igen och driva index mot en ny topp. Ofta i slutfasen av en långsiktig uppgång infinner sig en urskakning, som många väntat på och som sedan ger en stor del av markandsaktörerna anledning att gå in i marknaden igen. Körningarna efter en sådan urskakning kan bli 30, 45 eller 60 dagar lång, vilket vet vi inte i förväg men vi kombinerar detta med vår rytm från den 28 november.
Går vi tillbaka i börshistorien ser vi att vi ofta haft stora sättningar under 7:e året på ett årtionde. Dess sättningar har alltid följts av nya uppgångar. De största nedgångarna är från 1987 och 1997 men även 1937 står som ett viktigt år i dessa sammanhang. 1937 toppade börden den 7 mars och gick sedan in i en lång utförbacka under 5 år för att sedan vända uppåt igen. Om vi får en upprepning av 1937 toppen är det aktuellt att söka en topp igen nu under våren.
Mer troligt är ändå att vi får någon form av kopiering av 1987 och 1997, där topparna skapades under sommaren de berörda åren och där nedgångarna tog fart under oktober månad. 1987 blev nedgången så stor som cirka 40 procent.
Om vi får en kopiering av detta mönster kan vi får en hel del körningar fram och tillbaka en tid för att sedan ta sats och dra på nedåt längre fram under andra halvåret i år. I så fall kan vi se fram mot en skapandet av en toppformation under de kommande månaderna och i denna ligger även möjligheten av nya toppnoteringar för året."
Hjälp Oxford Univ. cancerforskning!
Mvh /Bengt Finland
Hemsida
Gör någon glad!
Enligt min mening är terminer (futures) det bästa. På index. Inga förloradse tidsvärden samt att man tar bara en risk. dvs. marknadsrisken. Kör du blankningar måste det vara i de stora aktierna. Det kostar att låna aktier samt då har du förutom marknadsrisken även bolagsrisken. Inte så kul om börsen faller och det bolag man blankat blir föremål för uppköp.
Mvh PeterPG
Tack för snabba två svar.
Jag är helt öppen i frågan 'stry'.
Trading eller långa selektiva innehav.
Whatever...it takes to survive.
Håller helt med dig, att kunde jag bara ha med mig en del av de vinster jag nu uppnått...in i näste bullmarknad, så ligger man ju oerhört bra till.
Blankningar överväger jag överhuvud inte, när goda lågrisk Puttar finns i överflöd.
Hoppas fler vill kommentera som var med 2000-2003!
Problemet med optioner är alltid tidsvärdet. Då är exaktfonderna bättre. Alternativt kan du ställa köp-optioner och utnyttja tidsvärdet till din fördel. Ställ optioner i en aktie du vill ha i din portfölj på sikt. Går den ner får du in pengar. en dag får du aktierna "på dig" och då har du fått de aktier dui vill ha och ändå tjänat pengar under tiden de gått ner. Jag har en kompis som ställde köpoptioner konstant i några av de större verkstadsföretagen. Han fick in bra med pengar under nedresan. När marknaderna började vända så fick han in aktierna pga. ställda positioner. Sedan har han varit med på resan upp. Ett mycket bra moneymanagement anser jag. Han "köpte" således aktierna till en betydligt lägre nivå än det han betalade. Sedan närman tror det vänt uppåt kan man praktisera metoden omvänt genom att ställa sälj på innehavet.
Mvh PeterPG
Inlägget är redigerat av författaren.
Inlägget är redigerat av författaren.
Rent psykologiskt, vilket jag fäster mest vikt vid, så är det väldigt svårt att behålla sin tro i en volatil marknad. Redan i den här marknaden så slits man mellan hopp och förtvivlan ett par gånger om dagen. Enligt min mening så har vi inte sett någon speciell volla ännu...
Jämför man då de tvära kasten i "riktiga" toppar och bottnar, så ser man att volatiliteten knappast har börjat än. Många tror att det faller som en sten direkt och att man blir miljonär över en natt, så är knappast fallet. En topp / botten tar ibland flera månader att "sätta".
Först i efterhand går det att ge svar på vilken som var den riktiga strategin.
Jag visar på ett exempel i bilden.
Detta kan bli en väldigt intressant diskussion. Jag tackar för initiativet. Vi får kanske klura ut någon bra strategi tillsammans.
Mvh TWA.
edit:
Jag såg senare att IC hade skrivit ungefär samma sak i sista stycket i #0 . Det är ju bra att han håller med :-)
Inlägget är redigerat av författaren.
#5 Ja det är verkligen jobbigt och man lägger nu ned mkt tid på att följa marknaden, alla längtar vi väl tillbaks till en maklig bulle med tid över till annat? ;)
Mycket "doom and gloom" nu, men ett alternativ som knappt någon tar upp är: Konsolidering. Volatil, slagig handel som inte leder just någon vart. Kanske just för att det är så tråkigt? En svår marknad att tjäna kulor i, men lätt att förlora.
|StRY| "Caveat emptor. Buyer beware."
Här följer nu en enkel strategi som ger multum tillbaka.
Eftersom ni alla kommer att bli enormt rika så förväntar jag mig ett antal whisky (single malt, Highland) i kompensation för denna strategi.
Mvh TWA.
#8 vacker bild, rent estetiskt twa!
MVH Nisse45
#8 Snyggt. Men är det någon skillnad på dina nät och att t.ex. använda MA100-200 som vänder riktning alternativt att kursen drar igenom medelvärdet?
#8:
Varför blev du inte utstoppad mycket tidigare? Vi har ju under uppgången haft ett flertal dippar då faskanten passerats?
Och skulle inte modellen till och med ha gjort att man gick kort någon gång under uppgången?
#11
Svar näää. Vi har under uppgången inte haft dippar under den understa faskanten i månadsdiagrammet. Studera bilden igen. Stopparna blir ju jättestora, men men något får ju ge vika...
#10
Såklart att du kan göra något med enbart medelvärden, detta är ju bara ett litet hastverk. Det fina här är ju faskanten som stop.
Mvh TWA.
#12:
Ah, jag trodde stoppen var åt andra hållet. Att du stoppades ur från din köpta position på 975 på toppen, men enligt denna modell är man alltså inte utstoppad ur köpet på 975 förrän man når ner en bra bit under 975?
Enligt modellen sitter man således kvar i börsen nu, och ett bra tag till även om det fortsätter ner.
Man blev väl inte heller utstoppad från säljpositionen förrän väldigt långt in i uppgången. Du köpte på 975, men eftersom du hade en icke-utstoppad sälj-position kvar låg du väl neutralt tills den blev utstoppad uppåt 1200. Sedan dess ligger du lång tills du är nere nära 2003-botten?
Eller stoppar du ur när du får en omvänd signal för att du passerar MA20? Isåfall är ju stoppen poänglös då den aldrig kommer utlösas eftersom MA20 passeras före stoppen.
#0:
I början låter det som att du tror att vi är inne i ett motsvarande läge som 2000, men senare i inlägget säger du att du håller med IC, som jämför med 1987 och 1997. Dessa var korta korrektioner, och snabbt sattes nya ath efter dessa. 1987 blev ganska djup, men kort. 1997 års nedgång blev både grund och kort.
yes, det blir inte så många trades :-)
Stoppen är inte poänglös, i alla fall inte när traden initieras!
I detta exempel så har vi ju fått trender i och med att MA 20 har passerats, men vi skulle också ha kunnat få slagiga rörelser kring MA 20 innan en trend etableras, därför är stoppen viktig.
Mvh TWA.
redigerar Givetvis vänder man traden när man får en köpsignal!!!
Inlägget är redigerat av författaren.
#0:
För att förtydliga om fallet 1997. Från toppen i oktober föll börsen ca 16% till botten. I slutet av februari 1998 var hela fallet upphämtat och börsen satte nya rekord. Inte direkt jämförbart med 2000. Tror man på en upprepning av 1997 tror man att vi ganska snart har bottnat, tror man på upprepning av 2000 tror man något helt annat.
#14 jag håller med hans sista stycke:
"Om vi får en kopiering av detta mönster kan vi får en hel del körningar fram och tillbaka en tid för att sedan ta sats och dra på nedåt längre fram under andra halvåret i år. I så fall kan vi se fram mot en skapandet av en toppformation under de kommande månaderna och i denna ligger även möjligheten av nya toppnoteringar för året."
Det var ju ungefär vad mitt inlägg handlade om. Just att en topp botten kan ta låång tid att "sätta". Redan nu letar många efter snabba >30% ner. jag undrar hur många som har kvar sina säljpositioner om ett halvt år?
Nä, nu måste jag återvända till börsen
Mvh TWA.
#17:
Det var inte dig jag svarade till, utan till #0.
förlåt !!!
Mvh TWA.
#19:
Det är lugnt! ;)
det är ingen som letar topp...eller?
; )
Bra kommentar OMXcc.
Jag var nog omedvetet otydlig.
Jag håller på IC, en kort men fraftfull sättning som 87/97.
Att jag drar fram 2000-03 berodde bara på att den björnen låg närmast i tiden. Lättast att minnas :-)
Generellt sett vore det intressant om ngn med personlig erfarenhet av björntrading/investering ville öppna lite på sin strategi för oss andra bullar. ;-)
Hjälp Oxford Univ. cancerforskning!
Mvh /Bengt Finland
Hemsida
Gör någon glad!
vissa papper är ju sjukt volatila idag .. swma tex

Visa sida
Ogilla! 8
Gilla!
Nu kanske din fråga enbart gäller trading, men det kan vara värt att påpeka en sak ändå. Glöm inte att det fanns bolag som trotsade björnmarknaden också. Att vara extremt selektiv i en långsiktig portfölj, samtidigt minska aktieexponeringen till förmån för hedge & räntebärande samt att plocka in tex XACT OMX Bear för att stå emot nedgången är mycket viktigt.
Varför? Lek med tanken att man är med long stora delar av bullmarknaden 2003-2007 och att man lyckas överprestera index genom att klara av nedgången med +/- 0 eller rent av +. Då har man ett stort försprång inför nästa bullmarknad.
Fast nu skag jag vika hädan så ni får prata trading :) Vill bara flika in att min uppfattning är att det är svårare att tjäna på nedgång, då dessa sker snabbare och under mycket högre volatilitet så åker man ofta ur marknaden och har svårt att fånga rörelsen som i en sävlig/seg långdragen bullmarknad.
|StRY| "Caveat emptor. Buyer beware."
Inlägget är redigerat av författaren.