OMXS30 27/2
Gårdagens sträng blev en rejäl sådan! T o m Slakhane skrev i huvudforum, vilket inte skett på ett bra tag, vad jag sett i alla fall! :-)
Jag ser gärna att diskussionen handlar om index:s framfart och mindre om gnabb mellan björnar o tjurar, eftersom vi stackars AG-medlemmar ändå inte på något sätt kan påverka markandens förehavanden..... :-)
Vi kan ju bara försöka finna ledtrådar och ev förespå rörelserna. De tydliga trianglarna i ett flertal index var tydligen alltför tydliga! Då blir ju oftast utbrottet inte som de flesta förväntar sig, dvs i trendens riktning!
För OMXS:s del finns ett hinder kvar för att jag ska anse att den korta trenden vänt uppåt, och det är strax ovan tisdagens högsta.
Nu är det vääldigt överköpt i det korta, så jag undrar just om kraften finns för ett genombrott de närmsta dagarna..... vi får se!
Vi har ju dessutom den 27:e idag, en inte alldeles ovanlig reaktionsdag! 27/11 var startskottet för rekylen till den 12/12 och 27/12 var julhelgens högsta notering.
Först en vanlig bild med lite linjer o tankar i!
MVH Nisse45
Inlägget är redigerat av författaren.
Håller med. Det var kul att se Slakis här igen. Han har tidigare kommit med många fina tips på. Bl. a SAS innan de råkade ut för strejer och vikande nosjhul.
Kör hårt Slakis!
Mvh Fidelio
Same shit - different day......
Överhuvudtaget finns det ett flertal skriventer här på AG som håller verkligt hög klass, och som osjälviskt delar med sej av sitt kunnande till oss mindre skickliga.
Ett varmt tack till Nisse, Mojas och alla andra som finns på listan mest uppskattade".
Mvh Fidelio
Same shit - different day......
#3 Tack!
Nisse har stulit mina linjer ;-) men som tur är finns det en liten enkel men tydlig vågräkning att visa. Det naturliga scenariet blir därför så här för den alla närmaste framtiden. Hur man passar in det i den lite större bilden är dock synnerligen dimmigt.
mvh
PS: Du som har AG-Pro kan kostnadsfritt testa min Rysslands-grupp.
hehe men det var väl inte jag som gnabbades. Det var ju sq.
Men nu lyser mitt namn överst i denna sträng. Sen ordet gnabb.
Lätt tro det är mitt fel igen..
Men jag e van ;-)
/ slapp hänger längst
#3 Tack!
#4 Det var ju tur att jag inte stal den också då, för ungefär så har jag också tänkt mig inför dagen .... :-)
För övrigt, med anledning av vad jag skrev i gårdagens inlägg ang markandens stämningsläge: Så här skriver BG i sin krönika idag:
....Och det styr börsen utveckling, mer och mer, tycks det. De senaste tre börsdygnen har handlarna börjat rycka på axlarna åt de negativa nyheterna på ett nästan metodiskt sätt.....
Visst får man den känslan!?
MVH Nisse45
#6 I vändningar sker ju det som oftast. ska det upp så ska det upp och vice versa. Sen hakar väl newsen på trenden :)
evilsteff har bättre koll på det :-D
/ slapp hänger längst
I går skrev Mojas:
"USA försöker smeta ut allt det onda på så många händer som möjligt."
Nu står dollarn i 6.18 och eur/usd 1,5 så nu har dom smetat lite till:-)
Det verkar som att kalaset ska betalas så kollektivt som möjligt, det diskonterades ju i god tid hos oss, bäva månde massatillverkare och andra dollarkänsliga bolag med konkurrens där bortifrån. US exports går redan bra, och lär fortsätta att göra så, MultiNationals i US har nog aldrig mått så bra som nu.
Tänk er om detta varit innan globaliseringen och den kraftigt ökade frihandeln, då hade US fått det extremt tufft, nu kanske det går med lite däcksskrik och några foreclosures, fascinerande.
Jaa, aldrig får det vara lätt, OMX kanske är rätt rimligt värderat, tanken svindlar, maybe there is no bear or bull case.
Man får handla på stdavvikelsen som uppstår i detta eviga kaos i stället, eller göra som jag, inse att INDEX är inget för mig, jag feghandlar bolag som ser ut att klara sig oberoende av detta nyckfulla globala spel.
En sak till, vem leder vem, i råvaruracet, dollarn eller råvarorna.
Inlägget är redigerat av författaren.
#5 Synd om du tolkar det så Slakhane! Det var inte alls min avsikt att lägga någon skuld på dina skuldror.... :-)
Jag tycker bara att dina åsikter behövs här i huvudforum och inte bara i chatten! Vi är ju i ett "brytläge" nu och då gäller det att vara på tå!
MVH Nisse45
Jag har fått en veckosignal i min topp/botten-varnare. Denna vecka eller nästa toppar vi och då skulle en rörelse upp till ~1007 eller ~1017 vara perfekt enligt min Fish i gårdagens sträng.
Var dock på er vakt och ett fall ner i nätet <~960 gör att rörelsen upp till nämnda nivåer blir mindre troliga.
mvh /doc
Life is good, but not for me-Al Bundy
Vågorna i #4 gäller men det ser ut att ha blivit en liten fjuttig våg 5. Om under 972 kan det bli 20 punkter till på nedsidan.
mvh
PS: Du som har AG-Pro kan kostnadsfritt testa min Rysslands-grupp.
Konstaterar med ett visst nöje hur just 972 spelar huvudroll i detta läge.... :-)
Vi har fått den "nödvändiga" rekylen i P&F2,5, men det krävs notering i 968 för att ta udden av den senaste stapeln i P&F4 (10 boxar). Det bästa vore nog att index tog en vända ned under 972, men inte under 960 (precis som doktorn skriver!)
MVH Nisse45
Omx 975,75
För att fördriva tiden har jag intra-day sålt på öppningen, vinsthemtagit och långat vid 971,85 och ämnar vinsthemtaga 979/980? HS?
Mvh sq52trader
Själv trillade jag in lite illa igår em och har tappat ca hälften av veckans vinst skapad under måndagen och igår fm.
#12 Tror som du att nivåer under 972 väntar. Kanske får vi idag en liten puckel kring lunch och/eller konsolidering till statistiken i em. Där avgörs fortsättningen.
Jag har kvar ett mindre antal köpoptioner som jag nyss införskaffat. Just nu ser de mest ut som en lottsedel, men eftersom det bara handlar om en liten post så är det okej. Min förhoppning är att det sticker upp lite till innan statistiken så jag får dem sålda. Sen blir det avvaktan...
/mvh Dalarant
Inlägget är redigerat av författaren.
Ibland undrar man faktiskt när man läser inläggen. Går det under är det säljläge och alla tycks rusa ut blida och döva. Bryter vi upp igenom så är det köpläge och alla gör samma sak fast på köpsidan. Finns alltid aktier som går emot den s k trenden det gäller bara att veta vilka. Varje säljläge nu har i alla fall varit köpläge för näste man som handlat billigt USA ser i alla fall ut att fortsätta uppåt
Det här lutar åt plus idag.
Många stora som känns starka.
/ slapp hänger längst
Omx 978,99
Nu är jag däremot på lite djupare vatten..
Fortfarande intra-day, åter vinsthemtaget. Men oxå kortat marknaden igen och detta är lite knivigare intradag.
Mvh sq52trader
Puckeln som jag skrev om som tänkbart scenario i förmiddags är fullbordad ser det ut som. Typiskt avvaktande dag. Vet inte vad jag ska hoppas på för statistik. Ena sidan av mig vill att en större rekyl startar medan min björnsida säger mig att riktigt dålig stat skulle kunna ge bra trading på hög volatilitet (riktigt bra stat är det nog ingen som väntar sig så det hade varit ännu bättre kanske).
/mvh Dalarant
Detta kanske kan tynga lite också
FANNIE MAE 4 KV: FÖRLUSTEN BLEV 3:79 USD/AKTIE (Direkt)
2008-02-27 14:16
STOCKHOLM (Direkt) Det amerikanska bolåneinstutet
Fannie Maes resultat för det fjärde kvartalet 2007 blev -3:79
dollar per aktie (0:49). Analytikerna hade räknat med en
förlust på 1:20 dollar per aktie, enligt Bloomberg News.
Fannie Mae spår att dess kreditförluster kommer att
öka under 2008 och att de rådande trenderna på lånemarknaden
kommer att hålla i sig under 2008./GV
Omx 970,79
Även om jag är tveksam till nya uppgångar intra-dag, måste jag också tänka på MoneyManagement. Så det blir ett nytt vinsthemtag. Och vänta lite på läktaren!
Mvh sq52trader
#20
well done, bra taimat. Grattis. Bernanke tal brukar sänka marknaden. Kan vi dock balansera vidare här på 972 trappan så borde det kunna fortsätta uppåt. Vad säger ni andra ?
Mvh mpik
Omx 970,74
#21 mpik
Tur skall man ha, blir lönsammast med den. Jag avvaktar nytt tillfälle att korta marknaden t.ex. 975-nivån. M.a.o. så tror jag inte på uppgångarna Du inväntar.
Mvh sq52trader
#12 verkar som denna går in (inte första gången i så fall Nisse ;-)
Mvh
Apendix
#23 nja, det blev ändå inte riktigt bra! Vi var aldrig under 968 innan sista rycket!
Se bilden på P&F4
För övrigt: Det är ingen mening att ens försöka förstå sig på marknaden när den beter sig som den har gjort de senaste dagarna! det är bara att antingen titta på, eller försöka pricka in enskilda aktier som ser ut att säljas av eller köpas in. Någon "unison" uppgångsvåg är det i alla fall inte!
SHB faller med 7% samtidigt som de övriga bankerna håller sig runt oförändrat. AstraZeneca faller ned mot bottennivåer, samtidigt som HM bryter upp. Det är lite Hipp som Happ över börsen för närvarande.....
Och USA ska vi bara inte tala om.... ;-)
Men, P&F ljuger inte! :-) Passeras 988 kan det bli 1000-1010 innan rekyl
MVH Nisse45
Appropå USA: SPX är i samma situation som OMXS30 - en rekyl behövs, samtidigt som indexet är nära ett motstånd... se P&F
MVH Nisse45
#24
Hoppla Nisse!!
Visst är det körningar hit och dit, men inte hipp som happ i de papper som du anger.
SHB rapporterade 11% sämre än förväntat...övriga banker känner vi redan.
Astra faller...jovisst, men det visar sig att ytterligare en substans inom cancerterapi kanske inte når de volymer som man först trott...jag har massor av gånger varnat för Astra.
Sedan att HM stiger är heller inte så konstigt...eftersom de tjänar på en dollarförsvagning.
I övrigt håller jag med dig ;-)
mvh
Bankir Vresig
#26 Tack för din välmotiverade kommentar, Bankiren! :-)
Du har ju helt rätt i det du skriver, aktierna går upp eller ner på "sina egna meriter" just nu!
Vad jag menade var bara att just nu är det "stockpicking" på börsen. det är inte en uppgångsvåg där "allt" går upp hand i hand, inte ens branschvis!
Min tolkning av detta fenomen, är att det INTE är en "stabil" uppgång (som bygger på att det värsta i ekonomin är inprisat) som har startat!
Jag kan naturligtvis ha fel, men jag ser samma fenomen i USA.....Aktierna rör sig "på egna meriter".
MVH Nisse45

Visa sida
Ogilla! 19
Gilla!
Sedan P&F 2,5 som ger en bild av överköptheten....
MVH Nisse45