Grupp: Huvudforum

Norge

0
Ogilla!
22
Gilla!
#0   Av: mojas » Redigera
2006-01-24 23:04:46
Ladda ned

Dom e tamejfan helt omöjliga. Dom bara öser på. En enda rekyl värd namnet sen 2003, men den resulterade i en tempoväxling......

Dom pratar visserligen lite konstigt och är nog lite dumma, men den där unionsupplösningen 1905 var ändå ett förbxxxxx stort misstag ;-)

mvh

PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

0
Ogilla!
6
Gilla!
2006-01-24 23:13:12

420 glada Tandberg-säljare togs till Vancouver på kick-off. Nu sänker Enskilda Securities sina estimat för resultatet det första kvartalet.

Säljarna, som normalt arbetar i Norge, USA och Asien, fick mellan den 4 och 8 januari lyssna på den 32-årige nyblivne koncernchefen Fredrik Halvorsen. Bland annat ska de ha fått information om nya strategier, mål och produktlanseringar.

Kostnad?

23 miljoner kronor, enligt Enskilda Securities.

- Detta kan påverka första kvartalsrapporten, skriver Enskilda Securities it-team i en rapport som norska Dagens Näringsliv tagit del av.

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-01-24 23:24:00
Ladda ned

#0 Erkänn att du vill att det ska vara så här... :-) 

/roitto

Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think. (Horace Walpole )

0
Ogilla!
14
Gilla!
2006-01-24 23:37:23
#0 "Dom bara öser på. En enda rekyl värd namnet sen 2003, men den resulterade i en tempoväxling......" Jag har följt norska nättidningar och chatsidor en del (inte alltför noga, men ändå) under några månader. Sen i november mer exakt. Och jag kan intyga att det märks väldigt väl, på många olika sätt, att de haft en "parabolisk uppgång" på börsen. Det är ännu mycket mer personskvaller och avundsjukesymptom i affärstidningarna än här. Ö h t så tycker jag dom som jag läst är ganska ytliga, och känns åt det litet oseriösa hållet. Och analytikers (!!) och chattares optimism är det ingen hejd på ! Det publiceras dagligen mängder av köptips från norska mäklare i tidningarna, det känns precis som om mäklarfirmorna kämpar om att skrika högst :-). Och det märks om möjligt ännu mer på norska chatsajter än på svenska att det är väldigt (och då menar jag VÄLDIGT !) många rena nybörjare på aktiemarknaden som "hejar på" sina bolag, och som fantiserar och spekulerar hejvilt :-). Det förekommer ju även här hemma, och extra mycket på en del sajter, men nog tycker jag att "bruset" är ännu värre på de norska diskussionssidor jag försökt läsa ... :-/. Kanske en illusion, men den uppfattningen har iaf jag fått.
0
Ogilla!
10
Gilla!
2006-01-25 00:00:43

#2 Nä, jag vill att dom ska fortsätta köpa ;-)

Fast vågorna är helt skruvade oavsett hur man räknar. Den där "stora" rekylen kan ha varit våg 2 av nån sort. Eller så är våg 2 inte klar än, dvs våg 2.B pågår nu men då blir det nog en Running Flat med en sanslös uppgång som resultat. Skulle faktiskt stämma väl överens med lång-tradarns iaktagelser i #3.

Sen har jag påstått att Ryska RTSI ska bli femsiffrigt nästa år (ca 1300 nu) och Det är ju ett grannland samt ett annat viktigt oljeland. Kan bli "värre" än man anar det här även om det kanske behövs en avkylning snart. 

Betr Ryssland såg det likadant ut för några veckor sen. Uppgång till ny ATH men med avtagande momentum och negativa divergenser. Vad hände? Jo Ivan blåste bort alltihop och gjorde en makalös tempoväxling uppåt.......

mvh

PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

0
Ogilla!
6
Gilla!
2006-01-25 00:08:55
Ladda ned

Kan vara "guldrusch" på g. Titta på OSX (oljeserviceindexet) korrelerar rätt bra med Norge och dom är rätt bra på olja och sånt.

Vågräkningen är mitt minst bulliga alternativ ;-)

Gäller att leta olja med samma intensitet som när man letade guld. Det varade några år för att sen ta slut, men av dom åren är det hälften kvar tror jag. Sen kollapsar efterfrågan på olja och därmed faller hela oljesevicebranschen, men det tar vi sen ;-) 

mvh

PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-01-25 02:04:03
#5 First Securities (norsk mäklarfirma) tror på fortsatt många goda år för oljeservicebranschen, närmare bestämt 7 år, ja t o m fler än så : " Spår riggbonanza i 7 år Analytiker Jan Magne Galåen spår klondyke i riggsektoren i ytterligere syv år. Her er alle kjøpsanbefalingene. Artikkel av: Øystein Byberg (24.1.06 10:53) Analytiker Jan Magne Galåen i First Securities har kjempetro på en rekke norske riggaksjer. Ifølge Finansavisen er Eastern Drilling, SeaDrill, Fred. Olsen Energy, Scorpion Offshore og Awilco favorittene. Det spås klondyke i sektoren i syv år. Etter det kan det fortsatt blir gode dager for næringen. " http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?id=206290&cat=116 Dock får man väl beteckna Oslobörsen, och inte minst dess oljeservicerelaterade aktier, som högt värderade för tillfället. Jag läste att Ragnhild Wiborg på Pecunia (arbetade tidigare på Odin fonder) ansåg norska riggaktier för dyra och rekommenderar i st amerikanska riggbolag f n.
0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-01-25 08:22:08

#6 Här kan man läsa om vad ODIN tror om branschen. Själv ligger jag tung i ODIN Offshore, men jag hade inte läst detta innan jag gick in för jag använder TA jag ;-)  

mvh

PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

0
Ogilla!
8
Gilla!
2006-01-25 16:33:30

Från det norska gräsrotsperspektivet kan rapporteras att landet går för högtryck. Spendrar halva min arbetstid här fn. 

Kan berätta att hyttemarknaden (stug) är mycket het. På vestvidda (västra delen av Hardangervidda) säljs stugtomter för 800 k NOK, sammanlagt pris för att sätta upp en standardhytta är kring 2 miljoner NOK. Så nog har oljan smort de norska kugghjulen alltid. Standardfamiljen åker på åtminstone en utlandstur till varmare breddgrader den mörka delen av året.

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-01-30 07:37:09

TA Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-02-05 11:47:57

Dagens TA Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
7
Gilla!
2006-02-06 17:35:58

Dagens TA Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-02-06 18:43:48

#11   Ajaj 

Tack Stefano.

mvh

PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-02-08 09:22:32

OBX fick tydligen ribbskräck, nu ner 2,5%! 

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-02-09 20:06:22

#8

Läs mer om hyttehypen i norska Aftenposten.

"Med kvadratmeterpriser opp mot 40 000 kroner for nye hytter midt i smørøyet suser Ola Nordmann inn i alpinbakkene."

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-02-12 13:05:20

Söndagens TA Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
6
Gilla!
2006-02-12 13:28:57

jämför man norge med sverige så ligger norge mil efter oss i kunskap på räkna på bolag. Drar den slutsatsen efter två ex. jag vet. Ena gällde firman pareto.

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-02-16 19:28:47

Skagen fonder svarar på frågor:

Undrade själv om Gazprom 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-02-19 13:29:19

Dagens TA Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
7
Gilla!
2006-03-05 13:20:26

Dagens TA Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-03-12 09:52:50

Hegnar TA idag 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-03-19 13:13:03

TA idag Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-03-23 18:44:06
0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-03-23 18:59:50

#22 hehe. Tack Stefano

Stämmer bra med min analys av det Norska energiindexet OSE10 (annan sträng)

Sen i somras tycks en månadscykel ha varit aktiv. Man ska köpa runt den 15:e och sälja första börsdagen i månaden efter. Man tjänar inget på det jämfört med att ligga inne hela tiden, men man halverar risken och hade undvikit det där fallet i höstas.

Så det blir till att byta bort sin ODIN Offshore om drygt en vecka då.

mvh

PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-03-24 13:36:14
0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-03-24 22:41:13

#24

Jo, norska aktier är alltid så trygga när norska analytiker och mäklare rekommenderar dem ...  :-)

Norge har fått börshybris dessvärre...



0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-03-29 09:34:14
0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-04-02 11:02:18

Söndagens TA Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-04-09 11:44:43

TA idag från Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
6
Gilla!
2006-04-23 09:08:49

TA idag Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-05-21 16:58:07

TA Hegnar idag  

Mvh Stefano, halsar fran Kreta

4
Ogilla!
0
Gilla!
2006-05-21 17:14:35

#3

Jag har bott i Norge i fyra år kom hem för en månad sedan, jag tycker inte det är någon skillnad jämfört med Sverige.  Du pratar bara nonsen.

Mvh sverige

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-05-28 10:38:19

TA idag från Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-05-28 11:43:40
0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-06-04 14:09:33

Hegnars TA idag 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-06-11 10:56:51

Ta Hegnar idag 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-06-18 11:25:34

Hegnar TA idag 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-06-25 10:51:25

TA idag Hegnar 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
6
Gilla!
2006-07-02 19:47:43

Henars TA idag 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
6
Gilla!
2006-07-09 10:38:15

TA Hegnar Idag 

Mvh Stefano

0
Ogilla!
7
Gilla!
2006-08-13 10:52:42

TA idag Hegnar 

Mvh Stefano

Upp till toppen
Kommentera

 

Tjäna mer pengar på dina aktieaffärer

Bli medlem på Aktieguiden gratis på 30 sekunder.

Som medlem på Aktieguiden kan du:

  • Läsa träffsäkra tips och analyser från duktiga traders
  • Ställa frågor till och chatta med aktieproffs
  • Få gratis tillgång till en över miljon inlägg aktiehandel
  • Skapa egna privata forumgrupper

För att få delta i diskussionerna på Aktieguiden krävs att du verifierar ditt mobilnummer. Läs gärna mer om varför verifiering behövs.

 

Redan medlem? Klicka här för att logga in.