Orkan-info 7/8
Västindien: lugnt, ingen info
Östkinesiska havet: tre stycken områden som kommer att bli kustnära, SAOMAI är den som är störst just nu, vindstyrkor på kring 75 knop, och den beräknas att växa till sig rejält, Kategori 3+, minst 95, upp emot 120 knop innan den kommit fram till Okinawa eller Taiwan. Kan komma att gå i land nära Shanghai. Orkaner/Taifuner av denna storlek kan bli 20-30 km breda!
Det finns mycket offshoreriggar längre norrut i Gula Havet och Chilibukten utanför Beijing.
ett område som än så länge kallas 91L har uppkommit i Atlanten, 12°N 42°W alltså ungefär rakt norr om Brasiliens nordostliga kust, måttliga vindar (25 knop, 45km/h) än så länge, rör sig m 10-12 knops hastighet rakt västerut, mot Venezuelas nordliga kust (jag har inte hittat nån sammanställning för deras oljeområden, så jag har ingen aning om storleken, antalet offshore-riggar), men vindarna i detta område är av den arten att dom sveper upp mot golfen, ta en titt på den bifogade imponerande kartan, insamlade fakta över rörelsemönstren 1950-2005.
Kommentarerna lyder, detta tropiska lågtrycksområde övervakas noggrant de närmaste 36 timmarna, för exaktare prognoser.
Ett tropiskt ovädersområde som växer i styrka, omfattning, hastighet, vindbyar på mer än 64knop (119km/h) Benämns orkan av kategori 1 (på Saffir-Simpson-skalan) och tilldelas ett namn i den förutbestämda bokstavsordningen...
2006 års atlant-orkaner kommer döpas i tur o ordning: Debby, Ernesto, Florence, Gordon, Helene, Isaac, Joyce, Kirk, Leslie, Michael, Nadine, Oscar, Patty, Rafael, Sandy, Tony, Valerie, William...
och liksom förra året så beräknas namnen ta slut innan orkansäsongen är över.
watch this space for more exciting info...
Maria har bara timmar kvar till japanska sydkusten, kursen är något förändrad så att det kanske inte kommer märkas allt för mycket i Osaka-regionen, bara som regn och ökad blåst vartefter dagen går. "Hon/Den" var under natten tillfälligt en Kategori 1 "Taifun" men mattades av iom lite kallare vatten, och djupare hav. vindstyrkan är nu uppmätt till 110km/h och byar kring 140km/h, centrum rör sig rakt norrut mot Shingu med 15km/h o beräknas vara över land före kl. 9 ikväll lokal tid. max vågstorlek beräknas till 22ft, 6.7meter. molnområdets/ovädrets storlek 445 km ?!?!? (diameter/omkrets??? stort är det iallafall)
inget nytt ifrån Karibien. Lågtrycken och strömmarna i vattnet från Kap Verde mot sydamerika övervakas. och även resterna av Chris, som finns kvar över Cuba.
jag har upptäckt att jag skrivit lite tokigt om uppmätta vindhastigheter tidigare, det finns en term som heter Maximum Sustained Winds (1-min average) och den förkortats lite olika på de olika sajter jag fått info om, så jag har uttytt det som maxvindbyar, men det är alltså en genomsnittlig siffra på vindstyrka. så vindarna i de kraftigaste byarna är alltså ca 25-50% starkare än Max.Sust.W.
det är alltså så att orkaner har ett område där de vanligast uppkommer, från 10°N till 20-25°N, o motsvarande på södra halvklotet. sällsynta fall kan växa till sig så långt norrut som 35°N, aldrig kring ekvatorn. Och endast 2-3 orkaner på de senaste 55 åren har existerat i södra Atlanten. de flesta och kraftigaste "bor och härjar i" stilla havet, men de som uppmärksammas mest är ju såklart i mexikanska golfen.
Nederbördsprognos Maria, de kommande 24 timmarna kan innebära upp till 300mm regn över Japans sydkust mellan Osaka och Tokyo.
Bopha har mattats av något ca 45knops vindar och har tagit en något sydligare kurs, över södra taiwan. Det bor ca 2 miljoner i området. och längre bort mot hong kong i sydkinesiska havet finns en del oljeriggar.
Maria har också ca 45 knops vindar och har fått en skjuts med vindarna och strömmarna som passerar japans södra kust mot nordväst, så det verkar som epicentrum för stormen inte kommer komma in över land, det bör alltså inte vara nån fara för värre skador för fastlandet.
Saomai har vindstyrkor på mellen 90 o 100 knop, och kommer förmodligen att passera väldigt nära Taipei på Taiwans norra spets under e.m/kvällen/natten imorgon.
en animerad satelit-illustration (som förhoppningsvis kommer uppdateras automatiskt)
http://www.typhoon2000.ph/activeflash/stormloop.htm
---
intet nytt på västfronten
Avrundning/avslutning av denna tråd och de stormar som ingått:
91L har mattats av långt öster om barbados.
Maria har passerat utanför Tokyos kust, utan större känningar.
Bopha är också svagare, är mitt mellan Taiwans sydkust och Hong Kong. Det är inte så varmt vatten i området, så ingen risk finns att den ska växa till sig igen.
Saomai däremot växer och ökar i styrka, 125-135knops genomsnittsvindar (mer än 220km/h)
kommer passera strax norr om Taipei, och om ca 24 timmar börja kännas av på Kinas fastland som en Kategori 5-Orkan/Taifun. närmaste stad att drabbas är Fuzhou i Fujian-provinsen. Man bör inte vistas utomhus där alltså... hoppas att info går ut till alla boende i området.
Ny Orkan-tråd dyker upp, ställ gärna frågor också, jag håller på att lära mig allt om dessa fenomen och forskningen kring (misslyckade motmedel o dyl)

Visa sida
Ogilla! 14
Gilla!
Maria har cirka 24 timmar kvar tills den känns av i storstadsområdet Osaka, minst 18miljoner invånare + förorterna Kobe osv... beräknas att ha vindar med mer än 55knop, mer än 30m/s, med otur i vindarna så kommer denna kanske att passera två gånger över Honshu, el. NV mot Hokkaido
Saomai kan också få en mer nordligare väg, mot Shanghai eller vända upp mot NV innan den blir så allvarlig på Kinas kust. men då kan den orsaka desto större skador upp mot Korea. Saomai har alltså prognoser på 110knop, mer än 60m/s i byarna...
cirka 100 läsare och bara 9 klick? ointressant info?