US kräftsäsong
Den 19 Juni skrev jag som lite längre prognos:
Köp till sillen, sälj (och blanka) till kräftorna och köp till Mårtengås.
Jag skrev också senare att jag skulle vilja ha upp Nyse till 62% fibben av nedgången plus att sommaren troligtvis skulle bli stökig och bökig fram till nästa nervåg börjar.
Och det ser faktiskt ut som om det mesta av det kan bli rätt. Vi har haft en slagig flat rörelse under sommaren för dom flesta index (dock fallande bottnar för Nasdaq) och har nu uppnått 62% korrektion för Nyse.
OEX har dragit bäst under sommaren och har uppnått alla mål som finns för korrektionen. Nyse har brutit tidigare a topp, 62% fibben men dock inte C=A. medan SPX har brutit tidigare a topp samt var i går bara 3 punkter ifrån 62% fibben och C=A.
Det betyder att dom här i princip har nått dit dom borde och hela vågen sen 14 juni nu kan vara klar när som helst.
Indikatorerna visar också väldigt tydligt att första vågen upp från botten den 14 juni var smal och svag, samt att den senaste vågen är ännu smalare och svagare. Det här att c vågen upp är svagare än a vågen är ett riktigt stort varningstecken för en topp. Det är möjligt att vi saknar några punkter upp, och jag saknar lite en "tydlig" 4'a i c vågen. (Jo, det kan räknas som en running flat 4'a i den, men det jag saknar är den typ av 4'a som är helt "uppenbar och säker" för att säga att den har 5 vågor klara).
En del av dom korta indikatorerna är också uppe på vändningsnivåer och indikerar att vi kan ha en topp när som helst. Dock skall sägas att jag har rätt få korta divergenser i den senaste vågen (fast det är ju inte alltid vi får det).
Så slutsaterna av detta är att c vågen upp från 18 juli nu har nått sådana nivåer att den kan vara klar när som helst. Det dock finns inget som säger att den måste vara det, bara att den kan vara det.
Detta i sin tur fullbordar en flat korrektion sen den 14 Juni, med allt svagare och smalare ben upp.
Det här betyder inte att det rasar ner i dag eller i morgon och det kan mycket väl fortsätta upp några dagar till, men det innebär att allt är färdigt för en ny nervåg. Som kan starta direkt eller i nästa vecka.
Och det räcker för mig för att öppna den amerikanska "kräftsäsongen" enl prognosen ovan.
Givetvis måste vi vänta på nedgångskonfirmeringar i form av kraftiga nerdagar, kanaler etc, innan vi börjar gå korta för vi har inga säljsignaler än, men kräftsäsongen är härmed öppnad.
Vänta in säljsignaler och konfirmeringar, men var beredd att korta (och ligg för guds skull inte långa annat än daytrading och med tighta SL's för existerande swingar, för risknivån är väldigt hög nu). Första målet för nästa stora våg ner ligger ju vid 1160-1170 för SPX (med ytterligare potensial på nersidan) och klart mer för tex OMX, så det är ju inge kul läge att ligga lång om den börjar nu.
En liten komplikation som ger lite osäkerhet i mellanperspektivet och öppnar upp för en mer komplex korrektion är den grymma svaghet som nasdaq (och till lite mindre del Sml och Mid caps) uppvisat. Å ena sidan är ju detta väldigt negativt i det längre perspektivet, och Sml caps och Mid caps har varit leading och dragande indexes under hela uppgången. Men samtidigt gör det att dom inte fått den rekyl som dom "borde" fått. Det här betyder inte att dom måste ha en större rekyl upp, men det öppnar för en längre mer komplex korrektion. Det här är dock inte en prognos, utan bara något som vi bör bevaka. Och det innebär i vilket fall som helst en våg ner mot tidigare bottnar.
Inlägget är redigerat av författaren.
tack.
Nej tyvärr vet jag inte det. Och dom charten har tyvärr ett litet "fel" i sig. Nyse har ju ca 3400 issues och Nasdaq nått liknande. Tyvärr är en stor del av dessa issues inte aktier utan preferred stocks (räntekänsliga), bondfunds, warranter och massa annat "skräp". Framförallt bondfunds och preferreds rör ju sig helt beroende på räntan och inte så sällan tvärs emot börsen.
Av dom ca 3 400 issues på Nyse är bara ca 2 100, dvs ca 60%, vanliga aktier och ca 40% är andra issues. och dom påverkar givetvis McClellans Summation indexes (och oscillatorn, Ad lines etc).
Betyder inte att dom är värdelösa, men ibland ger deras charts lite felaktiga slutsatser och framförallt nivåerna för toppar och bottnar kan bli fel. Riktningen brukar dock vara rätt hyfsad så den kan man ofta använda. Men som du ser i bifogat chart så får man ofta olika divergenser om man använder all issues eller bara stocks (mina är bara ordinary stocks), så man får vara rätt försiktig med slutsatserna av just divergenser och liknande om man använder "all issues".
Jag skall dock säga att vad jag vet är det bara Lowrys som rensar för alla non stock issues i sina data och tom mcoscilator.com har i alla fall tidigare kört med alla issues. Fast då och då kunde man också se att dom ibland drog felaktiga slutsatser av dom.
Så viss försiktigthet och inga divergensanalyser är att rekommendera om man använder stockcharts charts.
(enkel fråga, komlicerat svar blev det visst av det)
Aldur, en bild på DJIA apropå vårt tidigre resonemang.
Har infört en ny typ av våg "Leading Impuls" som kan inträffa i våg 3 och tillåter överlappande vågor. De finns ju Leading Diagonal och Ending Diagonal så varför inte denna som tillåter övelappande vågor i våg 3?
Våg 1 är kraftfull, våg 3 svagare (stödlinjen från start via våg 2 bryts i våg 4) och till sist en ED som är ännu svagare och når inte ens upp till det "nedvinklade" taket.
Här är 3=1 och kanske blir 3 till 5 = 1,618 x 1. Rätt fina relationer trots allt.
Det här skulle förenkla EWP-nörds-tillvaron rätt avsevärt, eller hur? ;-)
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.
#4 För den som kanske inte hängde med så skriver aldur i #0:
"Detta i sin tur fullbordar en flat korrektion sen den 14 Juni, med allt svagare och smalare ben upp."
En Flat ska vara en 3-3-5-rörelse, dvs det sista benet upp ska vara en impuls vilket det också är i enlighet med #4. Aldur inte visar DJIA men jag tycker den har snyggast räkning av alla indexen just nu.
btw. Tack för alla fina analyser Aldur.
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.
Ja, den räkningen har jag inga problem med alls. Tvärt om är den en idealisk 5 vågs räkning om man tittar på vad det är för typ av våg. Och var som verkligen sker bakom kulisserna.
Vad vi pratar om är ju en liten c våg i en flat som avslutar en B våg upp, det betyder ju att vi ska ner i en rätt ordentlig större C våg. En c våg i en flat ska ju vara allt svagare och smalare då allt fler aktier börjar rulla över i nedgång.
Och att det ger en snabb 1'a våg, en hackigare och tveksammare 3'a våg och sen en ED som 5'a är ju närmast idealiskt.
Jag hade inte heller haft några problem med overlapp mellan 4'an och 1'an, eftersom det stämmer in på skeendet med en avslutande allt svagare och smalare våg upp. En c våg i ett större B eller en 2'a är ju en terminal rörelse då den avslutar rekylen innan en större rörelse i andra riktningen.
Visserligen ska vi kalla den för en "impuls" med det är ju igentligen fel. Det är inte en rörelse med den längre trenden. Det är en avslutande 5 vågsrörelse som går mot den längre trenden. (Och varför skulle den då se ut precis som en impulsiv rörelse med trenden). Det är ju en avslutande våg, en "terminal". Och då kan man inte ha samma krav som på en ren impuls med trenden.
Så din räkning på Dow visar ju väldigt bra vad som sker på marknaden. Så den köper jag utan problem. Tycker den är närmast idealisk faktiskt.
Att jag skrev att jag saknar en tydlig 4'a är mer för att vi har en högre botten vid 4.c än 4.a för dom andra indexen och inte lika fin ED. Det betyder inte att räkningen inte stämmer, bara att jag vänder på det. En extremt tydlig 4'a hade gjort att jag hade haft med räkningen i "bevis-avdelningen" nu är den inte tillräckligt ren och tydlig för för dom andra indexen för att jag ska använda räkningen som "bevis" för en omedelbar topp.
Hade alla sett ut som Dow hade det varit en annan sak.
Inlägget är redigerat av författaren.
Aaaargh.
Jag måste säga att Amibrokern är i mångt och mycket ett makalöst bra TA program, och milsvitt bättre än alla andra i samma prisklass.
Men då och då händer dom mest besynnerliga saker. I dag funkar ena databasen (Nyse, spx etc) precis som vanlig, medan för den andra så har helt plötsligt alla preferences, charts, färger, etc gått tillbara till leveransstatus, och templates för den databasen är borta??
Tack och lov finns datan kvar, fast den visas inte. Så det är bara att bygga om den och få in rätt chart och inställningar. Stöööön.
Så ingen analys idag, fast det hände ju inte så mycket i går. Se upp för jobb datan i dag som kan ge en trigger både upp och ner om den avviker kraftigt från estimates.
#5 Tack för kommentarerna Aldur. Och så bra att vi är överens ;-)
En synpunkt dock: Du skriver "...ner i en rätt ordentlig större C våg" men tidigare har du skrivit nåt om "konfirmenad trea" dvs det är inte en stor ABC ner utan istället en WXY där X är på väg att bli klar.
Nu spelar det ju inte så stor roll för tillfället, men senare blir det viktigt eftersom det hela kan bli klart efter tre vågor ner, inte fem.
mvh
PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.
mojas jag får återkomma med den större räkningen, det jag skrev var mer som exempel. Och alltid trevligt att vi är helt eniga. Vi har just trashat lite grundläggande ewt regler och ingen protesterar ;-)
Jobbsiffrorna var ju bra. Dvs bra för "spekulera på fed" massan, och där vet vi ju att just fed besked och spekulation på slut på höjningar kan ge rätt stora reaktioner (titta bara på jan rycket).
New jobbs 113' var ju mindre än väntat, men nästan exact på 3 månaders snittet så det låg på samma nivå som dom senaste månaderna.
Det stora "glädjeämnet" var ju att arbetslösheten steg från 4,6% till 4,8% (ie. "nu höjer inte fed"). Det var dock en liten schimär för samtidigt så ökade andelen av befolkningen som har jobb i USA.
Vad som skedde var att folk som tidigare inte "räknats" med som varken arbetskraft eller arbetslösa, nu antingen börjat söka jobb eller fått jobb. Och då steg arbetskraftsiffran och även arbetslöshetssiffran. Så det är igentligen inte fler som blivit arbetslösa, med det är fler som nu aktivt söker efter jobb. Folk som gett upp totalt tidigare har nu sökt sig tillbaka till arbetsmarknaden.
Men kan siffran glädja börsen så är det ju trevligt, även om den var lite av en schimär.
Den siffran som var mindre trevlig är fortsatt löneökningstakten. 3,8% för houry och 4,2% för weekly pay på årsbasis. Den här siffran är uppe i 99-00 nivåer och den har stigit väldigt snabbt, vilket inte är riktigt bra.
Inlägget är redigerat av författaren.
Snygg reversal ID i charten det där. Fast det var ingen äkta reversal eftersom det var terminshandlarna som spekulerade upp terminerna och börsen sen bara inte confirmerade.
Men det fick upp tom RUA (Russell 3000) till sina mål och rörelsen från toppen är nästan idealisk nu. Så vänder det ner nu så är det så perfekt som det kan bli.
Nu har vi fed möte nästa vecka och det är en av dom få tillfällen som har sån kraft att den kan förlänga och förändra vågor så vi får se vad den ger.
Rörelsen ID gav ju entry för lite korta, men i day har vi ju inga säljsignaler än. Så där får vi vänta.
Inlägget är redigerat av författaren.
Igentligen är utvecklingen rätt ironisk. Det senaste året så har det varit ett hysteriskt fokus på fed och "när ska fed sluta höja", och tom bara minutes i jan gav ju ett rally på den spekulationen.
Och så har det varit hela våren, minsta indikation och spekulation på att fed ska sluta höja har gett små rallyn.
Och så slutar fed..... och då händer ingeting ;-)
Det är inte lätt när "spekulanterna" på börsen får för sig nått.
Lite tidigt för att säga nått om längre effekter, men det har inte uppstått någon som helst styrka efter beskedet i alla fall. Bredden är fortsatt svag och sml caps och mid caps faller. RUT har fallit bra den senaste tiden och är faktiskt redan nära förra botten.
Gårdagen var en typisk rapportdag, en liten del tech (och stora large caps) drog upp i öppningen på goda rapporter medan bredden föll.
SPX hade 70% declining stocks men bara ca 50% nervolym. NDX var ännu mer extrem med 55% declining stocks samtidigt som den hade hela 70% uppvolym.
Extrema divergenser och bara sånt som händer i rapporttider.
Överhuvud taget så är det en liten andel väldigt stora aktier som håller oss uppe och troligtvis mycket på rapporterna medan resten av börsen bara visar svaghet. Vi får se om det här räcker för att hålla emot lite till eller om nedgången accellererar, men i längden är det ju negativt.
Och några styrketecken går inte att finna än.
Inlägget är redigerat av författaren.
aldur jag har inget att tillföra....du är så jäkla bra :-)
mvh edvin
OOOtroligt bra, skulle jag vilja säga! Både innehållsmässigt och formuleringsmässigt!
MVH Nisse45
Usch, nu gör ni mig generad igen. Fast det är kul om nån uppskattar det.
Bästa bilden på hur extrem divergensen mellan stora large caps och resten av börsen är är nog RUA's likaviktade index. Har faktiskt svårt att hitta en lika stor divergens. Visserligen har det hänt att en "positiv" divergens för stora large caps har triggat en fortsatt uppgång, men det är attans sällsynt. Och då har det skett på positiva "spekulationsnyheter" som fed minutes i jan.
Förklaring i chartet.
Efter att ha läst om RUA:s viktfördelning är det inte konstigt att RUA och RUI:s
indexkurvor är så lika .
Kan bara hålla med #11 och #12 .
Ja, dom är väldigt lika. Ska jag göra en liten rättning så är det att jag skrev att dom största 100 aktierna står för ca 45% av RUA's viktning. Det är inte helt rätt för det är dom 100 OEX aktierna som står för ca 45%. Och dom är ju faktiskt inte dom största 100 aktierna även om vi ofta kallar dom det. Dom 100 verkligt största aktierna står för en större andel än 45%.
OEX är ju bara dom 100 största aktierna av SP 500, och SP 500 är ju inte dom 500 största aktierna utan ett "urval" av stora large caps. (I själva verket saknas ca 100 av dom 500 största aktierna på marknaden i SP 500. Och den minsta SP 500 aktien ingår faktiskt i RUT dvs är en Sml cap aktie. Medan den största SP Sml cap aktien faktiskt är ca 10 ggr större än den minsta SP500 aktien och ingår i RUI ;-)
Vilkterna är som följer (dom här ändras givetvis med indexrörelserna men brukar hålla sig inom några procent av detta):
RUA (3000) står för 98% av US total equity capitalisation.
RUI står för 92% av RUA's vikt. (inte konstigt att dom rör sig lika ;-)
RUT står för 8% av RUA's vikt.
Dom 50 största aktierna står för 37% av RUA's vikt.
Dom 200 största aktierna står 64% av RUA's vikt.
SP 500 står för ca 75% av RUA's vikt.
OEX står för ca 45% av RUA's vikt. Jämför man med att dom 50 största står för hela 37% av RUA's vikt låter det rätt lite, men det beror på faktumet att OEX inte är dom 100 största aktierna utan "utvalda" stora large caps.
SP 400 Mid cap står för ca 8% av RUA's vikt (mest små RUI aktier faktiskt)
SP 600 Sml caps står för 4% av RUA's vikt (både små RUI och RUT aktier)
Nasdaq står för ca 23% av RUA's vikt.
Dow står för ca 25% av RUA's vikt. (Så dow är nästan lika "stor" som hela Nasdaq i market cap ;-)
Eftersom RUA står för 98% av totala euity capen så kan man i princip säga att ovanstående siffror ockå gäller för indexens andel av totala US equity cap.
Inlägget är redigerat av författaren.
Tack aldur kanske man inte behöver plugga in alla dessa siffror men onekligen
intressant att hava en liten uppfattning om dessa olika förhållandena .
Dålig totalvolym igår i alla indexen, känns som andravågen från toppen skulle bli
komplex alt triangel vilket enl EW skulle betyda en "B"-våg och sedermera en C-
våg ner . Då skulle vi ha en ABC ner som borde vara en av flera, för inte kan vi
väl få nya toppar nu i denna konjunkturfasen?
En annan sak är ju att första rekylen från typ 13/6 var ju en klar korr (abc).
Flat var ju på tapeten ett tag men jag tycker nedgången från 4/8 inte ser
impulsiv ut.
Inlägget är redigerat av författaren.
Inlägget är redigerat av författaren.
i 8 månaders tid har nästan alla uppgångar i USA av värde haft anknytning till förhoppning om att de ska sluta höja räntan, nu när de slutat blev de såklart sell the news, inga fler förhoppningsrallyn kan vi få nu eftersom de slutat, det enda som återstår är en rädsla att de kanske ska höja igen om det kommer hög inflationsstat
ibland undrar man hur begåvad marknaden egentligen är
För att återknyta till #15 så är det kanske ingen tillfällighet att "vi" använder oss av SPX när vi speglar börsen har här grafer som jämför SPX,RUA och RUI och man kan väl säga att man är inte helt fel ute om man använder SPX som mycket riktigt aldur alltid har gjort.
Betg, nej du har helt rätt, nedgången från 4/8 ser inte impulsiv ut, och är rätt tveksam.
Hela vågen upp från den 14/6 ser ju väldigt fin ut som en fördig abc (ev med lite otydlig 4'a i C't). Men den tveksamma nedgången öppnar i alla fall för fortsatt sidorörelse.
Möjligt att det är positiva rapporter för stora large caps gett tveksamheten i nedgången och "håller emot", men också möjligt att vi skall fortsätta i en mer komplex korrektion. Vi har i alla fall inte fått någon nedgångsdag som gett säljsignaler i day än.
Sen är ju bredden nått hysteriskt svag och för RUT, SP sml caps, och mid caps (och även RUA) så har ju många indikatorer redan brutit senaste botten.
Så frågan är mer hur komplex och lång den här rörelsen blir innan nästa våg ner. Omöjligt att säga. Kan bli att toppen den 14/8 blir den högsta och att indedningen bara är tveksam, kan bli att det blir en mer komplex korrektion.
Vi saknar ju fullständigt styrka, men innan vi får en mer accellererande nedgång och stora large caps håller emot så har vi heller inga klara signaler på direkt nedgång. Bara att sitta lugn och vänta.
mange, vad är det dom säger " individer kan vara intelligenta och förståndiga, men som grupp är människor emotionella och dumma". Förklarar ju en och annan rörelse på marknaden ;-)
Inte mycket att säga om gårdagen.
Se upp lite idag och i morgon med OMX tradingen vid 14.30, PPI kommer idag och CPI i morgon. Behöver inte ge någonting, men är inflationssiffrorna klart positiva eller negativa så kommer det att driva på rejält, för det påverkar ju både utsikterna för ekonomin och lönsamheten samt kommer att ge fed spekulation.Viktigaste siffran är ju CPI i morgon.
Klart positiva eller negativa siffror kan ge tenden för den närmsta tiden. Fast då krävs ju att dom är klart positiva eller negativa.
Men det betyder ju att det är onödigt att ta nya positioner även i sverige fram till efter statten.
Inlägget är redigerat av författaren.
IC på DI har, senast mån 14 aug - då han pratar om 900 i sp på sikt, givit uttryck för att en höstuppgång efter en höstbotten endast skulle vara tillfällig. Det måste vara någon fundamental skillnad i din och hans bedömning. Du tror en A-B-C och han den 1-2-3-4-5 ned?
Momentum
Om han säger 900 som definitivt mål så har vi det, annars inte.
Jag har nästa mål på 1160-1170 (ev 1140) fast målen kommer att påverkas av när uppvågen verkligen tar slut, jag har också en botten i höst runt okt och därefter en våg upp. Den rörelsen sen toppen i våras blir en ABC och en färdig våg som avslutas i höst.
Om vi har tur så räcker detta som korrection ner. Men det är inte alls säkert. För här kommer en hel del in när det gäller ekonomin och utvecklingen i USA.
Jag kan mycket väl se detta som bara en första våg ner i en större ABC alt WXY. Vi får då en uppvåg efter höstbotten och därefter ytterligare nervågor under 2007.
Detta skulle definitivt ge att vi kom till 1050-60 målet som är nästa mål efter 1160-70. Potensiellt skulle denna våg kunna ta oss till 960-980 omrädet som är 62% fibben och tidigare bottnar, men 900 är det ärligt talat inget som talar för.
Så mitt bästa scenarie är en botten i höst 1160-70 (ev 1140), mitt värsta scenarie är att detta bara är första botten, och att vi skall ner till 1050-60 området för att sätta en botten 2007, med ytteligare potensial mot 960-980.
I dagsläget finns det ingenting som gör att jag kan se så långt in i framtiden (tycker det räcker med att försöka se vad som sker till i höst ;-) och skall vi vidare ner så måste vi också ha hjälp av en försämrad ekonomi i USA (och resten av Världen). Det är möjligt att vi ser början på det nu, men jag har inga kristallkulor som funkar inom det området, tyvärr ;-)
Så jag tar en våg i taget och det ger en botten i höst. Sen får vi se vad det är för botten då. Det lär nästa uppvåg kunna ge hyfsade indikationer på.
aldur, jag tackar alldeles lysande mycket. Nu ær jag med!
Momentum
PPI siffrorna var ju riktigt bra 0,1% för MtM och tom - 0,3 för Core PPI. Och det senare var ju något alla tog fasta på.
Att intermediate goods steg med 0,5% och crude med 3,1% var mindre bra men det var mindre viktigt för börsreaktionen.
Så det blev en väldigt positiv reaktion och RUA, RUI och SPX hade >90% dag och Lowry's 90% upside day (egenberäknad). Nyse, sml caps, och RUT hade uppvol runt 88% så dom kom in lite svagare (dock även det väldigt bra).
Utan tvekan drog large caps mycket på spekulation på dom bra siffrorna, men bredden var bra och uppgången var solid (dock utan ökande volym). 90% dagar har det gått inflation i och vi har haft en del som inte resulterat i speciellt mycket men kombinerar man trycket upp igår men den svaga och tveksamma nedgången så varnar det definitivt för fortsatt uppgång.
Dock ska vi komma ihåg att uppgången berodde på väldigt bra stattistik, så CPI statten idag blir väldigt avgörande. Bra siffror även idag kommer att elda på och ge en fortsatt våg upp. Väldigt negativa siffror kommer givetvis att punktera rallyt.
Men som sagt, del tveksamma och svaga nedgången plus uppgången igår lägger en positiv bias på börsen nu. Och som sagt sen senaste toppen, vi har inte fått några säljsignaler i day överhuvudtaget än, och bara det är en varning för björnarna att korrektionen inte är klar än.
Inlägget är redigerat av författaren.
Hmm, lite svårare att förstå reaktionen på dagens siffror (terminerna har skuttat upp 5p i skrivande stund)
Est för CPI var 0,4% och core 0,3%. Outcome var 0,4% och 0,2%. Och det ska väl vara att core kom in på 0,2% mot estimate (och previous) på 0,3% som marknaden reagerar positivt på.
0,3% är dock en rätt orealistik nivå, för det ger en års compunding på 4,2% ;-)
12 månadersnivån för Core steg faktiskt till 2,7% från 2,6% i juni, så core inflationen sjunker inte, den stiger och ligger fortsatt över fed's comfortlevel. Compunded 3 month annual rate för core ligger på 3,2% vilket ju är negativt.
Hela CPI sjönk dock lite till 4,1% från 4,9% vilket var positivt, årstakten efter 7 månader är dock fortsatt hög på 4,8%, och compunded 3 month annual rate är 4,5%.
Så inga speciellt bra siffror faktiskt, och väldigt negativt att core nu är uppe i 2,7%. Reaktionen är lite besynnerlig och får nog skyllas på att 0,3% var ett överdrivet (och i längden orealistiskt) estimate.
Inlägget är redigerat av författaren.
i bland är så men vad ska man säga .de köper.
jag fattar inte hur det går upp börsen med detta sifrorr.
#25
Det enda logiska är att sätta ihop effekten av ett sjunkande PPI med ett ökande CPI och en tanke till börsförstärkningen efter CPI-statistiken är att inflationen ökar och då har alltså företagen höjt sina priser samtidigt som produktionskosnaderna har minskat...eller ökade företagsvinster: Bingo !
mvh/viotto
Nä, den logiska förklaringen är att marknaden "ville upp" och då läser den statt med rosafärgade glasögon ;-) Då ser vi bara det positiva och hoppar över det negativa. Ditt resonemang, viotto, tar rent för lång tid att gå igenom för en börshandlare ;-)
Den här var ju ingen höjdare heller:
WASHINGTON, Aug 16 (Reuters) - The pace of U.S. home building fell more than expected in July as builders broke ground on single-family units at the slowest pace since May 2003, according to a government report on Wednesday.
The Commerce Department said housing starts fell 2.5 percent in July to an annual pace of 1.795 million units, from a downwardly revised 1.841 million unit pace in June.
Economists had expected July housing starts to decline to 1.805 million units from June's originally reported 1.850 million unit pace.
Permits for future groundbreaking, an indicator of builder confidence, fell 6.5 percent in July to a 1.747 million unit pace, the slowest since August 2002. It was the biggest monthly decline since September 1999.
Det ska ju dock sägas att även om CPI siffrorna inte var speciellt bra, så var dom ingen katastrof och man kan hitta positiva signaler om man vill, så vill marknaden fortsätta i gårdagens positiva spår så gör den det.
#28
Så synd då att min hypotes inte faller börshandlarna på läppen, utan att de reagerar känslomässigt eller vad det nu beror på.
Och extra synd är den korttänkta reaktionen...för då hinner dom väl inte dra några slutsatser av dina genomtänkta analyser:))
mvh/viotto
Det är nog lite för tidigt att se vart vi tar vägen gällande OMX. Som jag anser behövs det större anledning att klättra över 980 än denna stat. Hoppas vi slår i taket där.
mvh
viotto, i den långa reaktionen så följer dom nog dina resonemang.
Det här var mer den direkta reaktionen på statten och då reagerar ju börsen ibland "utan att tänka" ;-)
dagens siffror var väl iofs inte totalt usla men de var ju helt klart inte bra heller, gårdagens siffror berodde ju till övervägande stor del på sänka priser på bilarna, av de "analytiker" jag läste kommentarer från tycket de flesta att det inte alls var särskilt bra siffror egentligen och definitivt inte så bra som marknaden fick för sig, det verkade mest vara en fråga om att marknaden desperat ville söka efter nåt positivt och när de väl lyckades hitta något som kunde tolkas så så blev reaktionen ganska överdriven, inte för man ska slåss mot marknaden, tog själv några stoppar igår men några ev uppgångar står jag utan att tveka utanför här, väger man in en riskbedömming mot potentialen så blir beslutet väldigt lätt
Fortsatt rätt bra tryck, och det här börjar mer och mer se ut som någon form av "nytändning".
Det här betyder inte att jag ändrar min syn i det längre perspektivet på något sätt, men i det korta så kan det innebära fortsatt uppgång.
SPX, OEX, RUI, RUA och Nyse bröt tidigare toppar vilket öppnar upp lite på ovansidan. OEX är faktiskt bara 1,05% från tidigare 5 Year high. Så den kommer med all sannolikhet att bryta den tidigare toppen (till alla tjurars glädje).
Räkningsmässigt öppnar det ju upp också för en massa alternativ. En sak som "saknats" lite tidigare är en tydlig 4'a i sista c vågen, och den nuvarande uppgången ställer ju genast frågan om det är det vi haft, och nu har en klar C 5'a.
Det ser faktiskt tveksamt. Uppgången dom senaste dagarna har varit lite för stark för det, och på många sätt har den haft bättre bredd och bättre uppvolymstöd än den tidigare delen av vågen upp. Ovanligt att en C 5'a beter sig så. (och det ger en väldigt ful C.3'a)
Så det ser faktiskt ut som en liten nytändning, nasdaq har också rasslat på betydligt bättre nu än tidigare vilket är bulligt. RUT, Sml caps och Mid caps är fortsatt svaga, men det ska dom ju också vara i en upprekyl.
I det längre perspektivet har ju inget ändrats, och jag tror att jag redan tidigare varnat för att det fanns en möjlighet att korrectionen skulle bli lite mer komplex. Möjligt att det är det som är på gång nu.
Inlägget är redigerat av författaren.
Så, då har vi i alla fall klarat av 1 st 4'a i vågen upp i vågen sen den 10 augusti, men det ser ut som det kan behövas nån till. vad som är klart är dock att vi närmar oss slutet på den vågen.
Och det gör att det faktiskt finns stt teoretiskt alternativ att hela korrektionen är slut. Jag ska direkt säga att det INTE är mitt huvudalternativ, men det finns tillräckligt mycket för att man inte ska ignorera det.
Vi har i så fall precis klarat av en c.5'a som avslutar våg B upp, och därmed hela korrektionen. Det är inte världens renaste räkning, men den är klart möjlig. Det som talar för den är kilformationen för tex SPX samt att vi uppnått alla mål som rekylen bore uppnå.
Det som talar emot den är styrkan i den senaste vågen. Den är lite för stark och för bred för en normal c.5'a.
Det andra alternativet är en wxy korrektion är vi ligger någonstanns i (c) vågen inom större [y]. (c) är fortfarande rätt kort så den kan mycket väl fortsätta upp en bit till. Det som talar för detta är som sagt styrkan i senaste vågen plus utseenden på inte minst nasdaq, sml och mid caps. Dom har haft betydligt mindre rekyl upp, och nasdaq ser ut att kunna behöva lite längre rekyl.
Det skulle då i det stora perspektivet från maj ge en flat våg för SPX och OEX med troligt överslag för OEX medan Nasdaq ligger i en sharp nervåg.
Men som sagt, man är dum om man ignorerar möjligheten till en färdig korrektion även om det inte är ens huvudalternativ. Vi bör dock få bra ledtrådar i nästa rekyl ner. En svag nervåg (helst mindre än den förra ner till den 10/8) och vi håller på med en komplex korrektion och bör nog ta oss upp till tidigare toppar för SPX.
En accellererande våg ner (som snabbt bryter kilen) med höga 80% dagar för internals så är det dags att dra öronen åt sig. Så hög bevakning nu, även om det finns klar möjlighet för fortsatt uppgång.
Inlägget är redigerat av författaren.
swenlin har blivit bulle, iaf till nas. det lilla jag läst av honom tycker jag varit ganska balanserat o så. ur senaste chartwatchers:
The Nasdaq 100 Index has declined farther than the broader indexes, and it has been slower in turning around; however, this week the index has turned the corner, and appears ready for a continued advance. The only problem is that it has become short-term overbought.
To demonstrate, let's look at the first chart which presents our On-Balance Volume (OBV) Indicator Set. The Climactic Volume Indicator (CVI) measures extreme OBV movement within the context of a short-term OBV envelope for each stock in the index. The Short-Term Volume Oscillator (STVO) is a 5-day moving average of the CVI. The Volume Trend Oscillator (VTO) summarizes rising and falling OBV trends. These charts tell us if the index is overbought or oversold based upon volume in three different time frames.
The first obvious feature is the price breakout above the three-month declining tops line, which signals that the trend is turning upward. Next we can see that the CVI and STVO have both hit their highest level in a year. While this is evidence of the short-term overbought condition, it also implies that an initiation climax has occurred, an event that signals the beginning of a rally.
While the short-term overbought condition tells us to expect some pull back and/or consolidation, the second chart presents a positive intermediate-term picture. It displays our three primary intermediate-term indicators for price, breadth, and volume. As you can see, while the price index was making a series of new lows, the three indicators were either flat or trending upward, forming positive divergences. Also, you will note that all three indicators have been moving up from very oversold levels, and they have a long way to go before they become overbought.
Finally, most sentiment indicators we follow continue to reflect strong pessimism, which is bullish for the market.
Bottom Line: Currently, the indicators show us that the trend is turning up. Short-term conditions call for a "pause to refresh," but, once a short correction/consolidation is complete, intermediate-term conditions allow for the rally to continue for at least a few more weeks. Technical analysis is a windsock, not a crystal ball. Be prepared to adjust your tactics if conditions change.
Ja, jag kan hålla med honom. Det finns en del som tyder på att Nasdaq (och NDX) inte är färdiga. Det är ju det jag påpekat i ett par inlägg som försvårar analysen och som gjort att jag varnat för en mer komplex (och därmed längre korrektion).
Problemet är ju att SPX, OEX, RUI, och Nyse säger en sak och Nasdaq säger en annan. Men det går absolut inte att utesluta det han säger, och då blir det en längre mer komplex korrektion av det.
En sak som dock gör att jag så sakta börjar luta åt att det kommer ett slut inom kort är utvecklingen för SP Sml caps, SP Mid caps och RUT. Hade dom utvecklats som Nasdaq den senaste veckan hade jag ökat odden för en längre tids korrektion, men dom har inte vaknat till liv alls, och ligger kvar i en rätvinklig (fallande) triangel. Det gör mig lite mer tveksam för det gör att det bara är nasdaq som inte ser färdig ut, medan resten gör det.
Nåväl vi får se, och när det bara gäller Nasdaq så finns det som sagt en hel del som talar för det han skriver. Och dörren för en längre korrektion är definitivt öppen. Möjligt att wxy räkningen räcker för det.
Gårdagen såg fortsatt ut som 4'e vågsutveckling, en serie stigande 4'or för OEX medan just nasdaq och en del breda som RUA mer ser ut som en större flat 4'a. Internals stödjer också detta med svag bredd och nervolym.
Det ser väldigt mycket ut som en 5 vågsrörelse från botten den 10'e och den ska då bli klar under veckan när väl vi avklarat dom 4'or som behövs och efter en sista våg upp över senaste toppar. Det är som sagt osäkert vilken dignitet den toppen kommer att ha, och för större positioner ska vi givetvis ha konfirmeringar (och entry signaler från tradingmodellerna) fast det ser ut som det ev kan bli läge för lite agressiva (högrisk) shorts inom kort.
Inlägget är redigerat av författaren.
Inlägget är redigerat av författaren.
Liten luring där, med uppgång som bröt senaste toppen för OEX och sen en våg ner (under förra botten), som sen vände upp igen.
Neutrala internals dock och inget större tryck ner, och rörelsen var ju mycket triggad av Hr Moskow's prat om inflation.
Vi är ju nere på småvågor nu och dom är dels mer otillförlitliga och kan brytas av just fed snack och tung statt, men det ser fortfarande ut som 4'or. En serie stigande på OEX och en trolig triangel på Nasdaq. Nyse och RUA är lite svårare att räkna ihop, men det ser ut ut som någon form av flat sidledes formation, så oddsen talar fortsatt för att vi ska upp lite till.
Behöver inte bli så mycket, men det ser lite "ofärdigt" ut. OM vi får en snygg impulsiv uppgång idag är det dock dax att börja hålla ögonen öppna för reversals ID.
Det här är ju fortsatt bara en analys, dvs ett möjligt scenario, och indexen måste konfirmera rörelsen, men en uppgång mot 1305 som sen bryter under 1294 nivån för SPX hade ju varit fin. Vi får se om markanden har tänkt sig det här eller om den har nått annat på gång.
Inlägget är redigerat av författaren.
Jaha, det var visst för mycket begärt att vi skulle få en ren, tydlig och enkel räkning i 5 och 15 min ;-)
Dåliga housing siffror (plus lite IRAN oro) fick ner indexen och dom bröt därmed sina formationer och gjorde vågorna grumliga. Det kan fortfarande vara en 4'e våg inom vågen sen den 10/8, men vi kan också haft en klar 5'a med svag eller failed femtevåg. Olika index ger olika slutsatser. Och EWT är är framförallt ett bra instrument när vågorna är rena och tydliga. Nu är dom inte det så den korta räkningen kan vi glömma (som prognosinstrument) tills vi ser mer.
Möjligt vågen från den 10'e är klar, möjligt att den inte är det.
Vad man kan säga dock är att det i alla fall inte finns några signaler på någon större nedgång. Bredden var hyfsad, men inte stark, och nervolymerna var direkt svaga. Lite beror på den svaga totalvolymen som låg ca 25% under 30 dagarssnittet, men bara 62% nervolym är svagt och visar inte på någon kraftig utförsäljning.
Så signalerna tyder på att det bara är en rekyl ner. Digniteten mindre 4'a, eller en dignitet högre rekyl är som sagt omöjligt att säga.
Inga säljsignaler på lite längre sikt än i alla fall. Så swingmässigt är det bara att sitta still i båten (vilket är en tradingkonst det med ;-) och vänta på tydligare signaler.
(så nu ska jag läsa betg's spx inlägg där antagligen "rätta" räkningen finns ;-)
Inlägget är redigerat av författaren.
Garv.
Lika, ännu en gång ;-) Tom om 4'e vågen.
Våra datorer har helt klart upprättat nån form av telepatisk förbindelse ;-)
Kanske jag skickat en trojan ;) . Jag tycker det är trevligt att vi har en del
saker som vi bedömmer lika, annars är mina små inlägg inga riktiga analyser
utan mer lite dataupdate.
Analysen står du för.
Jovisst ;-)
När det gäller EWT'n så vet vi båda vem som är experten där ;-)
boko, ang din länk i chatten. Bara 4,75% ??
Stön, hela inlägget "fösvann".
Nåväl det mesta står i charten. Ni fattar själva ;-)
Liten RUI titt för omväxlings skull.
RUI är ju dom 1000 största aktierna i USA och alla vet ju redan att den står för ca 90% av US totala equity cap, mot SPX' ca 73%. Tänk vad ni lär er här ;-)
Intressant index för den täcker nästan hela cappen, rör sig rätt lika som SPX samtidigt som den är lite bredare, men inte har med rena småaktier.
Ser vi i det riktigt korta perspektivet så är den senaste nergången tveksam och svag med framförallt dåligt nervolymstöd, så det tyder på en mindre nerrekyl och att uppgången inte är klar. Lägger man till kilformationen och olika EWT alternativ (se betg's SPX sträng) så ser det troligt ut att vi ska upp i en våg till.
Om kilen sen bryts så skall den retracas på ca halva tiden (eller snabbare) så då kan det bli en rätt skarp nergång mot tidigare bottnar (obs inget som säger att det stannar där dock).
Det som tyder på en kil och att vi ska ner snart är ju bland annat den svaga uppgång vi haft under kilbildandet, vilket tydligt syns för tex AD line och Vol AD line. I det hela är det här faktiskt en nästan idealisk utveckling för en kil.
Vi ser också för tex new highs att dom faller från förra toppen till den senaste vilket visar på ett allt smalare bredd upp.
All in all så är min prognos att vi får en uppvåg till, den kommer antagligen att ge ökande negativa divergenser i indikatorerna (dvs vara ännu smalare) och sen efter en ny topp en bit över den senaste får vi ett brott ner. Och då får vi starten på nästa stora våg som ska ta oss ner till i alla fall en lite större första botten runt oktober (och har vi tur också en sista botten, fast det är för tidigt att spekulera om).
Prognoser är färskvara, men så ser det i alla fall ut just nu.
Inlägget är redigerat av författaren.
Du skriver i "min tråd" Spx att vi inte fått någon säljsignal i internals daily ännu
undrar bara hur du definierar den i så fall?
Kanske var otydligt, menar inte säljsignaler i daily (tex negativa divergenser) , utan en dag med säljsignaler i dagsperspektivet.
En skarp nerdag ofta efter en avstannande tveksam uppgång, där nerdagen faller med klart högre % än uppdagarna haft, samt med höga 80% eller 90% för decl och nervolym och en kraftig ökning i nervolym gämfört med tidigare nerdagar.
Intraday nästan alltid med en extreme running pattern ner, men det viktiga är höga 80% för internals, en lång nerstapel och kraftigt ökande nervolym.
Tack!
Jag vet att du inte gillar DJIA Aldur, men jag lägger in en bild på den här i alla fall, det törs jag väl?
Även här en kil, och diverse indikatorer "på fallrepet". Det får nog bara bli en kort sväng ned imorgon, (om det går ner), och sedan en ryckig uppgång. Annars är det nog klippt för denna gång.
MVH Nisse45
Garv,
helt OK ;-)
Du använder ju rätt tidshorisont och med "rätt" day värden. Och då är det ju inget fel på det. Tvärt om visar du ju hur man kan använda "även" dow.
Det är på längre sikt, eller med EOD beräkningen som det är ett jäkla kalkonindex ;-)
Plus att internals är osäkrare, och då tappar ju jag intresset direkt ;-)
Men rätt använt är det inget fel på Dow.
och nisse, Ashworth håller med dig ;-)
och än viktigare, börsen höll med dig också, nisse ;-)
SPX, DOW, OEX, RUI och RUA bröt senaste toppen med en uppdag som var starkare än nerdagarna och konfirmerar därmed analysen om en våg till upp.
EWT mässigt är det svårare att få till den senaste vågen som en impuls, men där får utveckligen visa vad det är.
Vad som också kan sägas är att trots att gårdagen var starkare än nerdagarna och med rätt bra internals (höga 70% tal, och vissa index över 80%) så skedde den med bedrövlig volym, ca 25% under 30 dagars snittet.
I det riktigt korta perspektivet är det omöjligt att säga vad som kommer att ske nu, och det finns ingen riktigt ren EWT räkning så det är bara att vänta.
Uppgången är svag, och vi har klara divergenser inom vågen, och en klar kilformation, men så länge uppdagarna är starkare än nerdagarna så är trenden upp, och vi får vara tålmodiga.
Det enda TA är, är ju en form av Beteende Analys där vi med hjälp av olika indikatorer försöker identifiera marknadens beteende och förändringarna i det här beteendet. Och med det beteendet marknaden har nu, så är den vanligaste fortsättningen att marknaden bryter ner relativt snart. Jag måste dock säga att det finns ett litet bulligt scenarie då kilar ibland (rätt sällan dock) bryts uppåt.
Det här är klart mer ovanligt men det gör att björnarna ska vara försiktiga och vänta på brott ner.
Inlägget är redigerat av författaren.
lite jo-jo dag, ner på oro om minutes och sen upp på dom.
Hyfsade internals med tanke på den marginella uppgången, men det var mest stora large caps som gick ner innan minutes medan sml och mid caps gick bättre så det är ju förklaringen till det.
Lite bulligt för RUT som bröt sitt fallande tak, det har dock inte SP sml och Mid caps gjort än. Möjligt att det var lite fondflöden som puchade upp RUT i går.
Ingen kan påstå att det är starkt upp, men det är starkare upp än ner och det räcker. I dag får vi se om minutes ger någon längre köp effekt så det blir rätt intressant. Mycket statt dom närmsta dagarna också som kommer att påverka.
Neutral dag för SPX, medan sml caps och Compq gick bättre. Dom 2 senaste dagarna har spx gått upp 0,27% medan RUT gått upp 2,04% och Compq 1,16%.
Normalt sett är ju detta bulligt att bredden drar före, men just vid månadskiften är det inte ovanligt att det positiva fondflödet puchar upp Sml caps, och även små tech, så det är möjligt att det är det vi ser.
Många index ligger och trycker vid kiltaken och en del som Nyse har gått så långt att det snart inte finns något utrymme kvar i spetsen. Det är avvaktande och tveksamt och ser rätt mycket ut som det brukar innan någon form av utbrott.
Volymerna är fortsatt låga, men det kommer ju att ändras nästa vecka efter labourday. Viktig statt i dag och i morgon som kan ge trigger för både korta och långa rörelser. I medelperspektivet pekar ju allt fortsatt på att det är en rekyl upp, men i det korta är det svårare att säga vad som sker, och innan vi får ett brott ner av kilen och/eller en skarp nerdag med bra bredd och nervolym få bör björnarna hålla sig lunga.
Skulle vi få en dag då internals passerar 70% decl och down volyme rätt tidigt och med någon form av runningpattern (pulsernade nedgång med svaga/sidledes rekyler) utan allt för stort gap, så kommer jag nog att korta det på ID signaler, men tills det sker så väntar jag. Inte minst med tanke på att statten kan ge korta glädje hopp.
Rätt bra siffror. Income steg med 0,5% vilket var på estimate, Spending steg 0,8 mot 0,2% i estimate vilket var klart bra (sen att saving var -0,9% är ju negativt i längden, men det bryr sig knappt nån om).
Core inflation 0,1% mot estimate 0,2% och full inflation 0,2 est 0,3%. YoY core steg visserligen till 2,4% från 2,2% i juni, fast det brukar inte börsen titta på så mycket.
Lägger man till positiva siffror igår om inflationen plus hyfsat positiv minutes från fed, så är det lite positivare signaler än tidigare. Antagligen många som väntar på jobb siffrorna i morgon, men man kan inte påstå att statten är bearish just nu.
Jaa du Aldur! Vad ska vi tro om detta? Om jag nu skriver att jag tror att den där (de där) kilarna bruts uppåt p g a att staplarna drivs ända in i spetsen, så är det väl just mitt påstående om detta som behövs för att de ska bryta ner. ;-)
Jag ser egentligen bara två alternativ just nu:
1 Det blir ett jäkla drag uppåt i september
2 Det börjar med ett jäkla drag uppåt, men som abrupt bryter ner när alla tror att det är grönt uppåt (problemet är att jag inte riktigt förstår vad som ska orsaka denna tvärvändning, när all statistik, även negativ, tolkas positivt för tillfället)
Att det ska fortsätta med dessa små rörelser även framöver, har jag svårt att tro.
Tekniksektorn ser ut att kunna agera draglok! SOX och Nasdaq har ju en del att hämta igen.
MVH Nisse45
Ja, gud vet vad man ska tro. Skönt man tradar på signaler istället för tron ;-)
På sikt "tror" jag att vi kommer få fler negativa signaler från både höjd inflation och avstannande ekonomi som kan driva på ner. Fast just nu är ju statten positiv så jag har ingen aaaaning vad som ska ske nu i det korta perspektivet ;-)
Sen har du en viktig punkt där, kilar där indexet går ända ut i spetsen (som Nyse har gjort) tappar kraft och ger oftare fortsättning uppåt än om dom bryts tidigare.
Och som du säger nassen (och sml caps) ligger ju i ett helt annat läge än dom övriga och kan mycket väl behöva upp lite mer, det är ju därför jag spekulerat en del om en mer komplex korrektion.
Men som sagt, jag har ingen aaaaaning om vad som ska ske i det korta eller varför det ska ske ;-), bara att vänta på signaler och trada dom.
(jag tror jag skrev i juni att sommaren skulle bli stökig och svårtradad, och det blev ju i alla fall rätt ;-)
Jag ska bara visa en bild på oex, med de kraftiga divergenserna i MACD-histogrammet. Men om det bryter uppåt, finns det ju "plats" för den indikatorn....
Förresten, det kanske redan har brutit upp, beroende på hur man drar linjerna
MVH Nisse45
Jag kan ju lägga en bild på TRAN också eftersom den indikerar en större rörelse inom kort.
upp-eller ned Det står några rader i bilden!
MVH Nisse45
Gud vad trött man blir när man får felmeddelande när man ska lägga in ett långt inlägg.
Nåväl, short version: Fortsatt tveksamhet, trolig väntan på dagens statt. Den kan ge konfirmering eller non- confirmering av tidigare statt och en stark reaktion på det. Dock en svaghet att den tidigare positiva statten inte gett någon större reaktion.
Om kilen bryts och Om vi får en sellof day (>80% down internals, hög nervolym, runningpattern) så ser bilden väldigt negativ ut, men bara Om det sker. Positiv statt kan också ge ett litet glädjerally, inte minst om det packas ihop med övrig positiv statt den här veckan.
130' jobb est, 4,7% unempl och 0,3% horly wage ökning. Sen kommer också consumer sentiment, construction spending samt ISM manuf senare under dagen så det är mycket som kan spä på/bromsa, och ge snabba slag. (Så daytrading i eftermiddag även för OMX och Sverige kan bli en lustig dans ;-) Dvs avstå.
Se upp lite med terminerna också, för terminshandlarna har haft fel ett par gånger under dom senaste månaderna så jag hade inte riktigt litat på dom.
Men det bör börja röra på sig lite mer nu, och bara det är ju positivt.
Jag brukar ju inte analysera OMX, men en liten kommentar ang. all optimism som frodas just nu efter att vi var uppe och nosade över 1000.
Det är svårt att få till en ren räkning för undervågorna för OMX, men tittar man på hela formationen så har vi en potensiell 3 vågare upp, som följs av en nervåg och därefter en 5 vågsrörelse i form av en potensiell kil. Och allt är nu uppe vid 62% fibben. Och det är ingen vacker formation.
Och det gör i alla fall att innan vi bryter upp tydligt så ser den här rörelsen fullständigt livsfarlig ut. Så var försiktiga trots mycket bulliga toner just nu.
din räkning är helt korrekt..
Mvh//
Z
Jobbstatten var ju bra och väldigt "lagom". ISM hyfsad, och construction lite svag, dock generellt sätt positiva tolkningar och kommentarer.
Och vid första anblicken ser det ju positivt ut. Dom flesta kilar bröts på ovansidan och vissa som RUA rätt tydligt. SMl caps, RUT och Mid caps har också brutit sina tak, och OEX bröt senaste toppen, så det ser ju rätt bulligt ut.
I alla fall tills man börjar titta på volymer och på hur bredden betedde sig.
Volymerna var direkt bedrövliga, mycket beroende på att folk prioriterade att hinna ta sig ut till the Hamptons inför Labourday framför tradingen. Men det betyder att utbrottet helt saknar konfirmerande volym.
Tittar man sen på bredden så steg den rätt bedrövligt. Bara 58% av aktierna steg för RUA (Russel 3000), och det är svagt.
Så uppgången var helt drivet av stora spekulations aktier, och med dom svaga volymerna behövdes det inte mycket för att få upp aktierna.
Det betyder inte nödvändigtvis att brotten är falska, men det betyder att innan resten av marknaden konfirmerar så är dom inte indikativa.
Jag måste säga att jag har lite svårt att se vad som ska få indexen att bryta ner i nästa vecka med dom positiva undertoner som finns just nu efter veckans statt, men jag vill se bättre stöd för uppgången innan jag ropar "hej".
Så, positiv underton, men för svagt stöd än för att våga säga att brotten är konfirmerade.
Inlägget är redigerat av författaren.
Den stora frågan är ju när den här rekylen tar slut och nästa nervåg tar vid.
Snart, men inte säkert direkt, är väl enda svaret man kan ge på det.
Uppgången är fortsatt väldigt svag i det längre perspektiver, och alla indikatorer säger stt det är en rekyl. Men därmed inte sagt att den måste vara klar direkt.
RUA likaviktat index (liksom Ad line och Vol AD line) ligger med grymma divergenser och ser precis ut som den ska i en smal upprekyl. Fram till 11/8 var det i princip bara dom absolut största aktierna (OEX) som drog upp medan resten vara svaga. Efter dess har tech och sml caps vaknat till liv lite grann och i senaste vågen upp har dom hängt med rätt hyfsat.
Det här att Tech och sml caps inte haft någon nämnvärd rekyl var ju ett "problem" som nämndes i inlägg #0, och som öppnade för en lite längre rekyl upp, och det får man säga skedde. Nu är frågan hur mycket längre dom behöver gå samt om statten förra veckan ger lite mer optimism?
Tech och Sml caps brukar ofta gå lite bättre (relativt Large caps) runt månadskiftena beroende på fondflödena, så det kan ha bidragit till den senase boosten, men om statten nu ger en tids uppgång vet vi ju inte.
Det kommer dock att bryta ner, men om det sker direkt eller efter någon veckas (1-2) sidledes uppgång går inte att säga. Bevaka korta trendlinjer ID samt kilen och håll ögonen öppna efter en stark nerdag.
Så länge vi håller oss på ovansidan av kiltaket är det dock fortsatt möjlig uppgång som gäller, så där är det absolut ingen ide att slåss med tjurarna.
Den här håller by the way på att driva mig till fullständigt vansinne.....
Inlägget är redigerat av författaren.
;-) löst. Tips använd deductiv slutledning.
#64 Röd och blå triangel har lite lite fel vinkel. Du kan ju alltid pröva att dra ett streck från övre vänster till nedre höger räkna ut arean av den smala lilla bit som blir mellan de färgade trianglarna och det strecket. Föga förvånanda så blir skillnaden...
/roitto
If you do not wish to fight you are permitted to flee. (Seneca)
ja, area-summan av identiska delar i 2 identiska trianglar måste vara lika, således kan inte trianglarna ha samma area. (även om ögat lurar en att tro det)
Är då kateterna lika (vilket dom är) så måste hypotenusan vara olika i trianglarna. Vilket dom är, en konkav och en konvex. (Det är då ingen triangel alls)
och det går ju bra med en linjal också :-)
(klurig, tog en stund att lura ut den ;-)
Inlägget är redigerat av författaren.
Kastar i ett nät på NasdaqComp Daily 233MA:
I det stora hela avslutades den senaste uppvågen med en "descending triangel" (rätta mig om jag har fel) och efter ett rejält överslag dök kursen med ~260 punkter.
Compen har efter uppstudsen kravlat sig upp i ett motståndsområde med en rejäl hög gamla toppar och några bottnar. FashNets fastak befinner sig nu ~2225 och är precis i underkant av det som bildade "zig-zagsömmen" som bildade toppområdet.
OMXS30 har ju verkligen överraskat mig och nu är det väl upp till Nasdaq att visa musklerna och kolla om morgongröten är en återkommande vana eller om nätterna tillbringas på Park Lane med Zlatan och grabbarna grus ;-)
Uppmärksamhet i området strax ovan 2220 således för att hålla koll på om kraften finns eller om detta bara är en upprekyl.
mvh /doc
Life is good, but not for me-Al Bundy
Svagt upp med rätt neutrala internals, ingen direkt styrka men också utan säljkraft. Fortsatt låga volymer.
och SPX på rätt sida om kilen
Att fed indikerade avstannande tillväxt samt att productivitetsiffrorna visade på klart (4,9%) ökande löner var visst allt som behövdes.
RUA hade 88,5 % declining issues samt 86% Nervolym, allt med kraftig absolut nervolym samt ökande volym. (Den senare var inte hög, men uppe på 30 dagarssnittet, och den riktigt kraftiga volymen kommer i mitten och slutet av vågor inte i början). Dagen var också en klart kraftigare nerstapel än den senaste tidens uppstaplar så allt ger en klar säljsignal.
Large caps hade lite bättre siffror med 81,2% declining stocks och 81,4% nervolym, men all in all så ger den också en säljsignal.
Riktigt negativt var att SP Sml caps och SP Mid caps hade >90% dag samt lowry's 90% downside day (egenberäknade).
RUT samt Nasdaq var extremt nära med 91,3 - 89,9% för RUT samt 89,3 -92,7% för Nasdaq 500.
Det vi inte vet med säkerhet är om detta var starten på den stora nergång vi väntar på eller en mindre rekyl.
2 saker kan dock sägas, det är väldigt ovanligt att dagar som gårdagen kommer ensamma, så vi ska vidare ner. Detta i sin tur gör att kilen bryts vilket tillsammans med att alla längre indikatorer visar på att vi hållt på med en rätt svag rekyl upp gör att risken för en större nedgång är rätt stor.
Som sagt det går inte helt att utesluta att det bara är en rekyl på en vecka, men oddsen talar inte för det och risken för en större nergång är rätt stor.
Så långa positioner rekas inte för tillfället.
Och vi höjer direkt till Defcon 2; topp satt, dignitet osäker, fortsatt nergång, risk för större nedgång.
Inlägget är redigerat av författaren.
Aldur:
Tack för ditt analysarbete som du så generöst lägger ut här på AG. Att du dessutom skriver utan de sedvanliga "Ras"/Rally/Crash/ typ DIs "Tuttchockjournalistik" höjer kvaliteten utomodentligt.
mvh/zip
Instämmer med både aldur och zipo
Uj, vad vi har väntat och väntat och väntat.....
Nu kanske?
Jag instämmer med Zipo, igen!
MVH Nisse45
Tack för vänliga ord.
Det har inte skett någonting som ändrar "callen" varken i positiv eller negativ riktning. Det enda som kan sägas är att nervågen inte visar några tecken på att vara klar. (Och det hade ju överraskat). Men vi behöver se lite mer innan vi kan vara mer säkra på hur stor toppen är.
Relativt sett lite bättre styrka (eller lite mindre svaghet ska man nog säga) i stora large caps gentemot Nyse och Sml caps (men det är ju inget positivt med det i längden).
Så prognosen är oförändrat : topp satt, dignitet osäker, fortsatt nergång, risk för större nedgång.
Inlägget är redigerat av författaren.
Helt neutral dag för hela marknaden, med lite mer styrka för Nasdaq och mer svaghet för Nyse.
Dom viktiga ledtrådarna ligger i intradayrörelserna som tyder på en avslutad "första våg" ner. Det är en potensiell 5'a, även om 4'an är lite lång relativt till 2'an. Dock är ju detta med "för långa" 4'or (tidsmässigt) det vanligaste "felet" i impulser och det stämmer också med karaktären för en 4'a. Så den går att köpa som en impuls, medan alternativen är lite mer ologiska.
Vad det är för typ av första våg går inte att säga, men det faktum att det är en första våg och att vi då ska vidare ner gör ju att kilarna blir tydligt brutna för samtliga index, vilket i sin tur indikerar att uppvågen är klar och ger ett möjligt (första) mål runt tidigare bottnar, med potensial för lägre mål.
Att sätta "säkra" mål så här tidigt är nästan omöjligt, men det går att ta fram rätt troliga "minimimål" (> 80% sannolikhet), som man sen kan flytta ner allteftersom vi får mer information. Och just nu indikeras ett initialt minimimål runt 1280 med troligare mål på 1260 nivån, men som sagt dessa kan komma att flyttas ner avsevärt allt eftersom vågen utvecklas.
Oddsen att vi ska ner till 1220 nivån har dock stigit nu när vi ser att det är en trolig förstavåg, men där är säkerheten än så länge för låg för att sätta detta som ett mål.
Callen kvarstår oförändrad.
...och som vanligt kan ni se precis vad jag menar med räkningen om ni läser betg's SPX inlägg ;-)
(rätt kul det där)
Att vi satt en botten i måndags stämde nog men jag var lite fel ute kanske med
att det var en "etta" vi får se nu när man kollat igenom hela rörelsen.
annars verkar det som vi tar en del liknande beslut kul tycker jag oxå ;)
Vicken curve ball ;-)
Internals ser bra ut också.
Intressant skillnad mellan Nyse och Nasdaq i 15 min dock. Blir intressant att se slutsiffrorna i morgon. Men snacka om curve ball ;-)
jo, betg, vi vad på samma felaktiga (?) spår där ;-) Men hur i helsike ser den vågen ut om det är en klar ABC !?!
Inlägget är redigerat av författaren.
Ja, det där var minst sagt överraskande. Och stopparna åkte ju till höger och vänster (fast det är ju det man har dom till).
Klart bra dag också, RUA upp 1,21% med 87,6% advancing och 85,2% Uppvolym, vilket skall jämföras med 1,12% ner med 88,5% declining och 85,9% nervolym för nerdagen efter senaste toppen.
Så det var ingen smal uppdag, dock var det mycket Tech aktier som drog upp nasdaq medan Nyse ser lite svagare ut.
Det fanns som sagt inga indikationer på en rallydag och nervågen är rätt besynnerlig, men sådana här uppdagar kommer sällan ensamma, och det var helt klart ingen svag dag utan den var både bred och hade ordentlig uppvolym.
Nerdagen vi hade var ju den första >80% dagen sen botten i Juli och det är fortsatt en negativ signal, men gårdagen ger också hopp om (viss) fortsatt uppgång.
Dom potensiella kilarna i kombination med 80% dagen ner var ju en av dom negativa signalerna vi hade, men det ser också helt klart ut som kanalen för Nasdaq vinner över kilarna så dom kan vi i princip avskriva (bortsett möjligtvis för Nyse) nu när vi brutit upp igen.
Sen är det fortsatt en väldigt besynnerlig rörelse, men sån är ju börsen ibland, inte mycket att göra åt.
Helt OK dag. Det mest intressanta man kan läsa ut nu är avsaknaden på korta divergenser. I det större perspektivet så dräller det ju av divergenser, men den senaste 3 dagars-vågen har både bra bredd och uppvolym.
Och lite korta divergenser får man ofta vi en topp, om inte annat så för 52 week highs. Kilarna är ju också borta (ev bortsett för Nyse) och Indexen ligger i stigande kanaler och är snart uppe vid kanaltaken.
Bristen på divergenser gör dock att det inte finns några signaler på direkt topp.
Lustig utveckling, från svaghet till styrka på ett "ögonblick".
Känns som en rejält short squeeze just nu lagom till opex på fredag, det har ju varit ett ganska segt bearish sentiment hela sommaren, maxpain på S&P500 ligger på 1250 som är en bra bit ner nu så det liknar en liten optionsgalopp här
Ja, det hade nog ingridienser av det.
Liten rekyl ner nu, som inte heller "ser" riktigt klar ut. Fast det ska man ev ignorera med tanke på vad som hände sist ;-)
Men framförallt så har vi CPI i dag och sen en av fyra Quadruple witching days. Och därmed en öppningsvolym som är en av dom 4 högsta under hela året. Det är ju en del indexoptioner som stängs med öppningsnoteringen i dag och då brukar öppningsminuten vara sevärd för dom aktier som öppnar först. Ta upp ett 1 min chart med volymen på nån av dom stora aktierna så får ni se. Brukar se rätt kul ut.
Sen brukar det mest bli hack, fast i dag kan ju CPI siffran påverka en del.
Inlägget är redigerat av författaren.
QW dag så inte mycket att säga om börsen, rätt neutrala siffror. Destå "roligare" är marknadens reaktion och kommentarer till CPI siffrorna.
Stocks gained Friday, restarting the recent rally, on bets that the morning's mild reading on inflation means the Federal Reserve can keep holding interest rates steady, for the time being (CNNMoney.com).
"All in all, it was a very satisfying report to the markets, exactly as expected," said Stuart Hoffman, chief economist at PNC Financial Services.
"The tame rise in the core rate followed a 0.2 percent rise in July, after four straight months of more worrisome 0.3 percent increases. (Reuters)"
I själva verket var siffrorna rätt bedrövliga. Och anledningen till marknadens positiva reaktion är att siffrorna bara rapporteras med 1 decimal (något som dock ska ändras nästa år).
Den exacta månadstakten för hela CPI var 0,246% dvs en hårsmån från att avrundas till 0,3%. 12 månadersförändringen var 3,8%. Det var visserligen något bättre än Juli, vilket berodde på att Energy bara steg med 0,3%, villket gav 15,1% i 12 månaderstakt mot 20,5% förra månaden. Energy är dock väldigt volatil och en månads lägre takt säger inget om den längre utvecklingen.
Reaktionerna på Core CPI är nästan ännu "roligare", alla var ju nöjda med 0,2%. Den exacta takten var 0,242%, dvs även den nära att avrundas till 0,3%, 0,24% ger också en compunded årstakt på 2,9%, vilket ju är mindre bra.
12 månadersökningen steg till 2,8% (dvs långt från fed's comfortzone) och den är starkt stigande sen i våras.
Det roliga är att titta på en 12 månadersökning på 2,8% (med snabb stigning) för CPI Core, en månadstakt på 0,24%, dvs. en compunded årstakt på 2,9% och sen höra "experterna" uttala sig om en "bra och mild inflationsrapport".
Ja, herre jiises ;-)
Fast marknaden läser ju statt efter humör ibland.
Den här delen av rapporten hoppar den dock över :
"During the first eight months of 2006, the CPI-U rose at a 4.6 percent seasonally adjusted annual rate (SAAR). This compares with an increase of 3.4 percent for all of 2005.
The index for energy, which rose 17.1 percent in 2005, advanced at a 22.3 percent SAAR in the first eight months of 2006.
The food index increased at a 2.4 percent SAAR thus far this year, following a 2.3 percent rise for all of 2005.
Excluding food and energy, the CPI-U advanced at a 3.0 percent SAAR in the first eight months, following a 2.2 percent rise for all of 2005."
Inflation? Nä, vaddå, siffrorna var ju bra............;-)
Inlägget är redigerat av författaren.
Aldur, jag tror att vi nu har fått ett "tillräckligt" bulligt sentiment för Björnen att vakna. Man ignorerar fakta och tolkar all statistik genom sitt eget favoriserande filter.
Med dessa siffror (vi har inte sett PPI ännu förståss) ser jag inte hur Fed kan låta bli att höja räntan 20 september. Hur reagerar marknaden då ? Kan det bli något annat än baisse i de flestas sentiment. Speciellt som oförändrad ränta i augusti nästan skapat en slags "automatik" att Fed inte kan höja i september heller.
Trots att det inte finns några tydliga signaler på nedgång nu, så skulle jag nog sätta 1 krona på att toppen är nådd eller nås före 20 september i alla fall. Bradley har ju också reaktinsdatum per 15/9 i fredags så det kan ju passa för de flesta av US-indexen med IDH som topp för hela uppvågen. Hur långt en eventuell nedgång kommer att ta oss känns dock alltför tidigt att spekulera i.
"Framgång består av en mängd små segrar"
Ja, det ska bli intressant att se vad dom säger och gör på onsdag. CPI siffrorna har ju fortsatt att förvärras. En annan bit som också fortsatt förvärras efter förra mötet är hourly compensation och unit labor cost.
I rapporten den 8'e aug (innan fed mötet) rapporterades följande
productivity Hourly comp Unit labor cost (change at annual rate)
Q1 4,5% 6,9% 2,3%
Q2 1,1% 5,1% 4,0%
och det fick ju fed att stryka frasen "Ongoing productivity gains have held down the rise in unit labor costs." Dom nya revised figures som kom den 9 sept är dock ett snäpp värre
productivity Hourly comp Unit labor cost
Q1 4,5% 13,6% 8,7% !!
Q2 1,5% 6,3% 4,8%
"Hourly compensation growth in the first quarter also was revised to reflect new estimates of compensation. In all of the major sectors, hourly compensation grew much faster in the first quarter than reported Aug. 8. As a result, unit labor costs in these sectors increased more than in preliminary estimates."
Mmmm, det kan man säga
Och tittar man på unit labor cost change mot samma kvartal förra året så hade Q1 3,6% och Q2 4,9% ökning. Och då skall det gämföras med 0,7% för hela 2004 och 2,1% för 2005. En stor anledning till att Core CPI hållts låg har ju varit att unit labor cost varit låg och inte föranlett några större prishöjningar från företagen. Nu är risken mycket större att företagen börjar höja priserna för att compensera dom högre unit cost siffrorna. Och det är ju troligt att det är en del av det vi ser i den stigande CPI core.
(se chart för Unit labor cost, change from 1 year ago, per quarter sen 96. Ingen direkt vacker utveckling nu)
Och om inte annat så ger ju dom här siffrorna lite vatten på Lackers kvarn, för det här visar ju på en förvärrad bild av core inflation, hourly compensateion och unit labor cost än vad han baserade sin syn på vid förra mötet:
Mr. Lacker dissented because he believed that further tightening was needed to bring inflation down more rapidly than would be the case if the policy rate were kept unchanged. The inflation outlook had deteriorated in the intermeeting period; the recent surge in core inflation had persisted and appeared to be broad-based, while the revision of the national income and product accounts indicated a recent upswing in compensation and unit labor costs. Although real growth was likely to be somewhat lower in coming quarters, in his view it was unlikely to moderate by enough to bring core inflation down. (Aug 8th minutes)
Grundtipset måste vara att dom håller still minst en gång till, men hur ändras texten, och vad händer om det blir fler "dissidents"?
Det ser klart värre ut, frågan om det är tillräckligt mycket värre för att "rubba" statement eller deras syn. Och hjälp om dom tar och höjer.
Inte minst mot bakgrund av att marknaden tolkat inflationen som mild. Då kan det bli en rätt stor chock om fed helt plötsligt säger eller gör något annat. Blir helt klart intressant i alla fall.
Inlägget är redigerat av författaren.
#86 "Grundtipset måste vara att dom håller still minst en gång till,........"
Men Aldur, vad har Fed för alternativ? En frysning av räntan även i september med dessa data i bakhuvudet måste ju öka risken för behovet av riktigt drastiska åtgärder under resten av året med ännu större biverkningar som följd. Jag tror att Fed allvarligt överväger att hitta ett sätt att höja räntan i september, men formulerar om lydelsen i ett försök att tvätta bort misslyckandet med fryst ränta i augusti.
Frysningen har ju redan satt ett sentiment att inflationen är under kontroll och att det framöver kommer att reglera sig själv. Allt annat kommer att betraktas som negativa statements.
I och för sig är det naturligvis ett hårt tryck på Fed att försöka undvika räntehöjning, men det alternativet kan komma att kosta mer än det smakar tror jag.
"Framgång består av en mängd små segrar"
Men om de hade tänkt höja nu så borde de vart ute och förvarnat för det via div uttalanden, det har väl varit ganska tyst från deras sida senaste veckorna
hafor, beroende på det dom sa i förra statement.
Dom sa ju dels att "Economic growth has moderated", samt att "inflation pressures seem likely to moderate over time, reflecting contained inflation expectations and the cumulative effects of monetary policy actions and other factors restraining aggregate demand."
Det ger en tydlig signal att dom vill vänta in effekten på inflationen av den lägre tillväxten samt dom effekten av höjningar som redan gjorts. Samt att det kommer att ske över tid.
Skulle dom då gå ifrån det och höja direkt så skickar det en signal att inflationen är betydligt kraftigare än dom tidigare trott, "oj, vi hade fel, det ser mycket värre ut än vi trodde, vi kan inte vänta längre", och det hade gett en chockvåg på marknaden.
Hela statement förra gången bygger på ett "hopp" att den högre inflationen ska lösa sig av sig själv med hjälp av den lägre tillväxten och dom ränte höjningar som redan gjorts. Det hade varit övveraskande tidigt att redan 1 1/2 månad senare ge upp det "hoppet", och det hade nästan gett en "kris" signal. Så därför är grundtipset att dom inte höjer. Frågan är dock vilka signaler som statement skickar ut. Om det överhuvudtaget ändras. Redan det hade varit en klart negativ signal.
Det hade dock varit attans kul att kunna lyssna på vad Lacker säger ;-)
Nått helt annat.
Hittade den här jämförelsen med SPX och HMI som permabjörnarna måste älska. Nu är jag hysteriskt tveksam till sådana här korrelationer över ett par år för dom visar sig nästan aldrig hålla i längden.
men det intressanta var utvecklingen för HMI. Den är ju The National Association of Home Builders's Housing Market Index och är en form av Consumer confidens indikator för House Builders:
The HMI is a weighted average of separate diffusion indices, calculated for three key single family series in the survey: Present Sales of New Homes, Sale of New Homes Expected in the Next 6 Months and Traffic of Prospective Buyers in New Homes.
Och det var nått hysteriskt vad den har rasat ner. Ingen annan housing indikator är ju i närheten av att ha rasat så mycket redan.
visade sig att siffrorna fanns i ascii form så jag kunde inte låta bli att dunka in dom och se hur korrekt korrelationsanalysen var ;-)
Och mycket riktigt, en helfejkad analys ;-) 79% korrelation, my ass.
Visar försiktigheten man ska ha mot alla sådana här analyser.
(han som gjorde den måste ha haft lite kul och se den spridas på nätet ;-)
91
Ja såna jämförelser måste ju stupa över lång tid eftersom ett börsindex alltid stiger i längden medans ett confidence index rimligtvis bör gå sidledes i längden
appropå det så sjönk indexet ännu mer i augusti fick vi just veta
och en viss korrelation mellan HMI och construction och sales finns ju klart.
Constructions är 1 unit private owned homes finished constructed, att den skiljer sig från New single family homes sold, beror troligtvis på att en hel del 1 family homes byggs för rentals.
Sales av new homes har ju rasat en del, och det ser klart ut som en hel del överproduction just nu.
Hörde Roach på Tv i går som talade om att US housing sector nu är i "recession" och att det kommer att ge minst 1 1/2 % i lägre tillväxt under andra halvan av 2006. Och läser man fed statement så verkar dom hålla med.
Core inflation är ju en eftersläpande indikator, så frågan är ju om vi inte kommer att ha en kombination av avstannande tillväxt och stigande core inflation det närmsta halvåret. Och det är ju en intressant kombination för börsen. Fast här har ju redan en del börjat spekulara i att fed sänker räntorna 2007 ;-)
ja, då blir det intressant att se vad som sker idag.
Charten säger inte så mycket. Nasdaq travar på i sin kanal och ser rätt positiv ut i det korta (även om det finns utrymme för lite mer rekyl just nu).
Nyse ser svagare ut och här är det fortsatt möjligt att kilformationen är riktig.
Vi saknar dock korta divergenser som skvallrar om en direkt topp, så där finns inga varningar för närvarande (även om det dräller av långa divergenser).
PPI var ju lite positiv igår och sjönk till 3,8% i årstakt, Intermediate materials var dock fortsatt hög på 8,8% och vi behöver ser klarare trendbrott för att bli positiva på längre sikt.
Dock är ju siffrorna positiva inför fed mötet, vilket också dom svaga housingstarts var. Tittar man på dom senaste uttalandena från fed medlemmar och fed-ekonomer så konfirmerar dom synen att "A lower U.S. growth outlook suggests the inflation rate will fall gradually..." sen finns det två orosmoment, "recent upward revisions to compensation might be cause for concern." (Fernald och liknande Yellen)
Samtidigt som det finns oro för att housing kommer att få en större negativ impact än estimerat : "The Bank's baseline forecast assumes a continued moderate downturn in residential construction," she said. "But recent data on declines in starts and permits, gloomy assessments by builders, the potential for higher mortgage rates and increased inventories of unsold homes, remind me that this assessment could well be optimistic." (Minehan)
Grundtipset är då att dom här orosmomenten balanserar varandra och resulterar i oförändrad ränta. (Allt annat hade också chockat marknaden). Sen är den intressanta frågan om dom balanserar så mycket att det resulterar i ett oförändrat statement? Gör det det så måste det vara positivt för marknaden. Ändras statement så dom tar med mer av hotet både från ökande löner och snabbare downturn i ekonomin så är det givetvis negativt.
Sen ska man ju inte glömma att fed möte har potensial att trigga stora rörelser, även om rörelsen just efter beskedet är lite mindre tillförlitlig.
Inlägget är redigerat av författaren.
snodde denna bild på bs, såg lite läskig ut =)
#96
Undrar var smärtgränsen ligger? När vi når den är det hjälm på.
mvh /doc
Life is good, but not for me-Al Bundy
marginella och rätt ofarliga texändringar, tom viss positiv förändring ang minskat inflationstryck från energy. Ser bra ut.
Old:
Economic growth has moderated from its quite strong pace earlier this year, partly reflecting a gradual cooling of the housing market and the lagged effects of increases in interest rates and energy prices.
New:
The moderation in economic growth appears to be continuing, partly reflecting a cooling of the housing market.
Old:
Readings on core inflation have been elevated in recent months, and the high levels of resource utilization and of the prices of energy and other commodities have the potential to sustain inflation pressures. However, inflation pressures seem likely to moderate over time, reflecting contained inflation expectations and the cumulative effects of monetary policy actions and other factors restraining aggregate demand.
New:
Readings on core inflation have been elevated, and the high levels of resource utilization and of the prices of energy and other commodities have the potential to sustain inflation pressures. However, inflation pressures seem likely to moderate over time, reflecting reduced impetus from energy prices, contained inflation expectations, and the cumulative effects of monetary policy actions and other factors restraining aggregate demand.
oförändrat
Nonetheless, the Committee judges that some inflation risks remain. The extent and timing of any additional firming that may be needed to address these risks will depend on the evolution of the outlook for both inflation and economic growth, as implied by incoming information.
Inlägget är redigerat av författaren.
hmm, nått gillades inte, fokuset på cooling av housing, eller bara sell the news??
skulle vara det här då http://money.cnn.com/2006/09/20/news/economy/fed_rates/index.htm?postversion=2006092014
i slutet av texten.
stöööön, vad jag blir trött när långa inlägg bara försvinner.
Bullig grundton, den verkliga reaktionen kommer dock idag och framåt. Dock får statement ses som positivt. Och charten får ni tolka själva ;-)
Gör en ctrl-c på texten innan du skickar iväg den. Lider av samma probz...
Driver sajterna:
Festat.se
Eilat.se
SMSjakten.se
tack för alla tips angående hur man ska undvika "försvunna" inlägg (har fått fler i mailen). Kul att ni bryr er ;-)
Lösningen är givetvis att som Kallberg föreslår kopiera den innan man trycker på "publicera", men det innebär ju att man ska komma ihåg det.
Och där är där det brister ;-)
Jag håller fortfarande på att försöka få hjärnan att komma ihåg att logga ut så autoinloggen funkar, att se begära att den kommer ihåg att copiera texter också? Kom igen, hur mycket begärs av en ;-)
Stort tack för alla tips, men jag får nog erkänna detta som ett luser error ;-)
Till viktigare saker. Philly fed var ju rätt negativ och det är nog signaler på en snabbare inbromsning ev kopplat till fortsatt rätt hög inflation som kommer att driva nästa våg ner. Gårdagen var dock inte speciellt blodig och jämför man med onsdagen (som gick upp nästan exact lika mycket) så var onsdagen klart starkare när det gäller upp resp nervolym.
Så det kan behövas fler negativa signaler innan sentiment tippar över. Fröna finns där dock :
"The U.S. data is startling as now it seems that instead of a calming down, it may come to a screeching halt," said V.K. Sharma, head of research at India's Anagram Stock Broking Ltd.
Det finns inga korta divergenser än (mer än 52 w highs) men det finns initiala tecken på en inbromsning i bredden och vi är överköpta och uppe vid motstånd. Så någon form av rekyl är ju inte överraskande.
Än så länge är det dock starkare upp än ner och tills vi får en >80% dag ner så är indikatorerna fortsatt positiva.
(ctrl+c ;-)
RUT lever farligt!
MVH Nisse45

Visa sida
Ogilla! 6
Gilla!
Grymt bra läsning som vanligt Aldur!!! Kudos!!!
McClellan (Oscillator och Summation) som du skriver om nästan längst ner i det ypperligt sammanställda diagrammet håller jag på att läsa mer om. vet du om det finns gratismöjligheter för andra index förutom här:
http://stockcharts.com/charts/indices/McSumNASD.html
http://stockcharts.com/charts/indices/McSumNYSE.html
keep on rocking!!!
www.precis.to/johan